Wednesday, July 28, 2010

abu

-meh aku kenalkan. ikut aku. geng yang sama macam engkau.kata kepok kepada saya.ini cerita zaman blues.dia membawa saya berjumpa,untuk pertama kali,dengan abu yusof. bersama abu hari itu ada azlan shah. dari hari itu kami berkawan.Azlan Shah sekarang di tinggal ditengah laut di Sabah sana. Menternak rumpai laut.

Mungkin abu ada versi lain bagaimana kami berkenalan,diatas adalah versi yang saya ingat.

Saya tidak pernah tahu yang abu juga melukis sehingga saya kerumahnya. tepi laut. Saya lihat didinding bilik beliau ada lukisan. Saya tanya lukisan siapa. Dia menjawab lukisan dia.

Setelah tamat belajar di ITM dalam jurusan Pengurusan Ladang,abu ke Mesir dan kemudian Jordan bagi melanjutkan pelajaran. Beliau pulang sehari sebelum meletusnya Perang Teluk yang pertama. Kerajaan suruh balik,kata dia.

Setelah itu,beliau melakukan berbagai kerja sehingga-lah beliau mengambil keputusan untuk menjadi pelukis sepenuh masa. Beliau adalah antara anggota awal Studio Rajawali.

Untuk pertama kalinya,kami di Studio Rajawali mengambil keputusan untuk mengadakan pameran, dan kami memilih abu sebagai pelukisnya. Mungkin dengan izin tuhan,kami akan lebih kerap mengadakan pameran distudio kami dimasa-masa akan datang.

Tanpa selindung dan dengan bangganya,kami mengatakan yang ini adalah pameran solo pertama diKuantan,bandar seribu ke'embong.Memang telah ada beberapa pameran lukisan sebelum ini,tetapi,untuk pameran solo,kami adalah pencetusnya.

Jadi,kamu sepatutnya mewajipkan diri kamu untuk hadir dan boleh mendabik dada kemudian hari sebagai tergolongan dari kalangan manusia yang ada pada majlis penuh sejarah ini.

Maka,kami menjemput siapa sahaja untuk hadir pada sesi pembukaan pameran ini pada tarikh dan waktu yang dipaparkan pada poster diatas.

Studio Rajawali mengucapkan ribuan terima kasih kepada Balai Seni Lukis Negara,terutama kepada En.Hanep Masjak yang telah memungkinkan berlangsungnya pameran ini.

Terima kasih juga kepada semua yang terlibat.

(poster direka oleh abdullah 'acai' hamdan)


3 comments:

Baby Tiger said...

salam. saya baru tengok blog ni. nanti ada kesempatan saya cuba baca semua entry.

p.s wah! hebatnya lukisan!!

Anjang Aki said...

Saya meredah hutan, paya dan jirat dan sampai dari Kolumpor sehari selepas majlis perasmian. Syabas Abu Yusof. Walaupun aku ni tak berapa paham lukisan pesyen gitu tapi warnanya lawo.

Cahaya Kekasih said...

congrats uncle abu!!

comel pic..hehe