Tuesday, February 03, 2009

bekelah

Yang jantan tak ada telor, yang betina kencing tak basuh adalah anggapan saya terhadap kamu apabila tidak ada yang mahu tulisan mereka disiarkan disini.

Berikut adalah tulisan yang saya ambil tanpa izin dari blog si Meor. Saya tahu dia tidak akan marah kerana seperti kamu, dia juga sayangkan saya.

GILA MUSIK-PART 12
Posted by meor in Catatan on 01 28th, 2009 |

Itulah…itulah dan itulah yang aku tahu dan faham..Jadinya juga,aku pun selalulah melepak di Luncai Emas studio…mencuba untuk menjadi artis rakaman yang ha ha ha..Dari situ aku pun kenallah pemusik-pemusik Nasir..Firdaus,Nan,Rafi.Diorang ni lah yang selalu buat arrangement untuk album Nasir dan artis-artis lain.Actually untuk album aku,sepatutnya simple..tapi nak di Pop kan untuk mengikut citarasa masyarakat.Zahid,Opie Bloodshed,Nan,Rafi,Jay Jay…diorang ni session untuk album aku.

Yang jaga vocal aku Usop,dan aku memang rapat dengan dia.ada lepak tidur rumah dia juga yang masa tu tinggal di area situ..Keon pun aku rapat juga..dia ni biras Nasir..masa aku join Luncai,dia pun baru join juga.

Proses rakaman yang panjang dan tersangkut-sangkut buat aku bosan sebenarnya…Duit pun makin tak ada..yang jadi sangkutnya sebab Luncai,yang mana Bosnya arwah Nana,suami Nasir..Nana ni business minded.

pernah Firdaus merungut masa dia back up show Nasir.Canggung Mendonan di Stadium Negara,payment rm 800..entah apa yang ditolak…at the end dapat rm 40 je hahahaha…….ambik advance banyak sangat kot.Nana pun pernah bergaduh dengan Nasir sebab aku nak mintak advance duit.6 bulan album tak siap lagi…Nasir ni dia tak kesah juga..Cuma Nana very straight.hehe..

Ada satu part yang aku tak boleh lupa,Nasir ada kata.Hidup ni macam permainan Chess,ada Askar,kuda,king,queen.but king tu tetap king la,penggerak ni askar.So Askar-askar yang dibawah kena move untuk menghidupkan King dan Queen.haha..

Lebih malang lagi kalau duduk bawah shadow Nasir…sebab aku sign juga as a Composer..Orang datang mintak lagu,diorang cari lagu Nasir je.Dan Nasir ni kalau tak ada kepentingan pada dia,pergi mampus la orang lain..sebab dia memang selfish.dan itu yang membezakan sikap dia dengan Iwan Fals.

Pernah sekali tu beberapa tahun selepas aku jadi artis diorang,si Opie datang dengan aku ke Luncai Emas,nak lagu Nasir..so dengarlah demo dia dalam kereta aku,hancuss..just la la la,lepas tu..ada sikit melodi..aku pun cakap..lagu apa macam ni?hahaha…lepas tu Opie kata..nanti aku sambung-sambungkan la..nak pakai nama dia je…hahahhahahaha….Bodoh betul kau ni………….Inilah sebabnya masyarakat kita selalu dibodohkan,dalam musik ke,dalam politik ke..sama je..Nasir ni dia peduli apa..janji dia boleh buat duit dan makin kaya,dan aku nak tergelak la kalau orang kataNasir ni Sufi..hahahahaha…..sebab lagu-lagu dia konsepnya kesufian……hahaha..ok le tu..

Bagi aku personally,Nasir ni tak ada Telor..itu saja…haha…

Bodoh pun ia juga,sebab lu sudah ada Production,lu sudah aada duit,lu sudah ada nama besar..distribute la sendiri,macam album aku…not more than rm 10000 ringgit pun..just release la buat cara indie..ni sebab nak kan untung lebih dan terlalu memikirkan keuntungan…gagal..

Aku half-way aku bilang..aku give-up nak continue recording…lepas tu dia cakap..duit aku dah habis rm 40,000 kau tak tau..hahaha..

Aku pun blah dari Luncai..album masa tu dah 70%siap…pergi mampus la,apa ada hal pun..hehe…

Aku jadi pemusik sepenuh masa..masa tu pertengahan tahun 1994 kalau tak silap…aku join member,Phillip dan James,kitorang main di PJ dan area-area KL..main di Pub ni..pun leceh juga..siang dok praktis..praktis dan praktis………..aku tinggal dirumah James masa tu di Gombak..ada anjing 2 ekor kat rumah dia,.hahaha……….tak la senang pun..biasa je..Phillip ni aku dah anggap macam abang aku la..kitorang rapat..dan aku respek dia as a friend..until now..dia banyak tolong aku..

19 comments:

azie said...

owh..indie.

saya link kamu

benludin said...
This comment has been removed by the author.
lyza said...
This comment has been removed by the author.
Lily Abdullah said...

Encik Jones,silalah ke laman saya. saya ada tulisan istimewa untuk encik hahaha!

Lily Abdullah said...

Oh ya! Encik memang tak senonoh menggelar orang!

hegira said...

haha.

tapi abg meor memang seorang yang kool. senyap dan kool.

COCKIN COCK said...

so sebab tu ke lagu nasir dah tak laku skang sjeka loloq meninggal

dia ke the real brain behind the music?

itu?

the artist and i said...

dia memang angkuh. walau tak kenai tengok pun boleh agak.

kalau sufi, mesti rilek2 saja. kalau selfish sufi kah? :D

yeap, itulah yang membezakan dia dengan Iwan Fals.

kalau shah rukh khan boleh dapat datuk, nasir mungkin dalam list?

Pa'chik said...

siapa nasir? ekekek...
nana suami nasir? hehehe.. macam bik mama somi najib la ye.... hahahaha...

Anonymous said...

try nsyid la pulak bro.. nak lagi cool,try nasyid jawa..gerenti meletup..

Anonymous said...

satu pengalaman yang mahal..terima kasih untuk itu. atleast, aku tahu apa yang berlaku disebalik tabir.

reverie said...

Sebab tulah orang Malaysia masih ade yang gila AF, Siti, Hazami ye?

Ape pun aku dapat tahu bahawe muzik ada macam2 lagi. Bukan setakat yang masuk melodi atau mangge je. Malah yang lebih top dari sepatutnye pun ade. Just orang kite di'blind'kan sahaje. Pengalaman kao best bro.
Kao rase cam ne?

Tgk2 kan blog aku ni. Moh2!

www.reveriemalaya.blogspot.com

aku link kao.

ubilepih said...

wa ada telo tapi saiznya tidak sebasor saiz lu kot...tu pasal wa ada sikit segan..anyway wa punya saiz manusia biasa je..walaupun org pahang ni terkenal dengan pekara yg beso-beso :)

Ahmad Belia said...

masa dia popupar dengan lagu mustika tue aku betul-betul nampak dia macam sufiman.

" kau yang berselindung..di balik awann..."

menyanyi sampai berselindung di balik langsir...

cool tak patut. tapi kalau indie lagi cool aku rasa

K.H said...

Encik Jones, di Kuantan ada perkampungan yang tidak menarik namanya. Bandar Damansara Kuantan, di pertengahan Jalan Kuantan-Bypass.

Tolong jadikannya salah satu tajuk entri encik (yang isinya memang tidak berkaitan dengan tajuk).

Terima kasih.

(Ya, saya tinggal di situ)

tuan tanah said...

Rasanya Nasir tu memang bukan sufi pun, tapi kalau sifu tu mungkin betul.

Anonymous said...

patut la lagu m.pasir ni dah macam tak best sangat je sekarang ni

Pyanhabib said...

dolah,
dok kutip meor punya apahal?
*syyyy, pasal telo jangan babitkan gua!

Obefiend Weiland said...

nasir sifu fulus!