Sunday, April 27, 2008

berek nyamok

Jika ada yang patut di persalahkan, maka menteri yang dulu sibuk berkempen tentang kitar semula adalah yang bertanggungjawab atas gelapnya Sabah tempoh hari. Sekurang-kurangnya sehingga lelaki atau perempuan yang mencuri besi sehingga menyebabkan robohnya kota melaka eh, robohnya tiang pencawang eletrik itu di tangkap.

Dari sudut lain, kempen guna semula yang di mulakan oleh kerajaan bien itu sebenarnya berjaya. Kita maafkan sahaja juak-juak mereka yang menerima kontrak membekal tong-tong sampah yakni satu untuk plastik, satu untuk kertas dan satu lagi untuk kaca itu. Dosa kecil jika kita bandingankan dengan jasa mereka terhadap alam semesta. Gunasemula oooo.. besar jasanya. Berapa banyak pohon balak yang terselamat.

Kereta nasional kita juga banyak menggunakan bahan guna semula. Lihat sahaja kualitinya.

Plastik dan besi. Aluminium dan kertas. Semuanya jadi amat berharga. Tidak lagi kita temui plastik dan besi,alminium dan kertas yang bebas. Semuanya di kumpul dan menjadi wang. Rakyat yang miskin dan teramat miskin boleh berdikari mencari makan sementara menunggu nasib mereka di bela oleh bersamamu.

Pagar besi rumah orang, dawai eletrik rumah yang belum siap. Penutup lubang pili bomba.Besi penutup longkang. Dan seribu macam besi dan kertas,aluminum dan plastik kini adalah wang.Termasuk jugalah piring besi penutup jamban rumah saya juga diterambil orang untuk diguna semula.

Maka secara tidak sengaja alam setikar kita (sepatutnya) menjadi lebih bersih. Tiada lagi bimbang malang anak-anak dicucuk besi. Tidak juga ada bimbang isteri dan ibu mertua terpijak kaca. Semuanya molek belaka.


Tun yang sepasang itu juga ahli kitar semula. Maklomlah, dia suka pandang ke timur.Mat rahmat seribu nikmat di guna semula setelah lama terbiar. Dan dollah yang satu lagi juga melakukannya dalam kabinet barunya. Mujurlah datuk seri kaki gesel itu tidak di lantik semula. Jika tidak, nescaya lebih cepatlah bekas timbalan menteri perdana itu di guna semula.

Terlanjur menyebut, baik benarlah kiranya perempuan yang digesel secara tidak sengaja itu menarik semula laporan kepada shefiff. Perempuan memang begitu, mood mereka selalunya tidak berapa stabil. Hari ini janji setia, esok lari ikut herman. Saya tahu kerana saya yang tampan dan setia ini banyak kali di kecewakan. sigh.. (cue rasa simpati gadis-gadis cantik.Ulangan, GADIS-GADIS CANTIK,bukan perempuan-perempuan cantik)

Hendaknya jangan lah kita menuduh bukan-bukan.

Penguasa sekarang ini telah banyak yang insaf.TER biasanya tidak di ambil sebagai dosa, lalu tercium keris, tergesel perempuan hotel, tersilap memberi kontrak kepada kaum kerabat dan termasukkan duit derma untuk makan angin isteri-isteri wakil kerajaan keakaun ahli sesama partai adalah TER yang patut kita maafkan.Kita lupakan dan kita mula kumpul derma baru atas nama kumpulan baru,BERDURI misalnya. Negara kita kaya. Jangan risau. Belom ada rakyat Malaya yang mati kebulur. Yang nyaris-nyaris ramai, yang betul-betul tak ada lagi.

Balik kepada guna semula. Nanti jika tertangkaplah lelaki atau perempuan yang menyebabkan Sabah bergelap tempoh hari, jangan penjarakan. Panggil sekalian rakyat Sabah, cubit dia seorang sekali.

11 comments:

Anonymous said...

biasanya manusia yang mengaku dirinya kacak tidak kacak sebenarnya.hehehehe

wann said...

hey! anon, i like your comment.. ;))

salam, jones!

sinaganaga said...

>>Perempuan memang begitu, mood mereka selalunya tidak berapa stabil. Hari ini janji setia, esok lari ikut herman.

HA HA.

ruslina said...

habis lelaki bagaimana... isteri dah ada pun nak dikitar semula dengan yang baru,..
selagi ada pilihan, larilah sepuas2nya wahai kaum perempuan, bila dah terikat dgn ijap, yang seorang itulah kekasih abadi, dia lah racun dialah penawar.

mardhiah said...

ruslina,

Terkitar semula, kita maafkan ajelah ye he he he

aryshdanea said...

>>Perempuan memang begitu, mood mereka selalunya tidak berapa stabil. Hari ini janji setia, esok lari ikut herman.

HA HA (hahahahaha jugak)

Pegawai Khalwat said...

Menteri boleh kitar semula tak?

aryshdanea said...

selamat hari pekerja, jones! Kerjakan mereka.

KualaPing said...

Pesta buku.. pergi?

waterlily said...

Woo cubitan enche Jones rasanya bisa membunuh sesiapa saja :)

Saya yang aneh.

Liliair(ikut terjemahan pa'chik)

Satira + Kacau said...

Dolloh: Panda sungguh mu buat pelawok...

Mu balik ssini aku kene belanje minung.

He he he.