Thursday, March 31, 2011

dari enthiran kepada hantu kak limah

Dulu,saya pernah bertanya seorang kawan. Mengapa orang setelah kaya,akan terjun kedalam politik. Mahu kuasa,jawap kawan saya. Lalu saya menjadi hairan. Bukan-kah wang itu kuasa?

Kuasa wang hanya pada membeli dan ada yang hanya boleh dibeli dengan kuasa.Tambah kawan saya.

Satu suasana yang agak payah untuk saya hadam.

Lama kemudian saya bertanya pula; mengapa perempuan cantik rela bersuamikan lelaki tua yang politik dan kaya? Tidak-kah mereka merasa diperguna? Lalu kawan saya mengatakan yang ini adalah suasana sama menang. Si perempuan gembira mendapat wang dan si lelaki gembira mendapat wanita cantik. Ini adalah kemenangan bagi kedua mereka.

Ini juga sama.Tidak sampai akal saya memikirkannya. Cinta pada saya adalah perasaan yang harus dihormati. Bukan boleh dibeli untuk memang.

Mungkin hari ini orang tidak lagi memandang cinta sebagai suatu yang bernilai maka lihat sahaja apa yang terjadi hari ini. Cerai-berai menjadi biasa. Hal ini dipelupori oleh golongan penyanyi dan pelakon yang mengambil mudah ikatan perkahwinan.

Mereka jadikan cerai-berai seakan satu kejadian yang amat biasa. Waktu mahu mereka bernikah,bosan,mereka pun berpisah. Tidak perlu sebab yang mengegarkan arash. Cukup dengan prasangka tanpa siasat dan bukti,mereka pun minta bebas.

Tiada lagi apa yang dipanggil sabar.

Pernikahan banyak mendatangkan kebaikan. Maka wajip ianya dipertahankan. Betul,banyak rintangan dalam rumahtangga. Namun selama mana pasangan kamu itu tidak jahat,maka pertahankan-lah.

Perceraian itu musibah. Walau diizin tuhan,ianya banyak mengundang masalah. Cuba pandang anak-anak (jika ada) . Lihat mereka dengan kasih sayang. Pandang masa depan mereka dan cuba cari jalan agar kamu kekal berdua.

Orang politik yang dibahaskan hangat masakini itu mungkin bersalah dan malang isterinya jika perkara itu benar. Boleh-kah isterinya memaafkan beliau? Entah,saya tidak tahu. Namun saya lebih memandang kepada kejahatan membongkar rahsia peribadinya kepada umum sebagai satu dosa.

Semua orang pun ada rahsia. Semua orang-pun kadang mengamanah-kan rahsia itu kepada teman yang dianggap karib. Mengkhianati amanah itu walau apa-pun sebabnya adalah satu kedukaan.

Satu kecelakaan besar dalam hidup kita adalah bilamana kita gemar-kan siri-siri dalam kain orang. Entah dimana untung-nya bila kita hebahkan aib orang atau amanah rakan kepada semua.

Kita tidak mahu fikir akibat. Kita selalunya merasakan yang kita ini dianiaya maka untuk kembali,kita pula datang kepada aniaya.

Maafkan saya.Merepek tidak tentu hala.Saya sedang jiwa luka waktu ini. Cewahhhhh.

5 comments:

Fai Zakaria said...

Three can keep a secret,
if two of them are dead.
~ Benjamin Franklin

Waqheh said...

perhhh..nyata dan maya...

Hashim Zabidi said...

"Kasih sayang" belum terungkai dan belum dimengertikan.

mardhiah said...

Saya turut berempati dengan kedukaan saudara. Ya memang sakitkan bila aib orang yg kita harapkan terdedah. Namun percayalah saudara yg ianya terdedah semua atas izin Allah. Adalah tu hikmah disebalik semua ini.

Paleo Recipes said...

Great bllog I enjoyed reading