Wednesday, April 25, 2007

lagu

Saya rasa, ahli muda AMNU bodoh kerana terjun di kutub utara. Eh! silap. Kita mula balik.

Bodoh betul ahli muda AMNU yang terjun di kutub utara.

36 comments:

Raiedzall said...

ya saya pun rasa begitu...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Biarlah mereka terjun di kutub mana pun, menyelam didasar lautan apa pun, atau mendaki banjaran dan gunung.

Aktiviti ini adalah lebih baik dari duduk termenung, mengumpat, mengata, mengeritik hanya dengan jari, mat rempit atau mengambil dadah.

Lihatlah penerjunan dari sudut positif. Kalau orang Melayu banyak sangat pantang dan songeh, sampai bila bila pun kita tidak boleh buat apa apa pun. Tengok sahaja lah anak bangsa lain yang serba boleh.

WaAllahuAlam.

ayobkelubi said...

Jones,

bukan ahli muad AMNU yg bodoh tapi mereka yang rancangkan semua nie.membazir,baik buat sekolah ker,gelanggan futsal ker.

p/s : anonymous tu nama betul dia ker?.

Anonymous said...

Salam Kembali,

Buat sekolah dah ada berlambak lambak, padang bola yang sepi pun banyak di mana mana, gelanggang futsal pun dah berlambak, antara nak main bola atau duduk depan komputer dan note book saja.


Tetapi pembangunan semangat yang mesti dibina dan dijadikan contoh teladan. Bukan mudah nak terjun dari kapal terbang tinggi di udara, kalau tak percaya saudara cubalah terjun dari pokok kelapa di kampung saudara. Cuak atau tidak.

Pembanguan mesti seiring, yang meterial dan spiritual. Cakap memang senang, nak buat lain cerita.

Orang Melayu memang banyak pantang, terutamanya pantang tengok anak anak bangsa sendiri berjaya. Kalau MCA atau MIC yang hantar pemuda mereka terjun di mana pun mesti, kita semua kagumi semangat mereka dan tunggu di KLIA beri sambutan bila pulang ke tanah air.

Tetapi oleh kerana yang terjun tu orang Melayu terpaksalah terima sindirin sini dari anak bangsa sendiri. Bukan nak tolong doakan. Ada sahaja yang tak kena jadi orang Melayu ini. Banyak sangat isu.

Rajin salah, kaya salah, berani salah, semuanya serba salah. Jadilah Melayu hanya yang boleh panjat pokok kelapa dan terjatuh dari nya kerana leka dengan angan angan. Kalau tidak masakan ada cerita "angan angan Mat Jennin?"

Kesian Bangsaku...Ya Allah Yg Maha Berkuasa atas segalanya, KAU tolonglah Bangsa Melayu ini, Ya ALlah. Insafkanlah anak anak Bangsa supaya mereka jadi umat mu yang bersyukur dan berbangga dengan kejayaan saudara sebangsa se agama sendiri.

AstagfirullahalAzim..

aida said...

Bodoh bodoh mereka pun, sudah sampai di kutub utara.

Bodoh bodoh mereka pun, ada keberanian untuk terjun bebas dari ketinggian beberapa ribu kaki.

Yang tak bodoh ni, mungkin tak berani terjun bebas (cth: bungee jumping). Di kutub utara pula, dalam cuaca buruk.

Kenapa asyik bernegatif?

aida said...

Owh terlupa pula nak tanya (maklumlah saya ini Melayu yang mudah lupa),

sekiranya penerjun itu bukan ahli AMNU, maka tidak bodohlah?
Eh, silap! Kita mula balik.

Sekiranya ahli muda AMNU itu bukan penerjun, maka tidak bodohlah?

cik daun said...

Sekarang ini, bodohnya adalah bilamana dana tak dimanfaatkan dengan sebaiknya. Duit tu digunakan untuk mencari nama.

Sedangkan ramai lagi orang melayu yang miskin.

Terjun dikutub Utara = glamer dan menaikkan nama Malaysia

Membantu orang miskin = Tak glamer dan tak menaikkan nama Malaysia.

Anonymous said...

Mencari Nama untuk orang Melayu tak boleh ke?

Orang Miskin pun kita bantu juga. Tapi tidak bising bising sebab nanti kata Riak pulak.

Hang Tuah kata Tak Melayu Hilang di Dunia, memang betul.

Yang Hilangnya ialah Rasa bangga menjadi Bangsa Melayu itu sendiri. Megah dengan pencapaian saudara sebangsa sendiri.

WaAllahuAlam.

terjun said...

tapi putra umno mmg bodoh

bodoh tahap lembu


analogi en anonymous pun bodoh

"Bukan mudah nak terjun dari kapal terbang tinggi di udara, kalau tak percaya saudara cubalah terjun dari pokok kelapa di kampung saudara. Cuak atau tidak."

terjun dari pokok kelapa orang bodoh je buat. bukan soal semangat atau tidak semanagt.

masalahnya prihatin atau tidak dengan nasib diri sendiri, nasib kelauarag nasib bangsa.

anonymous jangan jadik putra bodoh

panwalla said...

Bang Dol,

Kutub Utara tu kat mana? Selepas Bagan ke selepas Sungai Patani?

juga seorang onanimous said...

berpayung terjun dikutub utara tu bodoh alang alang je. tapi lagi bodoh kalau kita diperbodohkan yang berpayung terjun di kutub utara itu tidak bodoh.

contohi dan undilah saya yang sentiasa berfikiran positif dan kini sungguh bersemangat di atas kejayaan saudara2ku yang berani terjun itu.

bagi menunjukkan bahawa aktiviti ini memberi manafaat dan berjaya menaikkan semangat saya, saya dengan ini mengumumkan bahawa saya akan melakukan aktiviti penerjunan dari pokok kelapa tanpa rasa cuak dan juga tanpa di taja oleh mana2 pihak serta tanpa menggunakan duit cukai rakyat yang tidak pernah saya bayar.

errr.. saya menarik balik untuk terjun dari pokok kelapa setelah menyedari perbezaan antara keberanian dan kebodohan.

zizie ali said...

terjun di kutub utara tu sapa-sapa boleh buat. janji ada sponsor. tak ada orang nak heranlah.

"kesian orang malaya. macam-macam buat nak suruh orang kata mereka hebat. ha ha ha" kata roberto carlos.

"ha ha ha.." nakamura turut ketawa.

jiGOMorrison said...

Ini bukan soal berani atau tidak. Tapi soalnya, bila cuma sebilangan kecil saja MELAYU saja yang mendapat habuannya. Dan tambah kurang warasnya ialah bila projek ini menggunakan duit rakyat!

Memang MELAYU banyak pantang larangnya. Pantangnya kalau duit itu digunapakai oleh ahli yang terpilih saja. Pantangnya kalau duit yang ada itu tidak diagihkan untuk kegunaan masyarakat yang umum. Entah berapa ramai lagi MELAYU yang merempat di tanah air sendiri. Tapi kita pula dipaksa berbangga dengan MELAYU yang terjun di Kutub Utara.

Ini bukan agenda MELAYU! Ini agenda untuk bersihkan nama Mat Rempit, untuk naikkan nama Putera UMNO.

Apa bangkai semua ini?

Mat Jenin zaman moden ni bukan yang terjun dari pokok kelapa tapi yang terjun di kutub utara. Berangan-angan untuk menjadi MELAYU terbilang!

Celaka!

Anonymous said...

Odi,

Kalau "Buat sekolah dah ada berlambak lambak, padang bola yang sepi pun banyak di mana mana, gelanggang futsal pun dah berlambak, antara nak main bola atau duduk depan komputer dan note book saja."

blh gantikan dgn memberi buku teks percuma lg bagus. sama rata, lg memandaikan anak bangsa.

-langkahbaru- said...

orang negara lain, orang bangsa lain, kalau nak buat aktiviti ekstrim macam terjunan kutub utara ni pakai duit diorang atau duit mak bapak sendiri. tak pakai duit kerajaan diorang yang sepatutnya digunakan untuk membangunkan negara.

bukan soal semangat dan jati-diri.
bukan soal cuak atau tak cuak
bukan soal kutub utara atau pokok kelapa
tapi soal hati...sori aku merepek

apa2 pun manfaat hanya kepada dapat kepada mereka yang terjun, mereka jadi lebih berani...

err...menaikkan nama malaysia? ramai dah terjun kat sana. orang tak amik port pun. baik diorang pandang kat iran yang bangunkan nuklear atau jepun yang semakin maju. Malaysia? melahirkan mat rempit durjana yang berwibawa

Anonymous said...

Siapa cakap sekolah dah berlambak. Siapa cakap, siapa cakap. Mari sini aku nak tengok muka dia yang cantik lawa macam lambang keris bersilang kiri kanan tu!

Kalau mukim aku memang sekolah rendah satu kg satu sekolah. Itupun sebab pengasas kg kg tu dulu berusaha adakan sekolah atap rumbia untuk anak cucunya. Dan ini berlaku sebelum nippon datang. (Aku bukan melayu yang mudah lupa sebab aku baca dan ingat sejarah.

Tapi sekarang ni tahun 2007. Di ulang 2007. Kawan aku yg dok kg melayu subang anaknya darjah satu ada 14 kelas! Kalau sampai darjah 6? 14 x 6 = 84 x 30 murid? Cikgu nya sampai naik migrain ngajau budak terlalu ramai. Gaji besar pun tapi kalau keje macam nak mampos, boleh gila tau. Semua berebut sekolah yang satu itu. Kalau cikgu asyik pening macam mana nak bentuk murid yang berkualiti. Bila tak berkualiti belajar tak lulus, dokla rumah, tak tau apa nak buat jadi mat dan minah rempit. Dan kamu nanti kenala tiap tiap tahun hantar mereka ke kutub utara.

Begitu juga tempat saya tinggal sekarang ini. Sekolah sedikit tapi orang beranak tiap tiap tahun. Hanya orang yang ada anak dan bersekolah dengan gaji kecil sahaja tahu berapa susah meneruskan kehidupan. (kami ada kelulusan dan pengalaman tapi untuk kayakan si sepet tu je). Berniaga? Ya berniaga bagus juga. Nantilah bulan depan saya nak berniaga kad prepaid, ada siapa nak beli? Jiran depan rumah pun dah berniaga kain-baju-2-kali-bayar. Budak shipping (sekarang sudah jadi ketua di departmentnya, tapi gaji ciput jugak, sebab bos double standard dengan kaumnya) tiap tiap malam berniaga burger lepas waktu opis. Satu lagi kawan seopis part time buat andaman. Siapa cakap melayu malas?

Hidup tidakla senang tapi tidakla susah, cuma ketidakadilan itu membuatkan kami berjauh hati dan mula terpikir pikir adakah undi kami selama ini berbaloi.

Kalau buat benda baik (kononnya)dengan cara glamor serahkan pada kamu.

Yang salah tetap salah. Kalau kita kata benda yang salah itu benar maknanya kita sudah jadi zalim.

Baguslah untuk budak budak kat kutub tu kerana dapat keluar dari kepompong mereka. It is a money well spent to cover your ...! Di harap mat rempit yang lain menjadi insaf dan berusaha tidak merempit lagi.

Yang seeloknya rentikan program realiti yang hampas dan tutup Disco! Lebihkan pusat sukan dan rancangan yang bermanfaat di tv tu. Buka library sampai malam. Jangan asyik nak tiru program realiti tv barat aje.

-Mak Ammar

Anonymous said...

Sabarlah Saudara, janganlah sampai beri pendapat pun nak celaka mencelaka, tidak baik begitu. Orang Melayu kan penuh dengan sopan santun, berbudi bahasa dan beragama suci Islam pula. Bertuah jadi orang Melayu.

Kalau marah sangat:

1. Ambil wuduk
2. Kalau dah berwuduk pun masih menyinga cuba tidur.

InsyaAllah, akan tenang semula. Lagi pun Marah ini kesukaan Syaitan.

Kalau masih marah dan benci betul lagi ambil langkah begini pula:

Cubalah berhijrah pula ke Indonesia ke, Myanmar ke, Bangladesh ke, Combodia ke cubalah. Bak kata perpatah "Jauh Perjalanan Luas Permandangan dan Pengalaman"

Kalau tidak bertahun, berbulan atau berminggu pun (kalau boleh tahan) tinggal di Indonesia, Myanmar, Bangladesh, Combodia, telah 'rasa' duduk disana barulah boleh bandingkan nasib rakyat tempatan mereka dengan kita disini.

Mungkin baru ada keinsafan dan baru tahu nikmat hidup dan boleh bersyukur.

Itu pun pada mereka yang hati hati mereka masih boleh menerima kenyataan yang sebenar.

Pinta Maaf pada semua orang Melayu yang terguris dengan pendapat ikhlas ini.

jiGOMorrison said...

Lagi bagus kalau dapat hantar semua Mat Rempit ni, oops.. maksud saya semua Putera UMNO ni ke Indonesia, Myanmar, Bangladesh, Cambodia. Biar terbuka sikit biji mata diorang. Itu lagi bagus daripada menghabiskan duit rakyat dengan terjun di kutub utara.

Lepas tu nak berbangga jadi MELAYU terbilang? Bukankah itu celaka namanya?

Malaysia ni bukan hak UMNO saja. Negara ini hak rakyat Malaysia. Salahkah kalau kita mengkritik satu yang tak kena? Nak pejam mata saja bila ada yang tak kena?

Apakah semuanya nak kena ikut pendapat 'ikhlas' kau sorang saja ke anon?

Anonymous said...

Selamat ke Atas Kamu Juga,

Mengapa pula kami hendak duduk di sana iaitu Bangladesh, Cambodia dan lain lain.

Adakah kami mengundi kerajaan mereka juga?

Anonymous said...

Komen di atas bukan utk Enche Jigo tapi untuk En. Anon...

bisobonar said...

Salammm Pak AJ!

Dah lama tak menjenguk
ente dah jadi batu ronson plak
berasap2 kat sini...heh heh heh...pandai bang aj mencubit...terasa ngilu-ngilu gitu hei.

yang hadir d sini semua bergeliga dan cerdik-cerdik belaka

bang aj..jgn kata Allah tidak tahu semuanya dah d putuskan sebelum kita-kita ni kemari

salam sahabat2 semua, semyum selalu nanti rezki datang...

Sayuti said...

haha.

entri encik abdullahjones telah kembali hangat dan menghangatkan.

haha.

p/s: bodoh atau tidak, yang penting, jangan memperbodohkan diri...

alabolebelah said...

korang semua ni memang bodoh la .. jones baru cakap dua baris jer korang dah lapan batu bergaduh ... hahahahah

Anonymous said...

alabolebelah,

bapak kau yg bodoh

SangPelangi said...

amboi2... baik korang tengok video http://kuburan.wordpress.com/2007/04/07/lets-watch-a-kelisa-get-tortured/
baru korang tau siapa yg bodoh..

yang pandai cakap suma tu nama Anonymous..
(eh, rasanya "anonymous" bukan org melayu laa..oppss)

Mat Jan said...

baguslah putera amnu sponsor mat-mat rempit pergi terjun di kutub utara.

tengok tajuk berita dalam Berita Harian: "12 mat rempit berjaya terjun di Kutub Utara", dgn gambar bercaption "Kebanggaan Negara".

tetapi kenapa 12 saja? bawalah 10,000 mat rempit pergi kutub utara, everest, antartika, belayar seluruh dunia. bawa sekali minah-minah bohsia yang ditunggang mat rempit.

aku tak kisah pun kerajaan habiskan wang berjuta-juta untuk harumkan nama mat rempit. mereka kan wira negara. siapa yang kita nak harapkan menjadi pemimpin melayu masa depan kalau bukan mat rempit?

mat rempitlah yang patut anak muda jadikan idola, jadikan role model. putera amnu mengambil tindakan yang bijak mengangkat mereka menjadi wira.

apalah sangat jasa orang macam yunus pathi yang buat rumah pengasih memulihkan anak bangsa yang menagih. apalah sangat jasa orang macam norlina alwi yang tubuhkan pernim untuk jaga anak2 mangsa hiv/aids. mereka tak layak masuk muka depan akhbar dengan caption "kebanggaan negara". tak ada faedahnya kerja amal meraka untuk rakyat malaysia.

tak macam mat rempit. mereka terjun di kutub utara! banyak faedah yang rakyat malaysia dapat dari penerjunan mereka tu. sebab itulah mereka kebanggan negara!

adik-adik remaja kalau nak dapat peluang ke kutub utara dan masuk paper muka depan dengan caption "kebanggan negara" tak payahlah jadi sukarelawan MERCY ke, MAKNA ke, atau apa2 bandan kebajikan lain. tapi jadilah mat rempit!

mat-mat dan minah-minah yang pergi tolong mangsa banjir pun mana boleh masuk paper muka depan dengan caption "kebanggan negara". sebab mereka memalukan negara! ada ke patut pergi tolong orang dalam kesusahan, memalukan!

tengok mat rempit tu, bagus. diorang malam2 lumba haram, siang2 romen2. lepas tu terjun kutub utara pulak! pehh... membanggakan betul!!!

memang pandai la putera amnu.

jaketbiru said...

tak mengharapkan kerajaan untuk menjadi terbilang...

tak akan terbilang kalau terus harap subsidi..

usaha ler sediri..
duit rakyat tu kat mana ek? ooo cuma dari income tax ek?? berapa sen sangat..

amnu dapat duit dari mana..amnu bukan kerajaan ..BN kerajaan

mardhiah said...

AJ,

Saya setuju dengan anon, at least mereka berbuat sesuatu. Dan saya berbaik sangka kepada kepala pemudanya. Oxford mari gitu. Sebab setau saya bukan calang-calang orang bule tembus tembok oxbridge. Program British Top University lebih tumpu pada menyediakan pelajar untuk peperiksaan khas Oxbridge dari A Level, itu pun tak semua berjaya.

Menyuruh kepada kebaikkan itu memang payah. Buku-buku Pn Ainon dan Abdullah banyak menyedarkan saya kenapa dakwah ala-ala Zaid Akhtar dan Faisal Tehrani itu buat loye, kembang tekak jah...

Saya bukan berpropaganda tapi bercakap melalui pengalaman. Saya tak bulela dengan band yang sebelah sana. Den bule gilo kalu duduk sebumbung dengan mereka.

HeHeHe said...

duit rakyat cuma dari income tax? haha...
hahaha...
hahahahah....
hahahahahahahahaahahahahahahahhahahahahahahahahah

kalau dah terer sangat, kenapa tak cuba cipta rekod di sukan olimpik? itu baru kebanggaan, atau, dah bekasan mat rempit, kenapa tak cipta rekod di motogp saja..

sokong mat jan.. kononnya program ni cuba menyelesaikan masalah mat rempit, kenapa tak bawak semua yang ada... aman sikit jalan raya kat sini...

tapi, mungkin lepas ni, dengan kejayaan mat rempit ni, fdi akan bertambah dengan banyaknya.. hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahadajugayangpikirbendamacamniadapekdahhahahahahahahniadalagibudakbekasbudakuitmbukannyanakcarikkerjatapipusingdunianaikbeskalhahahahahahahahahahah

Anonymous said...

Pokoknya kenapa perlu membazir utk menjadi teladan kepada org yang lain. Masalah yang nampak sekarang ialah mat rempit tak kisah dgn hidup atau mati, agama dll..maka carilah jalan lain utk mendidik mereka selain dari terjun sana sini..kebanyakkan org2 yang komen kat sini ialah pasal pembaziran ke arah tak berfaedah khasnya pada 20 juta rakyat Malaysia. Ada faedah ke utk kita semua??/

keciwa said...

penat akuh blajar bertahun2.. sengkang mata malam2 walaupun bukan untuk merempit.. tapi 'bergadang' utk study.. x cukup pointer.. stadi lagi.. alih2 mat2 rempit dapat pegi terjun sbb ganti aktiviti terbang bebas di atas motor diorg? aku stress gak weih.. bawak la aku terjun skali..!! inikah yg dinamakan adil???

takpelah.. aku sabar.. aku amik wudhu' dulu.. permisi..

Anonymous said...

assamualaikum.... aku bukanye nak mengata... tp aku bangge dgn korang mat2 rempit yg terjun kat kutub utara 2....aku tabik ar...korang memang ada semangat cintakan negara!!!! korang la bakal pemimpin negara... allahu akbar!!!!! pas ni same2 kte martabatkan bagse kite.... bwat matrempit yg kat lua sane 2... salam perkenala dr kami buat kamu......

Anonymous said...

cayok2!!we aq bgge ngan korg dowh!! cmneko leh t'pilih har???miah repit bler plak k wt c korg??if ktorg nk ekot cm korg kne join pesatuan mat rempit ke??haha..gurau je..pe2 hal ko rg still the best!!

Anonymous said...

Orang yg bangga dengan terjunan tersebut mungkin sama bodoh dengan perancang terjunan tersebut. UMNO sentiasa memperbodohkan Melayu. Anonymus di atas sebenarnya telah berjaya diperbodohkan. Apabila sudah bodoh, semuanya yg dibuat oleh UMNO dipersetujui dengan alasan untuk bersikap positif.

Anonymous said...

yang pastinya, terjun itu tidak percuma.zaman korporat ini keberanian pun ada harga.

Melayu kini segalanya kena bayar. Sehinggakan PEMBAZIRAN agak sukar ditafsirkan. Alangkah malangya pembayar cukai, yg saban tahun surat cinta LHDN tak pernah miss.

Alangkah baiknya;

1. Seandainya kita masih mendpt pelajaran secara PERCUMA. Agar anak-anak kita tidak diajar berhutang dr kecil. Melayu kini hendak ke universiti kena berhutang.

2. Perubatan kita PERCUMA. Sakit kini masih ada harga. Betapa org yg punya wang akan mendpt perubatan yg terbaik. Segala kronik penyakit yg ada semuanya punya harga. Betapa untungnya org yg menjual insuran & membuka kedai farmasi.

Melayu ini masih ingin membazir atas nama KEBANGGAAN NEGARA.

Semoga kita tidak menjadi bangsa Palestine yg awal abad ini RAJA & TUAN di atas tanah yg satu. Kita mudah lupa & cepat leka. Pembaziran ini adalah salah satu darinya atas nama apa pun.


emang...akulah...

rean said...

saya turut bersimpati dengan saudara keciwa...

sebab saya pun sama..dari bagi kat bebudak rempit tuh, baik bagi pada kami supaya kami dapat membeli barang-barang vivienne westwood sebagai pemicu semangat kami untuk belajar lebih tekun lagi dan menjadi rakyat Malaysia yang cintakan negaranya (bukan partinya).

ni yang saya macam nak lari nih...eh tak boleh, hutang belajar tak bayar lagi..isk isk isk