Tuesday, August 19, 2008

KA Mohammad Shariff

Bila melihatkan ramai orang kuantan terasa bila saya mengatakan kuantan bandar paling bodoh dalam dunia, takut juga. Tetapi disebabkan ada bukti sohih bukan sahaja bandarnya bodoh, orangnya juga,terkecuali saya dan Mok saya,sangat-sangat bodoh, saya jadi amat berani.

Lagipun apa yang mahu di takutkan dengan orang kuantan,dia marah kita bagi festa-festa bersama penyanyi dan pelakon redalah marah mereka.

Maafkan saya pegawai khalwat, saya tak minat teater. Terasa para pelakonnya seperti kumpulan manusia yang syok sendiri nombor wahid. Mind you, semua orang seni adalah syok sendiri.

Namun kerana ada khalid salleh datang bermonolog di kuantan tempoh hari, saya beranikan diri meredah kebodohan orang kuantan menyambut pesta heboh-heboh. Disebabkan saya kenal jalan-jalan di kuantan seperti saya kenal kepala botak saya, maka tidak ada masalah untuk saya sampai cepat di panggung.

Dan di sinilah saya lihat bukti kebodohan orang kuantan yang saya sebutkan tadi.

Untuk pengetahuan ibubapa sekelian, kanak-kanak yang belum putus susu tidak perlu diajar untuk mencintai teater.Begitu juga dengan budak berusia kurang tiga tahun. Mereka ini jika di bawa juga kedalam panggung hanya layak ditendang-tendang dan di henyak perut mereka.

Setelah menghenyak dan menghencang perut kanak-kanak yang di bawa ke panggung teater, ibubapa mereka hendaklah digantung dari susunya, jika perempuan,dan dari telornya, jika lelaki, dan hayunkan tubuh mereka sehingga susu dan telor mereka terpisah dari tubuh.

Sumpah! kerajaan tidak marah jika kamu tidak menanamkan kecintaan terhadap seni teater kepada anak-anak kecil kamu. Bersumpah laknat pun saya sanggup.

Dan orang kuantan juga terperanjat jika di beritahu kuantan ada balai seni lukis. Hah! ada ke? dah lama ke? tanya mereka. Kenapa mereka tidak tahu? Selain kerana tidak mahu ambil tahu, orang kuantan juga di masa lapangnya gemar mengentel kote,lelaki dan perempuan,berdua atau berseorangan.

Bodo.


ps; pi baca blog mamasita dan komen-komen. dia orang kuantan.

25 comments:

The.Libyaman said...

kononnya itu lah ibu dan bapa yang cintakan seni, sedari anak bersusu gantung sudah menonton teater. atau mungkin kerana bodoh gagal membeza dengan wayang pacak. kamu ikhlas sungguh bila berkata.

benludin said...

si penyumpah laknat tersilap. Sebenarnya hari tu dia nak akad nikah, tapi ter-angkat sumpah lak..

Anonymous said...

Huh? botak!!

Uptown frog

Anonymous said...

kebodohan ada guna nya...di pergunakan...

Uptown frog

jagoan said...

Api memarak jangan disimbah petrol. Petrol mahal. Kerosin? Juga mahal.

Simbah air. Woh! Lupa, air pun kena bayar. Kecuali air yang keluar dari dua jalan.

So, simbahlah dengan puji-pujian. Bukan kepadanya. KepadaNya.

Peace!

Anonymous said...

saya pun tak minat teater..tak pernah tonton pun..

KA Mohammad Shariff ni, kedai jual kain?

Sayuti said...

kalau balok masuk kawasan kuantan kah? terasa tempiasnya ni...

dugongsenyum said...

Ha ha ha ha

Anonymous said...

Marah benar saya dengan isteri Pak Jones (jika sudah beristerilah).Kenapa dibiarkan Pak Jones marah2 di blog.Tugas kamu isteri untuk layan suami.Makan minum boleh dibeli.Tugas yang satu itu jangan tak diberi.Kalau dia mahu tiap malam dan siang berikan sajer.Barulah pak Jones tidak marah2 lagi.habis bandar Kuantan dan org Kuantan dibodohkan Pak Jones akibat kealpaan kamu tidak melayan kehendak Pak Jones.

*p/s: ceraikan sajer isteri kamu Jones jika dia malas melayan kamu.Nikah dgn saya hatta mahu bangkit ke tandas pun tidak saya benarkan kerana saya sedang sibuk melayan yang satu itu.

SATIRA + KACAU said...

Loh: Untuk makluman aku sengaja tidak pergi. Sebabnya aku rasa kau boleh teka sendiri. Tapi kau sampai hati, tiap kali balik tak pernah nak beritahu aku. Bukan apa, teringin nak berfoto dengan orang yang handsome macam kau. Cuma jangan amarah sebab aku pakai macam-macam nombor telefon.

Sayuti: Balok? Ha. Ha. Ha. Tak ada tempias apa-apa pun. Ha. Ha. Ha.

Satira + Kacau

Ku Keng said...

Balai seni lukis? Ini dah lama Bro. Dulu balai Ramli Malik yang tersohor. Dan di Jalan Besar, balai-balai pameran ikan yang dibelah dua dan dikeringkan. Kedai ikan masin. Dah lama tak ke Kuantan; kabarnya dah besar dan banyak lampu isyarat.

Unknown said...

:) sangat byk lampu isyarat yg bleh tido dulu baru dapat jalannnn.. huhuhuh

sinaganaga said...

Jones,
Air pancut kerang tu ada lagi ke kat Kuantan?

Anonymous said...

eleh tgk teater yg masuk xyah bayar pun nk marah2, rilek la brader

tegezoot said...

kalau pelakun teater syok sendiri paling wahid. harap jones tak jadi penyajak/penulis yg syok sendiri paling wahid.

2x5 jones dan pelakun teater. 2x5 kita sebagai manusia tanpaNYA.

Anonymous said...

Wuihh bkn main marah lagi.

norzailina said...

Ibubapa saya pindah ke Kuantan sejak 1970. Gerammmmm saya baca komen ni sebab saya bersekolah di Kuantan. Saya rasa orang2 di tempat lain juga akan berkelakuan seperti orang2 Kuantan bila tengok teater. Bezanya tiada yg akan mereport macam AJ. Isk. Isk.

ps: Macam sinopsis filim ngeri bab gantung2 tu...

mamasita said...

Kepada anonymous, you are a very sesat "betina". Lapar seks sangat ke? Kalau dah kahwin suami you tak layan ke, sampai suruh AJ ceraikan bini! Bila orang komen sesuatu, kita mesti cuba paham apa yang dia tegurkan. Then baru kita boleh sama-sama membetulkan keadaan. Ni habis nak suruh penulis ceraikan bini dan porak perandakan rumah tangga orang! Tak tahu ke dosa menyuruh orang menceraikan bini. Lepas tu ajak pulak berzina! Are you mad? Ke baru check out dari Tanjung Rambutan! Bertaubatlah cepat... and pergi kelas agama!

Anonymous said...

its funny when read all these serious comments.. never read AJ posts before?? kamon, get a life..

Pegawai Khalwat said...

Bro,

Ha ha ha....

Orang teater memang semua syok sendiri.

Orang seni pun, macam hang kata memang semua syok sendiri.

Samalah orang yang buat seni halus juga, hatta catan, lukisan, cetakan, arca, pun syok sendiri.

Bezanya kita (merujuk aku dan hang dan semua penggiat seni yang makan cabai yang sama), syok sendiri tapi dalam masa yang sama mengsyokkan orang lain.

Bukan membahagiakan orang lain itu amalam mulia. Ha ha ha.....

Bro,

Memang patut hang marah kat mak bapak tu. Tapi hang juga patut marah kat orang yang jaga pintu, dan juga emcee yang tak buat pengumuman, dan juga orang yang bagi gaji kat tukang jaga pintu dan emcee. ha ha ha.....

Eh... panjang pulak kali. Ha ha ha.....

norzailina said...

Sangat setuju dgn pegawai khalwat!! Tujuan menulis buku pun untuk menggembirakan orang lain, bukankah begitu? Hehe.

Artozy said...

alangkan death race yang ganas die, die, kill, kill, pun ada ibubapa bawa anak kecik. mungkin boleh cuba tayang teater kut wayang lucah pulak.

hahaha.

Anonymous said...

kat kuantan ada stesen ngv tak?

Rhona Rozlan said...

gentel kote. hehe.

Mak Su said...

saya sendiri pun tak pernah menonton teater, rasa-rasanya, tak best kot... :p