Tuesday, September 08, 2009

membenarkan kebodohan

1.

Melayu bodoh.Cina bodoh.India bodoh.Sikh bodoh. Jakun,senoi,negrito bodoh.Kadazan,melanau,dusun bodoh.

Rakyat Malaya ini semuanya bodoh.Maka dengan sebab itu mereka adalah bingai yang rela dibodohkan.

Jika semalam mereka marah harga apa juga melonjak naik,hari ini mereka jadi aman dengan apa juga penjelasan pihak berwajip.

Asal perayaan mendatang,kepala babi dan ekor lembu pun naik harga. Kata pemerintah kerana permintaan tinggi. Mereka angguk dan taat membeli kepala babi dan ekor lembu.

Bagi apa juga alasan kepada mereka. Katakan apa sahaja,mereka akan terima.

Mereka tidak ada kepandaian untuk berpakat.Mereka jadi seperti kerbau yang dengan rela memberi tumpang lintah yang sedikit demi sedikit menghisap darah dikelopak mata.

Lintah setelah kenyang bergolek jatuh sambil ketawa menunggu lapar datang lagi.

Lalu boleh benar kamu samakan rakyat Malaya ini sebagai buah kepada kote. Terhayun-hayun mengikut alunan batang kote.Hanya menjadi tempat menyimpan mani yang kemudiannya dimuntahkan oleh kote.Menjadi benih dan menzuriatkan baka bodoh selanjutnya.

Malaya..harkhhhh! ptuiii!!

2.

Pelakon dan penyanyi,bila tua,sakit dan miskin mula meminta derma. Minta simpati. Sekarang,beritahu saya mana budi mereka yang melayakkan mereka datang merayu. Apa istimewa mereka sehingga kita perlu mengorek poket membantu mereka selain kerana kemanusiaan?

Semasa muda terkinja-kinja.Terkangkang-kangkang. Sesudah tua mohon simpati?

Pergi kawin datuk-la. Bodoh!

Sumbangan kepada seni? harkkk!! ptuiii!!

33 comments:

abuyusof said...

hai.. marah nampak..

Anonymous said...

well said.

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Salam Ziarah

Ya,apa yg anda ckp tue btol...
And menakutkan...
Marah btol... ;p

jigsaw said...

*clap*clap*

well said!

Alina said...

bukan sumbang tapi sumbing.

ayobkelubi said...

dan itu yg dipuja oleh mereka-mereka yang bodoh zaman sekarang.

*sigh*

pye:rudz said...

harap lebih bersabar di bulan puasa saudara.

benludin said...

bulan posa ni mmg kita tak digalakkan kumpul air liur dan telan...maka elok lah diludahkan

Anonymous said...

Marah sungguh ni..sampai meludah-ludah macam dalam filem Tamil.

Encik,bukankah di awal bulan tugasan encik adalah mengulas sajak :D

Lily

saat omar said...

Muahahah...aku suka post ni....suka!

bekam said...

terbaikkk!!

Taf Teh said...

>>>Pergi kawin datuk-la. Bodoh!


Ha ha.

bijen m. said...

wahahak.
byk meludah.
jgn jilat balik sudah.

aishah_conteng_je said...

garang.

takut aishah

kasut-gombak said...

xkasi pun derma.

Are You Gonna Go My Way said...

ha ha...semua orang Malaysia yang cakap pasal politik memang lah bodoh..tak kira bangsa.

Lebih baik cakap pasal nak cari makan esok nak korek kat mana duit.

P.S
Kirim salam kat Meor, dah duduk kat keramat tu...datanglah belanja aku bukak puasa.

naimisa said...

kerbau dan lintah - hubungan simbiosis.

---------

yang lain, errrkkk... koma.
nnt lepas keluar ICU, saya fikir komen baru...

2121studio said...

Luarbiasa...

DeePo said...

period kot... XD

mamai said...

bro AJ buat la hikaya orang bodoh-bodoh pasti best

Awang Kapak said...

Setuju. Hikayat orang-orang Bodoh Malaysia.

Obefiend said...

banyak sumbangan artis tua

dulu masa muda jadi bahan fantasi. ah aku dulu cukur gemar berfantasi dengan Aida Rahim, sofea jane dan raja emma

so kalu dia susah kalu aku huluq la 5 ringgit. kerana tanpa dia aku takde childhood fantasy

adil la kan? hahaha

abdultalib said...

Berhati2 meludah...
Takut terpercik ke batang hidung sendiri...

Pyanhabib said...

ludahlah kamu sebelum kamu diludahkan!

gerai.com said...

extreme...

mardhiah said...

Mungkin ko tak pernah gagal atau kecewa dalam hidup. Bagi saya pula lagu-lagu seperti, Awan terpilu dendangan Ning Baizura, dan lagu-lagu Allahyarham Sudirman banyak memberi semangat baru.

Lagu-lagu Micheal Jackson pula memgembalikan semula kepercayaan bahawa masih ada harapan.

dan lagu-lagu seperti TUUUUTTT rahsia, adalah digunakan untuk mengorat. Mungkin ko tak pernah jatuh cinta agaknya. Atau bila satu masa ko jatuh cinta, ko tak perlu apa-apa lagu, sebab ko memang seorang penyair yang memang sudah pandai menjalin kata-kata untuk menyampai harap.

Anonymous said...

sedap je ko kutuk semua bangsa bro. Habis kau buat apa? Ko ada buat apa-apa ke? Ke ko sama jugak dgn org yg ko kata bodoh ke??

Heh, ini laa org Melayu...

tasuke said...

di bulan puasa ni aktiviti seni saya dikurangkan..maklumlah bagi menghormati bulan mulia..boleh juga berehat..

-mafhum kata2 sebahagian artis-

hak tuih! hahahahah

zizie ali said...

jaga kebersihan. dilarang meludah merata-rata.

Rem said...

Jones, lol! Antara entri yang ppaling saya suka. :-)

linakama said...

Selepas solat di bulan ramadhan dan bulan2 akan datang sama2lah kita berdoa supaya kita tak tergolong dalam orang yang kecanduan maha kebodohan

itu sahaja yang kita mampu lakukan agaknya

Anonymous said...

abdullahjones..harkhhhh! ptuiii!!

cia said...

hhaarrrkkkkhhhh.. ptuuuiiii.... mereka2 yg lebih hina drpd binatang....saya setuju...