Sunday, July 25, 2010

pesta haram kuantan

osman limat baca sajak/big aka rejim main gitar (gambar ini oleh nurhasanah mazalan)

marsli n.o bersajak sambil memetik gitar.whoooooo!

Idea untuk pesta ini sebenarnya sudah lama kami pendamkan. Ianya dibangkitkan kembali khamis lepas apabila dr.ali bertanya bila mahu diadakan dan kemudiannya saya melihat video amir zainorin mempersembah satu seni persembahan yang amat menarik.(sila cari video berjudul stamp over - public art performance diinternet.saya malas mencari linknya)


penyokong dan penonton


Asalnya, saya ingin mengumpul seberapa ramai pengerak semua jenis seni untuk datang ke tapak acara dan melakukan apa sahaja. Yang bernyanyi,bernaynyi,yang berpuisi,berpuisi dan sebagainya di sepanjang laluan orang ramai disitu. Dalam kepala,saya mengambarkan betapa tempat berkenaan akan bising dek aktiviti.

Namun cuaca tidak mengizinkan dan sementara menunggu hujan reda (yang akhirnya tidak),kami membuat keputusan untuk meneruskan acara berkenaan mengikut situasi yang ada.


engku amir melukis

Selesainya acara ini membuktikan yang mob sebenarnya rules!

Acara yang tidak memerlukan satu sen,ok,ok, lima sen pun akan dapat dijalankan sekiranya semua orang mahu campurtangan. Semua sedia menyumbangkan tenaga dan idea. Bergerak tanpa disuruh dan tanpa perlu menjadi hero.

Untuk peribadi, acara ini meyakinkan saya yang kita tidak mungkin boleh hidup sendiri-sendiri. Semua orang pelukan semua orang.Kera sumbang memang selalu menyusahkan (diri sendiri).

Jika ada edisi kedua, hendaknya ada wakil dari mereka-mereka yang mengeluarkan produk sendiri seperti kemeja t dan momento-momento buatan sendiri yang sudi.

Alangkah indahnya jika acara seperti ini diperpanjangkan oleh khalayak lain ditempat yang lain.Pesta Haram Ipoh misalnya.

sukairi shari dan kote-nya

Terima kasih kepada yang hadir. Sila tepuk bahu sendiri. Kamu semua meme beh!

8 comments:

mae said...

meme la beh kala dapat join!!..semua boleh datang ke untuk kroni je? kalau di iklankan mesti ramai yang nak datang..

As said...

memang beh~! rare!
next time mahu lagi :)

Unsunghero said...

Salam AJ...kalau diadakan pesta haram kuanta 2 nanti, jangan lupa khabarkan :)

Pegawai Khalwat said...

Sangat menyokong public art macam ni. Selagi tidak diangkut oleh majlis perbandaran. ha ha ha..

Najwa Aiman said...

"Kote"? Yang hitam-hitam tu? banyaknya kote dia!!! Detachable???

lanterajiwa said...

pesta haram ipoh... ;-)>

zizie ali said...

tahniah. sekurang-kurangnya benteng tidaklah sentiasa sepi. zaman aku form six semsas, benteng amat meriah. tiap kali turun benteng, di tangan mesti ada kerepok kuantan. rangut masa panas. bila sejuk liat macam getah skrap.
jones, kita pekena krepok losong hujung minggu ni.

Anonymous said...

zizie:siap!

jones