Wednesday, August 10, 2005

duduk

Saya cukup anti orang minta derma atas nama agama. Buat masjid, buat sekolah agama, minta derma untuk pergi belajar agama. Dan terlebih anti jika yang meminta derma tersebut adalah ahli agama. Ustaz contohnya.

Habis segala fadilat memberi derma dikhabarkan kepada yang diminta derma. Kita yang mahukan jalan pintas ke sorga dengan segera memberi derma. (biasanya dua ringgit sebab itulah harga sorga bagi kita) Dia lupa fadilat itu adalah untuk yang memberi derma bukannya yang meminta derma. Jarang sangat mereka-mereka yang meminta derma membacakan hadis 'tangan yang memberi lebih mulia dari tangan yang meminta' kepada yang diminta derma.

Ramai yang menepuk dada menghebahkan kepada dunia yang masjid mereka adalah hasil derma orang ramai. Bangga menjadi peminta-minta.

Minta derma mahu belajar di Mesir. Jika belum cukup duit untuk pergi belajar ke Mesir atau kemana sekali pun, pergi kerja. Kumpul duit. Bila cukup pergi belajar. Mesti ada tekad mahu kumpul duit untuk belajar.Bila cukup duit nanti jangan beli motor walaupun ramai anak dara suka naik motor. Atau pun jika berani, kumpul duit tambang dan sedikit belanja untuk beberapa bulan dan pergi. Kemudian kerja sambil belajar. Berhentilah menjadi bangsa yang tak habis-habis hidup dengan simpati. Belajar agama buka hanya untuk pelajar lepas SPM, umur lapanpuluh pun masih boleh belajar agama.

Sekolah agama swasta sekarang ini kebanyakanya bersifat perniagaan. Kamu mahu berniaga dan minta orang lain keluarkan modal, untung kamu makan seorang.manyak cantik! Ini juga adalah impian kebanyakan para ustaz muda. Buka sekolah agama untuk cari keuntungan. Kepada para ustaz yang mahu membuka sekolah agama sila kaji sejarah Pondok Pak Ya di Padang Lumat, kedah. Tengok berapa sen duit derma yang dia kumpul untuk membuka sekolah agamanya.

Satu hal lagi para ustaz sekarang ini amat jarang yang menulis buku. Ramai ustaz yang mengeluarkan kaset dan cd. Walau ini ada baiknya, saya berpendapat penulisan buku adalah lebih berkesan. Ustaz-ustaz boleh melantik seorang seperti setiausaha yang akan mencatatkan semua ceramahnya atau apa juga soal-jawab agama kemudia dibukukan. Jangan fikirkan sangat mengenai keuntungan segera. Buku agama tidak ada tarikh lupus selagi belum kiamat. Tulis hari ini mungkin sepuluh duapuluh tahun akan datang ianya memberi pengajaran kepada orang. Satu perniagaan yang amat menguntungkan.

Malang sungguh dalam negara yang mendakwa mengeluarkan beribu ulama setiap tahun tidak langsung menghasilkan buku-buku agama. Mungkin juga kerana kebanyakan lulusan agama hari ini tidak mempunyai falsafah hidup. Yang mereka nampak hanya duit. Masa musim ayam sembelihan dikuatiri tidak halal, ramailah ustaz bercita-cita untuk menjual ayam kerana merasa yakin orang ramai akan membeli ayam sembelihannya kerana dia ustaz. Begitu juga bila kegusaran tentang tauhu atau mee kuning. Sibuk para ustaz menjual air tauhu dan mee kuning. Ustaz-ustaz ini lupa yang orang Islam Malaya hanya akan meninggalkan memakan mee kuning cina bila surat khabar yang kehabisan cerita hiburan melapurkan tentang kotornya kilang mee kuning cina. Ustaz juga ramai yang sibuk menjadi kontraktor kelas F. Ustaz, di Malaya jika tak rasuah, payah nak dapat projek ustaz, tak payah lah.

Berilah derma, bermurah hatilah memberi derma. Jangan minta derma.


p/s: saya menarik balik perkataan taksub beragama setelah ditegur oleh buku nota dan juga oleh budak gemok. Saya bersetuju yang perkataan taksub bermaksud nagatif.

4 comments:

Jannah said...

Start something. You could start a whole new ustaz revolution in Malaya. An ustaz is no longer peminta derma, a guidance counselor instead ke?

Moga-moga cita-cita murni En Abdullah Jones berjaya akhirnya.

Sekian :)

mba2u said...

Ustazpun nak pakai mercedes mata bulat gak, depa kata sebagai penaik imej mereka yg selama ini naik motor kapcai saja he he.

June said...

ada ustaz bijak dalam hal pemasaran. Oleh kerana rakyat Malaya malas baca buku, lebih gemar melihat dan mendengar, maka, ilmu disampaikan melalui medium baru iaitu kaset dan cd.

ustaz yang inovatif!

Anonymous said...

Enjoyed a lot! sharp projector xg-p10xubulb