Thursday, February 24, 2011

ironis bangsamu

Buka segala kitab kuno di China sana,nescaya tidak akan kamu temui hatta satu patah perkataan yang menceritakan perihal pahlawan agung bangsamu,Hang Tuah.

Kemudian berperahulah kamu ke Tanah Jawa dan cari semua catatan atau jika kamu memang jenis manusia yang rajin,tanya semua 300juta penduduknya tentang pendekar mereka yang kamu gelar Taming Sari,nescaya kamu akan kecewa tentang tiadanya bukti akan ujud dia.

Melayu memang begitu.Suka mereka-reka dan menjaja cerita lalu kemudiannya mereka akan katakan ia adalah fakta yang harus dipertahankan walau dibunuh mati.

10 comments:

intan.maisarah said...

benarkah?

mae said...

laa...abis kena tipu la ni...

Marhaenonymous said...

Dari muda hingga tua semua hidup tertipu..

Hashim Zabidi said...

Ada sebuah kitab kuno di negeri china tersimpan disebuah berhala diatas gunung dan dijaga oleh beratus-ratus pahlawan. Telah ramailah pahlawan yang cuba mendaki gunung tersebut untuk mendapatkan kitab kuno itu. Semuanya tidak berjaya melainkan seorang. Dia lalu membuka kitab itu dan mendapati setiap helai mukasuratnya terpampang wajahnya sendiri. Dia lalu ketawa berdekah-dekah.

saat omar said...

Hang Tuah takde, Fong Sai Yuk ada...

the artist and i said...

melayu banyak dreaming (dan mungkin syok sendiri)

Muhd Iqbal said...

woah!

Anonymous said...

tak ada siapa pun tahu apa apa,semua orang pembohong dan melepaskan diri saja

Anonymous said...

bermimipi-lah kamu wahai yang meletakkan melayu dan 'dreaming' dalam satu baris ayat melayu, maklumlah...kamu kan dah tercerahkan

Anonymous said...

Abdullah Jones biasa pegi Indo?

Kat sana ade satu universiti, universiti hang Tuah.

Dekat surabaya. Satu universiti tentera marin.

Dia pakai sempena nama hang tuah.