Sunday, September 14, 2008

leng adek beradek bahan besi

Sesuatu harus di lakukan kepada kaum india di Malaya. Dan ianya harus di lakukan segera.

Betapa hari ini kita dapati kaum india Malaya berada di tahap kemiskinan yang teramat sangat dan ini membawa kepada mudarat yang amat besar terhadap kumpulan mereka dan juga masyarakat Malaya.

Bukan sedikit berita yang kita baca melibatkan budaya jahat yang di lakukan oleh kaum india dan lebih malangnya pembunuhan-pembunuhan kejam di lakukan oleh kaum india keatas kaum india sendiri!

Bukanlah maksudnya kaum lain di malaya terselamat dari bahaya jahatnya sesuatu kumpulan itu apabila terdesak. Kita tahu kejahatan ada di dalam semua kaum, di malaya atau di mana jua.

Kaum cina sebagai contohnya bermula dengan berbagai kejahatan dan akhir-akhir ini seakan telah berjaya keluar dari budaya jahat sesama kaum.Kejahatan mereka kini lebih terancang dan kadangkala langsung tidak di lihat sebagai jahat bilamana mereka dengan jayanya membeli perbagai lesen untuk perbagai kejahatan.

Kaum melayu malaya pula seperti yang di ketahui tidak begitu berani dalam kejahatan yang nyata. Menipu memang 'terror',bunuh orang jarang-jarang. Rogol kekasih biasa.Kekasih yang sama pulak tu, setiap hari pulak tu.Namun disebabkan Kaum Melayu kini lebih tertumpu kepada hiburan, maka mereka melupakan kemiskinan. Lalu terselamatlah mereka dari kesesatan.

Tambahan pula kononya mereka mempunyai tempat berlindung yang katanya di panggil PEKIMAK.Tetapi kita semua tahu yang melayu begitulah, sekadar tampal logo di kereta tanda ahli.Kemudian hangguk-hangguk,kenyit-kenyit, kod rahsia konon, konon tanda tahu polan itu anggota kumpulan mereka. Merompak dan membunuh mereka tidak. Mencuri hak dan membahagi kekayaan sesama sendiri adalah kegiatan utama mereka. Dan sehabis jahatnya kumpulan samseng mereka ada memukul orang mengacau adik perempuan mereka atau sahabat mereka. Kebanyakkan mereka adalah amat bodoh, ayahanda dan bondanya.

Pemerintah perlu mengambil serius kejatuhan akhlak kalangan belia india Malaya. Jangan harapkan Abang Mie Sungei Siput. Semasa menjadi menteri pun tidak dilakukan apa-apa inikan pula kembali kembali menjadi mandur partai.

Walaupun sistem kasta tidak berapa nampak diamalkan di Malaya, hakikatnya ia tetap berlaku di kalangan kaum india. Dan ini adalah antara masalah besar dalam usaha untuk mengeluarkan mereka dari kemiskinan. Golongan kaya dari mereka, sebahagiannya mahu golongan miskin antara mereka terus ujud.

Pemerintah perlu melupakan genarasi sekarang ini dan berusaha meujudkan suatu genarasi baru kaum india. Biarkan jika ianya mengambil masa bertahun-tahun, lakukan juga. Sepertimana yang di lakukan oleh kaum cina satu masa dahulu yakni genarasi ini berkorban untuk genarasi akan datang.

Ujudkan sekolah-sekolah khas disetiap daerah untuk mendidik hanya kaum india yang di ambil dari kumpulan miskin dan berusaha sungguh-sungguh untuk menjadikan mereka berjaya dalam segala segi.

Lantik guru-guru yang benar-benar komited untuk berkhidmat, jika perlu panggil guru-guru dari luar kerana kita tahu sebahagian besar guru-guru kita amat sibuk (menjual dan membeli itu ini di waktu persekolahan).

Sediakan satu sistem di mana kaum india diberi keutamaan lebih sedikit dari kaum lain bagi satu jangkamasa bagi membantu mereka bangun.

Jika kaum melayu marah, buat konsert heboh-heboh di kampung-kampung mereka.Tentu mereka tenteram.

Kita malu kerana setelah 51 tahun merdeka, masih ada kaum yang teruk di tindas dan dilupakan.Pergilah ke este-estet dan lihat bagaimana mereka hidup. Kamu tuduh mereka kaki mabuk. Kamu sendiri juga akan jadi sedemikian sekiranya di beri peluang hidup seperti mereka.

Rasis? Pale otokmu.

20 comments:

mat jan said...

gua tengok Edisi Siasat bahasa Cina hari tu, isu India miskin inilah.

gua rasa, orang Hindu pun kena buat sistem ala-ala zakat untuk orang2 Hindu kaya bagi sebahagian harta mereka untuk orang2 Hindu miskin. kerajaan kena support ni dengan bagi potongan cukai kepada orang2 Hindu yang bayar "zakat" ni sebagaimana potongan cukai diberi kepada pembayar zakat.

orang nombor 2 terkaya di malaysia pun Ananda Krishnan, tauke Astro dan Maxis. takkan tak boleh tolong bangsa sendiri kot.

gua setuju dengan lu, walaupun tak berapa nampak diamalkan di malaya, sistem kasta memang wujud di kalangan india malaya. orang kayanya (kasta tinggi) tak membantu orang miskin (kasta rendah).

mat jan said...

gua tengok Edisi Siasat bahasa Cina hari tu, isu India miskin inilah.

gua rasa, orang Hindu pun kena buat sistem ala-ala zakat untuk orang2 Hindu kaya bagi sebahagian harta mereka untuk orang2 Hindu miskin. kerajaan kena support ni dengan bagi potongan cukai kepada orang2 Hindu yang bayar "zakat" ni sebagaimana potongan cukai diberi kepada pembayar zakat.

orang nombor 2 terkaya di malaysia pun Ananda Krishnan, tauke Astro dan Maxis. takkan tak boleh tolong bangsa sendiri kot.

gua setuju dengan lu, walaupun tak berapa nampak diamalkan di malaya, sistem kasta memang wujud di kalangan india malaya. orang kayanya (kasta tinggi) tak membantu orang miskin (kasta rendah).

jawa peranakan said...

best la nukilan2 lu bro..

semakin jatuh cinta i padanya..

mat jan said...

gua tengok Edisi Siasat bahasa Cina hari tu, isu India miskin inilah.

gua rasa, orang Hindu pun kena buat sistem ala-ala zakat untuk orang2 Hindu kaya bagi sebahagian harta mereka untuk orang2 Hindu miskin. kerajaan kena support ni dengan bagi potongan cukai kepada orang2 Hindu yang bayar "zakat" ni sebagaimana potongan cukai diberi kepada pembayar zakat.

orang nombor 2 terkaya di malaysia pun Ananda Krishnan, tauke Astro dan Maxis. takkan tak boleh tolong bangsa sendiri kot.

gua setuju dengan lu, walaupun tak berapa nampak diamalkan di malaya, sistem kasta memang wujud di kalangan india malaya. orang kayanya (kasta tinggi) tak membantu orang miskin (kasta rendah).

SI BIBIR TEBAL said...

org tua2 pesan : kalau kita jumpa ular dan org india, kita kena pukul si india tu dulu..sebab belitannya lebih bahaya dari belitan ular..

mamasita said...

Amma!U blh jadi wakil rakyat dah.Wakil rakyat yang ada ramai couldnt be bothered..baguslah AJ.Bulan Ramadan takde mencarut dan ngamuk2..goood!

dugongsenyum said...

Hidup dollah jones!!!

ammmaaakkkkk..

haha

Nam Ron said...

Dua ibu jari tangan cacak ke atas.

jebatsari said...

kalau orang india baca nih, mesti depa cadang aj ganti samy bello tuh.. hahaha.

salam ramadan buat saudara.

Anonymous said...

Encik Abdullah,

Saya setuju dengan tulisan tuan.

Saya pernah hidup berjiran dengan orang India beberapa tahun. Berboskan orang India pun saya pernah.

Kalau bos India, kedekut ya amat, berlagak pula tu. Kalau bos cina lain, cerewet ya amat pulak.

Tapi jiran terakhir India saya memang saya tabik dengan dia. Dahulu, isteri tidak bekerja, suami kerja welding lori. Anak 3 sekolah. Tapi dia berusaha memperbaiki taraf hidup keluarganya.

Tak pernah jumpa atau terdengar dia mabuk atau berjudi atau main ekor. Bila Ahad pukul 6.30 pagi pergi sembahyang di kuil. Balik kerja tiap malam pukul 11 utk OT. Isteri pun memang baik, kalau hari hujan dia tolong angkatkan baju kalau saya tiada di rumah. Kalau deepavali jangan cakap, kuih sedulang hantar rumah lain, jemput makan rumah lain.

Anak semua di didik hormat jiran dan orang tua. Sekarang hasil jimat cermat dan tidak berjoli, dia telah membuka bengkel kimpalannya sendiri dan menggaji pekerja. Isteri membuka kedai jahit baju India dan sebelah pagi mengajar bahasa Tamil di tadika berhampiran.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Orang India yang memang jutawan sekarang asalnya memang keluarga senang jadi itu sebab agaknya dia susah hendak tolong orang susah.

Ummi Ammar

wann said...

nandhri apaa jones..

:)

sinaganaga said...

Nok raisin, bang?

ayobkelubi said...

waaaaa, wa amat suke jikalau itu abulollah ini jadi itu wakil lakyat mewakili ladang estet dublin di mahang..

Pegawai Khalwat said...

Ane AJ,

Jangan pulak ajak ramai-ramai derma dare.

ainon mohd said...

Tuan Jones,

Saya sangat-sangat bersetuju dengan cadangan-cadangan tuan itu.

Kalau saya PM saya lantik tuan menjadi menteri pelajaran!

zizie ali said...

glosari:

pale otokmu = kepala hotak (otak)mu (kamu)

keterangan - di dalam kepala memang ada otak. termasuk kepala lembu. otak lembu amat sedap jika di masak lemak kuning. kasi pedas-pedas sikit.

jawa peranakan said...

zizie ali..

MASAK LEMAK KUNING OTAK LEMBU?

WOW!!

benludin said...

pekimak??

hahaha

Hasrul Halid said...

Kerajaan? Jaga kaum? India?

Cisss... yang satu kaum tu pun tak terjaga, nak jaga kaum lain pulak.

Nak harap PEKIMAK jaga? cissss... jaga telor boleh lerrr...! Tu pun kalau 'one by one' lari mencicit jugak!

Anonymous said...

wow wow mr yabdulla,
apapasai tamau tolon miskin worang,
pasai itu todi lain brand,
hadik misti hadik penya,
kita hadik tong drum bikin,
dia hantam worang puteh bikin...,
yeetu hikup ada sikit kuat ori punya,
kaki lima bole lepak ada syok...
see the wold in difren way...