Friday, October 21, 2005

hati

min/ini hatiku/ambil dan simpan didalam hatimu/min/bosan nanti/kembalikan hati itu/kepadaku/min/hidup ini amat mudah/tidak perlu susah hati/tidak perlu bunuh diri.

Ingatan awal saya terhadap musik biasanya akan membawa saya ke rumah makcik Enon Tan. Hanya di rumah ini sajalah yang ada pemain piring hitam di kampung saya. Apa yang saya ingat tentang alat pemain piring hitam ini adalah ianya berwarna merah di bawah dan putih di atas dan berukuran satu kaki kali satu kaki.

Himpunan piring hitam milik makcik Enon Tan terdiri dari sembilan puluh sembilan peratus lagu-lagu hindustan dan selebihnya adalah musik melayu masa itu. Makcik Enon Tan adalah peminat hindustan sejati. Setiap kali ada tayangan filim hindustan di panggung, makcik Enon Tan akan bercuti dari mengambil upah mencuci pakaian di rumah-rumah orang. Saya pasti kamu semua tidak akan percaya jika saya katakan yang makcik Enon Tan akan mengenakan pakaian yang paling cantik didalam simpanannya, dia juga akan mengerintingkan rambutnya dan awal-awal pagi lagi dia akan ke perhentian bas untuk menuju ke bandar. Melihat makcik Enon Tan bersiap dan berjalan menuju ke perhentian bas adalah satu wayang yang akan sentiasa bermain di kepala saya setiap kali saya terserempak dengan apa-apa hindustan.

Lagu hindustan yang paling saya kenali adalah sebuah lagu yang di selang-seli dengan bunyi gajah. Hati mere sati atau apa tajuknya saya lupa. Dari lagu inilah Syd Barret dan rakan-rakannya mendapat ilham untuk memasukkan berbagai bunyi di dalam kebanyakan musik Pink Floyd. (ha.ha.)

Makcik Enon Tan ada empat orang anak. Harun, Musa, Hamzah dan Mariana. Dan seperti yang di jangka, Mariana kami gelarkan sebagai Ana bolo-bolo.

Harun sebagai anak yang sulong adalah seorang anak yang sangat bertanggungjawab. Itu saja yang boleh saya katakan mengenai beliau.

Musa pula adalah seorang budak yang mendahului zamannya. Dia adalah Mc Gyver zaman kami. Segala macam rekaan di ciptanya. Pedang yang di sorok didalam payung buluh (payung kubur kata setengah orang).Panggung wayang kulit mini dibawah rumah. Musa juga adalah ketua pasukan Pengakap di kampung kami. Kampung kamu ada pasukan Pengakap?

Hari ini Musa katanya bertugas sebagai Pegawai Tentera di Sungai Besi . Sudah bertahun saya tidak berjumpa dengan beliau.

Hamzah adalah ahli seni didalam keluarga Makcik Enon Tan. Dia amat mahir bermain gitar dan mempunyai suara yang amat baik. Tapi dia juga seorang yang sangat pendiam dan pemalu. Didalam dirinya juga tidak ada keinginan untuk menjadi penyanyi. Dia hanya bernyanyi untuk hiburan diri sendiri.

Kerja terakhir Hamzah yang saya tahu adalah sebagai pemotong rumput di bawah majlis perbandaran tempat tinggal beliau. Saya juga telah lama tidak berjumpa dengan Hamzah, lebih duapuluh tahun rasa saya. Pagi Ahad yang lalu emak saya memberitahu yang Hamzah telah meninggal dunia pada Selasa awal puasa.Dia muntah berdarah pagi sebelum ke tempat kerja dan meninggal pada petangnya. Dia merupakan kawan rapat saya dari kampung. Semasa di kampung saya ada empat kawan rapat, Pa,Iji,Kodik dan Mezah. Tolonglah hadiahkan fatehah untuk kawan rapat saya ini. Nama penuhnya adalah Hamzah Mohd. Noor.


nb: malu benar apabila udika mengatakan saya ini ada di mana-mana. dahulu kami mengelarkan mereka-mereka yang begini sebagai 'scorpion'. (always somewhere)

tulisan paling atas tidak ada kena mengena dengan tulisan di bawahnya.

saya merasakan buku Jiwa Kacau amat sesuai dijadikan majallah bulanan. di keluarkan setiap bulan atau pun setiap dua bulan. (majallah + blog = jalog)

7 comments:

dr in the house said...

AJ, saya masa sekolah menengah dulu pon banyak beli dan kumpul 'records' tu. Ish, kalau dikumpul dan jual mungkin dapat beribu ringgit kot. Itulah zaman jahiliah. So AJ lama on hiatus, pergi mana? UIPTS kata AJ balik Malaya. Heheh. Macam ada time portal pulak balik ke zaman duu.
Insyallah dah sedekah Fatehah kpd kawan AJ tu. Semoga rohnya di beri rahmat.

Tok Rimau said...

Al Fatehah. Kita bila lagi?

Jannah said...

Musik buatku gembira. Aku selalu sedih. Jadi salahkah jika aku mendengar musik rock yang buat aku bahagia sebentar?

Dan aku tahu yang aku boleh dapat ketenangan yang lebih abadi dari yang esa, bila tiba masaku nanti.

Anyhow, welcome back! Rindu kamu.

Al-Fatihah untuk Hamzah Mohd. Noor.

auntylela said...

AJ, ada di malaya sekarang?
Wah, beraya sana ke AJ?

Saya syorkan "majalog", cantik tak?

Anonymous said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. Freight container commercial moving company storage moving High blood pressure a href &aposhttp Hosting

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... Free answering machine music Digital printing forums Sleigh mattresses Hic tshirts Is it safe to abruptly stop taking prozac Celexa women detailing products professional car wax johnson car wax Huddleston coat of arms Lexus es 300 tail light Celebrex htm provigil online no prescription Ep casino cruises hilton head island Settle for a slow down + dierks bentley

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... »