Thursday, June 11, 2009

telok tokong


dari kiri: zubir,(uhuk!),pa dan seorang kawan yang saya lupa nama. atas kereta dari kiri: arwah mezoh dan iji. tiada dalam gambar adalah arwah mie gondok dan sedi. Kodik adalah jurugambar. gambar ini diambil lama selepas kejadian dibawah.


Jika kami mahu tidak diganggu,biasanya kami akan ke parit besar. Sebenarnya parit besar adalah taliair yang baru dibina di kampung kami. Sebelum ada paip kerajaan ditepi jalan,kami mandi-manda dan mencuci pakaian di parit kecil, sungai kecil yang sangat jernih airnya walaupun sebelum sampai ke kampung kami,sungai berkenaan akan melalui benteng yang didaratnya adalah tempat peliharaan babi.

Alam amat mesra waktu itu. Tahu tugas masing-masing. Hari ini alam pening dek kerana pelbagai korupsi.

Kami adalah Mie Gondok,Pa,Iji,Sedi,Mezoh,saya dan Kodik. Zubir kadang-kadang ada juga. Tidak mahu diganggu harus dibaca sebagai membuat perkara tidak senonoh.Bukan, bukan perkara yang kamu fikirkan itu. Ini cuma aktiviti budak-budak lelaki. Merokok misalnya.Saya hanya merokok selepas sekolah kerana terbaca ketika itu merokok menyebabkan kelihatan cepat tua. Takut hilang kacak ketika itu melebihi segalanya. Mentelah pula saya tidak tahu yang saya ini memang akan kekal kacak dalam apa zaman sekali pun.

Rokok dizaman itu tidak menyebabkan kamu melahirkan 'aman amsyar' yang tidak cukup bulan itu. Kamu cuma cepat tua dan macho.Tiada tekanan. Kamu bebas membuat pilihan. Rokok hari ini amat jahat kecuali rokok seludup. Rokok seludup tidak menyebabkan lahir 'aman amsyar' kedunia. Tidak percaya lihat kotaknya. Tidak kaki cagu. Tiada paru-paru buruk dan yang lebih penting tiada 'aman amsyar'.

Saya adalah pelangan rokok seludup. Kotak hijau.


Tapi hari itu lain. Pa membawa sebalang ubat. 'abang aku punya,kata Pa.Kami telan seorang sebiji.

Lompat ke beberapa jam kemudian.

Kodik dan Iji berjalan keliling kampung bertelanjang bulat. Harus diingat,ketika itu kote kami telah tumbuh bulu ari-ari. Pa tidak dapat dikesan. Mie Gondok dan Sedi lena ditepi parit besar. Mezoh seperti anak baik yang lain pulang kerumah dan tidur. Saya terjatuh kedalam longkang depan rumah Pa dan tidur disana. Lama.

Esoknya,kami berkumpul dan membandingkan jalur rotan dibadan sambil ketawa. Pa tidak ketawa kerana pipinya bengkak ditumbuk abangnya.

Dalam pada itu,kami hairan mengapa Kodik dan Iji sampai telanjang bulat. Bila ditanya,mereka mengaku tidak sedar. Namun sebahagian kami seperti tahu. Untuk makluman,Kodik dan Iji adalah romeo dikalangan kami. Sehari bersama mereka membawa bosan mendengar cerita mengenai betapa perempuan itu dan perempuan ini mengilai mereka.

Kami syak mereka keghairahan.

-mu lalu depan rumah pelam siam? tanya Mie Gondok pada Kodik dan Iji. Ini penting kerana pelam siam adalah isteri askar yang waktu suaminya kehutan akan duduk-duduk diserambi rumah berkain batik dengan kebaya jarang tanpa coli.

-dok tahu,aku dok ingat,jawab Iji.

Kami rajin minta air sirap ais dirumahnya ketika suaminya kehutan. Cuaca dizaman itu amat panas dan dirumah dia ada aisbok.

15 comments:

norzailina said...

AJ, sentiasa menghiburkan...

ZULKIFLI BIN MOHAMED said...

Salam AJ,

kenangan yang "secukup rasa" ...

pye:rudz said...

mengapa nostalgia ini datang mengundang rasa tiba-tiba?

jawa peranakan said...

retro..

Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

Hoih crook betul demeh..

lyza said...

aiyooo..zaman muda-mudi ni.. erkks !!

Unknown said...

cuaca memang panas dan pelam siam juga berpakaian agak panas. mahunya jiwa-jiwa kosong tak panas.

pill apa tuh? ekstasi ker?

Anonymous said...

ooh bole meimbulkan imaginasi liar

jawa peranakan said...

robinson..
jaman tu mana ada ekstasi..
diaorang telan pil Dusil tu..

zizie ali said...

masa tu pelam siam merupakan satu-satu spesis mempelam yang bersaiz L.

abuyusof said...

..biasala.. stone setahil buat-buat macam stone 10 kati..

Arcane said...

Pak Jones, cuba tonton video nih:

http://www.youtube.com/watch?v=nubURLXkLOI

Mahakarya agung nih :)

Ahmad Belia said...

arhh..ini boleh mendatangkan keinginan...

mohamad ismadi sallehudin said...

mase tu pelam siam susah nak jumpe, main perahje airnye..

rudy bluehikari said...

zaman yang tiada pada masa saya bergelandangan di hutan kecil kelapa sawit mencari wakwak.