Tuesday, August 08, 2006

kedah

"Sikit-sikit nangis, sikit-sikit nangis. Dulu yang rajin ke hulu ke hilir dengan humvee menangis. Hari ini kamu pula. Jika tengok minggu lepas, kamulah heronya. Terjerit-jerit. Macam rela mati jam tu juga. Hari ini tersedu-sedu menangis.

Sikit-sikit merajuk, sikit-sikit merajuk.Kalau nak berhenti, berhentilah. Tak payah ugut-ugut. Kamu ingat aku peduli. Banyak lagi orang yang sanggup ganti kamu. Tu! Yna sanggup,Amor sanggup. Tata Isko pon sanggup.

Semua macam pondan lahir dengan kote besar. Takde guna . Pembela bangsa konon, harkkhhhhhh! pttuiiiii! "


Demikian tadi petikan dari drama No 5 Persia... eh! Silap.

Demikian tadi petikan dialog drama alih bahasa, Pangako Sa 'Yo.


ps: Klik link di bawah ini untuk mendengar lagu "orang panas" versi yang sangat funky. Musik dan nyanyian si Samsul Zakaria, bakal kawan baik WS Rendra.

http://www.bolt.com/abdullahjones/audio/1858143?cn=STREAM_abdullahjones_audio_large_PAGE1

30 comments:

tuan tanah said...

ada metaforakah dalam entri kali ni? saya gagal mengesannya.

errr... kamu pun menonton pangako sayo juga?

dugongsenyum said...

bak kata brother 786 berita hiburan bukan diletak pada ruang hiburan sesebuah koran, tapi bertaburan di serata ruang dan kadang-kala melimpah ke muka depan.

Drama. Semua tu drama cik tanah oii hahaha

el-Maaniq said...

Cinta Di Hari-Hari Rusuhan!

Anonymous said...

Berenti? Acah je tuh.

esis said...

watak antagonisnya siapa? Amor, Tata Isko, yna?

Aku Bukan Bidadari said...

Kalau betul dia yang saya fikirkan..dia bakal pelakon yang paling hebat abad ini..dan bakal pengkhianat bangsa paling kejam!!

eh betul ke apa yang saya fikirkan dengan kamu?

embun said...

kedah? lokasi drama?

Anonymous said...

Jangan nangis dan jangan suka ngumpat nanti buta macam mak aku.

Anonymous said...

Jangan nangis dan jangan suka ngumpat nanti buta macam mak aku.

benhussein said...

Oit, oit bukan mak kau saja yang buta akibat perbuatan itu, mak aku pun.

wan said...

dialog yang berbaur rasa marah, hampa dan tak puas hati. Belum tonton drama Pangako Sa Yo.




p.s: sudah dengar lagu "orang panas", muziknya kuat hingga tak jelas kedengaran lyrik lagunya.

anita kema said...

ermm....
entry ini macam tak ada kena mengena saja dengan drama alih bahasa..tapi dekat benar bunyinya dengan cerita semasa..fuh, dalam benar kiasannya.
apapun, saya jadik takut dgn apa yg sedang berlaku di tanahair sendiri..
mengapa jadi begitu???

adibahabdullah said...

salam.
kenapa pak abdullah mengaliaskan diri dgn jose rizal?
apekah kaitan pangako sa yo dgn jose rizal? (selain dr asal usul filipino)
~macam membandingkan cicak dengan dinasor.

.:HalogamoRa:. said...

tidak tgk pengako sayo tetapi kalau diamati.....mmm sape makan cili dia la yg terasa pedassssss

nasiblah

Si Lan said...

Semua macam pondan lahir dengan kote besar. Takde guna .

dialog yang berbaur rasa marah, hampa dan tak puas hati.

Masih adakah GAY yang tak puas hati....

Anonymous said...

salam,
nampaknye ajaran tok guru yang terdahulu menebal didada.... walau kini berlainan cara..namun guru dulu sangat kuat pengaruhnya..kalau dah jauh, ajarannya masih diguna pakai...entah sampai bila kita diomok dnegan pemimpin yang bukan pemimpin.....

akak

tujuh86 said...

Di depannya masjid, di belakangnya mini market!

La la la la..

Aku dengar ada sambungannya nanti. Entah apa yang crystal clear aku pun tak tau, kau nampak tak?

Romantis Selatan said...

watak antagonisnya ialah israel

blackpurple said...

Drama..? Sandiwara...?

ayobkelubi said...

bukan,bukan

ini filem baru pak usop,adaptasi dari citer filipina,olahan skrip oleh dolah jones nie ler.

iskhh kome nie semueeee

wasabe said...

Selain cerita filipina yang heronya mudah sangat menangis, citer korea pun heronya cepat juga keluo ayo mata. Hero melayu dah mula terpengaruh dengan cite filipina dan korea agaknya. Pst... hero leleh-leleh ni pak usop layan ke?

Raiedzall said...

haa.. ni mesti drama alih suara yang diminati ramai rakyat malaya... dengar cerita, hero dia mengaku jadi beruk sarkis...

Pegawai Khalwat said...

Dalam drama alih suara tu ada adegan beruk bergayut dekat pokok tak?

Angin tak ada, pokok bergoyang dek beruk.

gitartong said...

Oooh!

sinaganaga said...

Jones,
Masih panaskah lagi di halaman rumah kamu?

zizie ali said...

petikan dari filim "bapa mertuaku"

Lan Rambai said...

kenapa tajuk entry ini kedah? sebab orang kedah kuat nangis ek?

Jannah said...

Kedah as in anak menantu polan bin polan. Pakcik tu nak menagih undi simpati. Nanti kalau A.Jones tulis teran-terangan kena ISA pulak bila dia balik M'sia nanti.

Orang Melayu dah pandai berdrama. Ni banyak sangat tengok telenovela Spain.

Adat melayu ke terjerit terpekik terlolong?

Aku sendiri tak tau apa itu melayu.

Anonymous said...

That's a great story. Waiting for more. Lake charles and furniture digital printing company

Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » »