Friday, February 27, 2009

Mulai hari ini beberapa penulis yang kacak dan cantik akan mula menulis di blog ini.Tulisan mereka akan saya siarkan tanpa sebarang pembetulan. Berilah mereka sokongan sepertimana kamu memberi saya sokongan. Terima kasih.

Bahasa Melayu; the national language of Malaysia?
by:reveriemalaya

Lately some ideas came up saying that the standard of our national language is deteriorating. Looking at various aspects of the efficiency of this language, many groups of 'so-called' experts like Gapena and GMP decided to put the blame on one particular subject which is 'PPSMI'. Some of them are even bold but stupid enough to lodge police report because of PPSMI. Haih(Mengeluh).

Well, before putting the blame on any subject. Let's put our thoughts together and think. I mean, some real thinking. What was actually the main purpose of introducing BM into our society again? All I can say is that BM was enforced by our former leaders in order to give Malaysians a language as our own identity. In other words, BM is supposed to be a symbol of Malaysia. This also means that BM symbolises unity among Malaysians. Unity? Look around us. Biar betul? do you really think that this language is serving it's purpose now? My answer is a plain 'no'.

My reasons for saying that the language is not serving it's purpose are as such:
1- Malaysians nowadays are not only divided into 3 major races but also 3 major languages(BM, Tamil, and Chinese languages; Mandarin, Hokkien etc)
2- Malaysians can survive living in Malaysia without being fluent in the language. Take example of a Chinese malaysian.

This is probably the life circle of the Chinese Malaysian:
- Learn to understand Mandarin before entering Chinese-based kindergarten.
- go to SJK(c)
- go to SMJK(c)
- Enter private universities(national or international). Here they will need to learn English language but still mingle around Chinese friends.
- Work for organizations.(Mingle around Chinese colleagues)
- Shopping (Speak Chinese to the promoters because most of them are Chinese. They go to Jaya Jusco, boutiques and chinese grocery shop).
- Go out holiday inside or outside the country. (di mana BM tidak diperlukan sangat)
- Get married(to chinese partner, obviously)
- Read Chinese newspapers or Chinese based materials.
- Have children and teach them Mandarin since they're going to use the language widely.

Now,now. On the instances above, can you tell me when will they need fluent BM? They may need to use basic BM like:
Chinese Malaysian: Saya mau itu/ Ya, kasi dua/ Tidak. Bukan itu/ Apa khabar?.

However, they will never need fluent BM although the language is our 'beloved' national language.
Hence, ask ourselves again. Is BM serving it's original purpose or is it just a requirement for the students to pass SPM? Even then, getting credit for BM in SPM does not mean good command of BM.
Haih.(Yet, the 'experts' are still looking on to the 'minor' PPSMI to be blamed on. It's very pathetic.)

40 comments:

wann said...

I've met a malaysian male chinese who refuses to speak BM with me..he said 'I don't know'..heh

Water Lily said...

Most of my freinds(i mean Chinese and Indian) also don't know how to speak BM..so how to communicate with them? Any suggestion? Can we use sign language as the alternative? hehe..

VersedAnggerik said...

I say, as long as U get the message across, it doesn't matter what language U use.

Beg to differ?

sai said...

Rasanya reveriemalaya tidak pernah dan tidak ingin ke pedalaman untuk melihat suasana persekolahan anak-anak orang asli dan orang melayu.

Matematik yang asas itu pun masih bertatih, diajar pula dalam bahasa asing yang jarang sekali terdengarkan.

Gapena dan GMP tidak bersetuju dengan PPSMI, bukan dengan isu bahasa inggeris sebagai bahasa. Ajarlah anak-anak kami bahasa apa pun, tapi melalui subjek bahasa tersebut. Bukan melalui subjek lain.

Maaf, Tuan Abdullah Jones. Saya tidak dapat memberikan sokongan kepada reveriemalaya. Saya juga tidak rasa dia kacak atau cantik. :p

benludin said...

wa setuju dgn sai...
kuatkan subjek bahasa inggeris..tambah silibus..improvekan grammar...improvekan skill of writing...improvekan communication skill...baru betoii

WanBeruas said...

..Yes No Orait..Nak Nyior Boleh Kait..

abdullahjones said...

ps: encek durjana sila email saya.

wann said...

something to add, from my observation through out my academic years..in daily life too, the Indonesian Chinese are very much fluent and far better, speaking in Bahasa..even within their own community... and i must say that some of them, made excellent school debaters, in this case, in Bahasa Melayu, compared to a native speaking malay, Malay.

Hannah Sullivan said...

:). kebanyakkan orang cina tidak tahu berbahasa malaysia/melayu...

sai said...

@wann: Itu adalah kerana dasar kerajaan Indonesia kepada bangsa cina di indonesia. Boleh rujuk buku sejarah untuk itu. :)

kel@mbu said...

saya harap bahasa inggeris diajar dalam kesusasteraan melayu.

benludin said...

kelambu,
-aku pun berharap supaya bahasa malaysia diajar dlm b.inggeris

zizie ali said...

sepatutnya sejarah, geografi, sains rumah tangga,bahasa tamil, ekonomi, bahasa melayu, agama islam, etc semuanya diajar dalam bahasa inggeris.

tarings said...

yang tak pandai bahasa melayu kata bahasa inggeris bagus...yang tak pandai bahasa inggeris kata bahasa melayu bagus...

semua nak senang...semua nak kangkang dan harapkan semua masuk ke benak...itu sebab ramai yang jadi benak...ilmu apa cara pun bagus...kenapa nak disalahkan orang asli & orang desa...guru2 yang mengajar jadi gila?

masa untuk menambahkan ilmu bahasa penjajah digunakan untuk merempit dan menonton siaran ulangan akedemi fantasia ke 3...yang sudah 483 kali ditonton...ibu bapa yang patut sama belajar sebanyak sedikit untuk membimbing anak2...lebih gemar menyibuk jadi badut2 di perjumpaan2 politik...sambil menambahkan jumlah maki seranah yang ada di dalam kamus di benak mereka...

wa tak pandai bahasa isyarat...wa rasa bahasa isyarat tu pun tak bagus...tapi wa tetap belajar satu...menggunakan jari hantu...sambil menggenggam jari2 yang lain...

revrie said...

buat wann dan water lily:
True. This need to be looked after and taken care urgently. Agree?

buat Versed Anggerik:
Bahasa jiwa bangsa. Bukan? There will be no beauty in a language if that's the case.

buat Sai:
Saya pernah berada di suatu sekolah di mana hanya ada 3 orang guru(GB dan dua guru lain). Mengajar hanya dua kelas(1 kelas untuk darjah 1, 2, dan 3. Dan 1 lagi untuk darjah 4, 5, dan 6)
Juga ke sekolah di tengah2 hutan.
*Anda tak tahu apa lagi yang saya pernah.
Kerana itulah saya berkata kita perlu 'enforce' kan BM dengan lebih kukuh dan dalam pada yang sama mengajar BI. Memang mereka kurang kepandaian mereka. Tapi anda sebagai antara manusia2 bertuah, tak akan mahu biarkan mereka ketinggalan?

Ibubapa mereka sekarang tidak tahu apa itu BI kerana dahulu mereka hanya dengan BM. Anak kecil ini mereka dengan BI sekarang, apabila besar. Sekurang2nya mereka ada asas untuk membantu anak mereka.

The work is cumulative. We shall see the effects in the next 15-20 years.(Ini bukan kerja 5 tahun)
*Kacak atau tidak tidak mengapa. Janji ada harapan menaiktarafkan diri sendiri. =)

revrie said...

buat benludin:
Subjek BI itu terasnya. Maths and Science itu tambahan elektifnya.
*Kao masuk universiti nanti, mana universiti yang ajar Maths/sciences in BM?

buat Wan Beruas:
Ilmu lebih kan lebih baik?

buat hannah Sullivan:
Yes. You are right. Now, what do you do about it?

buat kelambu, benludin, zizie ali:
Berbau sarcasm. Tak apa. Sendiri mahu berjaya, sendiri berusaha. Betul?

buat tarings:
Saya sokong kamu. Tak salah hebat bertutur banyak bahasa. Sepatutnya bangga. =)

enchek durjana said...

salam Pak AJ...
saya mintak maaf kerana saya terlupa alamat email bapak...
aduh.. macam mana saya boleh terlupa email orang yg begitu terkenal seperti bapak...

enamdegrees said...

Yang dibangkang mengajar Matematik dan Sains dalam BI.

Yang membangkang pun tahu, BI itu penting. Mandarin lagi lah penting sebab China pasarannya besar.

Megat Sri Rama said...

@revrie

suatu masa yang tidak lama dulu,

semua universiti yang ada di bumi malaysia mengajar matematik dan sains dalam bahasa melayu.

sehinggalah mamak bendahara membuat dasar gila.


@water lily
teman-teman kamu itu tidak tahu malu. di dompet ICnya Malaysia, Bahasa Kebangsaan tidak tahu.
melalak melolong tuntut segala, bahasa negara caca marba.



anak-anak terkapai-kapai, ibu bapa tak dapat membantu.

seharusnya, demi kesinambungan, khutbah jumaat juga harus di-PPSMI-kan.

aneh, yang memperjuangkan jati bangsa kiranya anti-kemajuan, kolot, anti-sosial, rasis.

hanya bahasa inggeris penjamin kemajuan.

kamu rakyat malaysia yang berblog dalam bahasa inggeris, tidak menyumbang kepada penambahan kandungan bahasa kebangsaan, mempertikai pelestarian bahasa melayu/malaysia?

gila maju.

malaysia patut adakan subjek kemahiran berfikir.

tapi jika ada mungkin diajar dalam bahasa jawa.

Megat Sri Rama said...

"Ibubapa mereka sekarang tidak tahu apa itu BI kerana dahulu mereka hanya dengan BM. Anak kecil ini mereka dengan BI sekarang, apabila besar. Sekurang2nya mereka ada asas untuk membantu anak mereka."

ya sudah, semua orang juga diajar bahasa inggeris di sekolah.

tapi mungkin anak-anak itu tak perlu tahu mengira, dan terus menerus mengamalkan mantera.


apa nasib melayu, di negara sendiri untuk hidup wajib tahu bahasa baru.

bukan semua orang akan kerja di MNC.

Dalam 100,000 pelajar tahun satu ada 1000 bakal doktor, 7000 bakal jurutera, 50 bakal politikus rasuh, bakinya tukang kasut, tukang sapu, pekerja IWK.

Yang pandai terus pandai, yang bodoh semakin bodoh.

Barangkali 2020 nanti, mahu jadi pencacai angkat najis juga perlu tahu bahasa inggeris.

dalam psikologi dunia, hanya ada satu keperluan yang kita cipta-ciptakan tanpa kerana dipaksa deria (lapar, haus, dll) iaitu SEKS. Semakin difikir, semakin diperlu.

dalam psikologi malaysia, ada satu lagi keperluan mendesak yang juga dicipta-ciptakan. Bahasa Inggeris.

Rakyat Malaysia kelaparan jika tidak membuat segalanya dalam bahasa Inggeris.

penting ya tetap penting, tapi sepenting mana sehingga maruah diri harus dikorbankan.

mungkin saya anti kemajuan barangkali. anda tidak.

Megat Sri Rama said...

Maaf Tuan Abdullah,

Saya tak dapat berhenti menulis.

Jiwa saya sangat sakit.

Anda mahu tahu fesyen antarabangsa terbaru?

Ilmu seharusnya mampu-milik

Bercakap soal pemilikan ilmu, yang kononnya sumbernya hampir semua dalam bahasa inggeris, berapa banyak anda jumpa penjualan buku-buku terpakai yang murah meriah di Malaysia?

Yang murah, baru atau terpakai hanya buku melayu, mungkin kerana bukan dalam bahasa ilmu.

aryshdanea said...

cuma terfikir, jerman maju dengan bagaimana ya? saya tidak pernah ke jerman, mungkin buku teks matematik dan sainsnya dalam bahasa inggeris juga?
(satu pertanyaan ikhlas, jangan dipropagandakan, ya?)
:)

Mohd Ja said...

Tuan Megat Sri Rama,

Anda mempunyai blog kah? jika ada, boleh bagi linknya? saya terpesona dengan gaya penulisan tuan.

revrie said...

buat Megat Seri Rama:
Aku hormati pendapat kamu.

Ingin aku jelaskan di sini. Aku tidak menentang pendapat tentang kepentingan Bahasa Melayu.

BM adalah jiwa Malaysia. Tanpanya Malaysia tiada identiti.

Cuma aku mahu tekankan di sini. rakyat malaysia perlu juga mahir dalam bahasa Inggeris. BI bukan lagi bahasa penjajah kerana ia sudah sebati dengan diri kita sejak berpuluh2 tahun lalu. Mahu mencapai merdeka juga kita menggunakan bahasa ini sebagai perantara.

Oh ya! Aku juga ber blog menggunakan bahasa Melayu kerana aku masih cintakan bahasa aku. Jangan sangka mereka yang mampu berBI tidak mampu berfalsafah dalam bahasa ibunda ini juga. =p
www.reveriemalaya.blogspot.com

Dan aku bangga kerana merupakan anak malaysia yang hidup dengan BM tetapi masih fasih berBI.

*Sedih jika masyarakat kita ketinggalan oleh kerana pemikiran kolot iaitu...
"Jika fasih berBI, maka mereka2 ini tidak cintakan jiwa bangsa dan juga dicop sebagai pengkhianat bangsa."

Bahasa itu anugerah Tuhan kepada semua manusia. BI bukan untuk org putih sahaja. Tetapi untuk semua mereka yang mahu mencari yang lebih dalam kehidupan. Junjungan besar kita juga bersabda, tuntutlah ilmu sehingga ke negeri China/ ke liang lahad. Jadi, apa salahnya jika mahu menuntut bahasa kurniaan tuhan menggunakan akal2 yang diciptakan bijak untuk kita iaitu sekalian manusia?

thoyol said...

good arguement..

Megat Sri Rama, link ke blog kamu kalau ada?

Agak kacak penulisan kamu..

Revrie,
Aku memang setuju dengan kepentingan bahasa Melayu. Aku juga setuju dengan kepentingan Bahasa Inggeris.

Malangnya walaupun kita berdegar-degar memperjuangkan kepentingan Bahasa Melayu, realitinya ia langsung tidak penting. Majikan tetap akan mengambil pekerja berdasarkan warna kulit. Cina dengan cinanya, india dengan indianya dan melayu dengan melayunya.

Haih..

Isu rascism tetap wujud di mana-mana dan malangnya kita bangsa Melayu tidak cukup kuat untuk memperjuangkan isu bahasa kita di negara sendiri.

benludin said...

revrie,
belajar univ?
hehe...dah 10 tahun tamat dari sebuah univ. di scotland ..:)

Megat Sri Rama said...

saya tidak marah dengan orang yang fasih berbahasa inggeris.

bagus, fasihlah kamu apa bahasa pun. Saya sendiri fasih berbahasa inggeris dan sedang belajar bahasa perancis.

Pelestarian bahasa ibunda, nah, itu yang penting.

Yang mengkhianati kita, adalah orang yang menjadikan BI itu penting, walhal perkara yang sama boleh dilakukan dalam BM.

Junjungan besar kita juga bersabda, tuntutlah ilmu sehingga ke negeri China/ ke liang lahad.

Jika Rasulullah menggunakan Logik Amenu, Al-Quran kita hari ini di dalam bahasa Cina.

Jika ulama-ulama Nusantara dahulu menggunakan logik Amenu, kitab-kitab dan dakwah Agama Islam di Nusantara dilakukan dalam Bahasa Arab/Cina, berapa ramaikah di antara kita sekarang ini menikmati iman Islam?

Fikirkan.

BI bukan lagi bahasa penjajah kerana ia sudah sebati dengan diri kita sejak berpuluh2 tahun lalu. Mahu mencapai merdeka juga kita menggunakan bahasa ini sebagai perantara.

8 tahun sebelum "pejuang kemerdekaan" ini mendapatkan kemerdekaan, ribuan "pejuang kemerdekaan" lain yang berbahasa melayu ditangkap secara borong dan dihumban ke penjara. Yang tidak ditangkap hanya 3 puak sahaja, dan mereka ini yang menguruskan kemerdekaan. Ketua mereka berpendidikan Inggeris.

fikirkan, apa sebenarnya berlaku.

Tidak sampai 4 tahun merdeka, sekumpulan pemimpin muda dan mahasiswa-mahasiswa Melayu bangun menentang mereka.

Mereka mempertikai keikhlasan Pemimpin-Berpendidikan-Inggeris itu dalam menggunakan Bahasa Melayu dalam pentadbiran Malaya.

Kelihatannya seperti antrian "Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi" hanya untuk memenuhi tuntutan rakyat waktu itu.

Sang Pemimpin waktu itu tidak kuat jati diri bangsanya. Pemiliknegaraan kuasa ekonomi asing hanya berlaku 30 tahun kemudian. Sedangkan hujung 40an ia sudah diperjuangkan.

Malangnya walaupun kita berdegar-degar memperjuangkan kepentingan Bahasa Melayu, realitinya ia langsung tidak penting. Majikan tetap akan mengambil pekerja berdasarkan warna kulit. Cina dengan cinanya, india dengan indianya dan melayu dengan melayunya.

Ada orang yang mahir berbahasa Inggeris di tampuk kuasa yang tidak tahu apa itu Neutralisasi. Terlalu sibuk mengira wang barangkali.

PPSMI akan menjadikan Inggeris lebih penting.

Ia tidak sudah-sudah.

Sekarang MARA sudah jadi MECD. Sudah habis Melayu yang boleh ditolong (heh!) mahu tolong Orang Putih pula barangkali.

Saudara sekalian mahu jadi yang dipengaruhi atau yang mempengaruhi?

Mahu jadi yang berjuang, atau yang sentiasa diterajang?

ps: Saya tidak berblog, kerana blog untuk orang kacak (atau sekurang-kurangnya percaya begitu). Saya ada di dunia lain.

Megat Sri Rama said...

Saya ulang kata-kata saya sebelum ini.

penting ya tetap penting, tapi sepenting mana sehingga maruah diri harus dikorbankan.

Fikirkan

revrie said...

buat benludin:
Saya bakal pergi tahun ini. Ke Warwick. Sila tunjuk ajar. =)

buat Megat:
Saya setuju dengan pendapat kamu tentang MARA itu. Jika kita lihat, memang banyak yang semakin berubah untuk Melayu. Tapi perubahan ini juga penting. Untuk Evolusi agar bangsa kita ini terus kekal berdaya saing. Setuju?

Namun saya masih tetap dengan pendirian saya terhadap PPSMI cuma ia perlu dibaikpulih agar mendatangkan juga manfaat untuk anak2 luar bandar.

buat thoyol:
racism kekal. Kerana itu kita perlu menghadapi isu ini dengan lebih gigih. Perlu lebih kuat akan pelaksanaan program untuk mengekang masalah racism ini. Dan bukan hanya menumpukan perhatian kita ke arah perkara seperti PPSMI.

Racism lebih besar prospeknya. PPSMI hanya dua subjek. Jadi yang mana lebih perlu diatasi dahulu?

thoyol said...

megat sri rama : Neutralisasi? Apa itu? (sibuk mengira duit) Haha.. Apakan daya, kita kekurangan pemimpin yang berjuang demi rakyatnya..

ps: Saya tidak berblog, kerana blog untuk orang kacak (atau sekurang-kurangnya percaya begitu). Saya ada di dunia lain. - terima kasih atas pujian.. Hehe..

revrie : entahlah.. menyokong PPSMI bermakna kita sedia mendokong sistem masyarakat yang sedia ada tanpa mengubah/menaiktaraf bahasa Melayu. Ya, kedudukan/nilai pelajar Melayu akan meningkat tapi dengan mengorbankan nilai bahasa.

Mendokong bahasa Melayu pula bermakna lebih banyak usaha harus digembleng untuk mengubah masalah daripada akar umbi.

Praktikal atau jati bangsa?

Aku pasti orang di atas akan memilih praktikal.

haih..

benludin said...

revrie,
good luck bro...
redah je!

hehe

ubilepih said...

kena pandai ckp omputih klau nak dapat BLOW JOB kut..he..he..hee cool!!!!
Wa seronok baca HIKAYAT ABDULLAH

revrie said...

buat benludin:
ok. Tak ada masalah untuk melakukan itu. ha ha.

buat ubilepih:
ha ha. Melayu sekarang pun tahu apa itu BlowJob lah. =p

*Mungkin antara kamu2 yang lain merupakan pessimistic(atau realistik, menurut kata kamu). Tapi saya seorang yang optimistik. ha ha.

Megat Sri Rama said...

PPSMI lebih dari 2 subjek cik Reverie oi...

Benarkah kamu guru?

Anak-anak aliran Sains Tulen belajar 6 subjek dalam Bahasa Inggeris, 3 subjek dalam Bahasa Melayu.

Nah, itu pun jika ambil Pendidikan Islam. Sijil Terbuka kan?

Di universiti, untuk jurusan SAKTI, 90% subjek dalam Bahasa Inggeris.

Saya ingin hormati pendapat kamu, tapi apa sokongannya? Apa logik penginggerisan urusan kerajaan, terutama untuk urusan tempatan 100% seperti Mara?

abdullahjones said...

megat, saya ingin kamu menulis di blog ini. Mahu?

Megat Sri Rama said...

Hahaha...

Assalamualaikum.

Saya sudah jangkakan. Bagi saya ini satu penghormatan yang bukan calang-calang, tapi saya tidak kacak, tuan.

Beginilah, jika ada rencananya nanti akan saya hadapkan kepada tuan.

Salam.

benludin said...

tak sabar kome tunggu tulisan megat ni...:)

revrie said...

buat Megat:
Di universiti, untuk jurusan SAKTI, 90% subjek dalam Bahasa Inggeris.

*Kerana itu pemantapan BI itu penting juga.

urusan tempatan 100% seperti Mara?

*Pelajar2 MARA ini juga ramai mengkhususkan ke bidang Sains dan Matematik. Juga ke universitas2 luar negara.

*Tang dua subjek itu, Maksud saya dua core subjek iaitu teras Sains dan teras Matematik belum termasuk pecahan2 nya. Maaf jika bahasa saya buat kamu salah faham. =3
Nah lagi jika anda tahu akan banyaknya subjek2 ini, maka semakin meningkat kepentingan BI itu, bukan.

*Tertunggu2 juga untuk tulisan kamu Megat. =)

Terima kasih.

pencinta sastera setiap bangsa said...

reverie,

Maybe you'd like to do more research and homework before publishing this piece? Saya harapkan yang lebih umph dari penulisan jemputan tuan AJ (maaf ya, saya rasa terpanggil untuk meluahkan ini)

Saya tidak menentang PPSMI, saudara reverie.

you've got ideas and perspective, but your messages are hard to come across (adakah mereka menyorok dan ketakutan?). saya tidak tahu kenapa cepat sangat saya bosan membaca karya anda. maaf.

sivaji. said...

tuan AJ juga ada menjemput pelajar sekolah menengahkah untuk menulis disini?