Monday, February 27, 2006

jatuh

Syaa atni perktaan-perktaan pednek ynag sellau di gnuakan kebnayakkan oarng semsaa menhgantar SMS. Dan ini aadlah craa syaa memblaas dednam itu.

Kecnitaan pdaa rjaa aamt tiggni dlaam naulri kmau smua rpuanya dan syaa uacp kan tanhiah. Seomga kesteiaan kmau tdiak di sia-siakan dan bredoalah aagr rjaa ynag kmau skoong itu tdiak membwaa rbeah.

Speetri ynag syaa ktaakan tdai, syaa sbeenarnya cmua mhau memblaas dednam kpeada smuea peunlis-peunlis SMS.

Bneci suggnuh syaa aapblia tdiak menjdai x, syaa jdai sya. to jdai 2 dan sreibu mcaam lgai jneis tluisan ynag syaa tdiak fhaam. Kreana itulah syaa tdiak membcaa langusng apa-apa SMS (disnii di sbeut segaai TEXT) ynag dhiantar keapda syaa.

Ynag plaing syaa mraah adalah mreeka-mreeka ynag menreima SMS drai syaa tdiak mengmaibl ikhtbair drai SMS ynag syaa hantra kpeada mreeka. Syaa menggnuakan aayt pneuh apablia meniap SMS.

Ini brau blaasan dnuia kpedaa peunlis-peunlis SMS pneedk. Di akihart nnati kmau aakn menreima aazb ynag lbeih pdeih.

p/s: Pn. Ainon, sya cbuk ckit. nanti x cbuk sya 2lis. janganlah marah sya.

34 comments:

Tok Rimau said...

peant bcaa ganggaun teksaul ni.

tujuh86 said...

btuel-bteul mgnegagngu! apa aagknya blaasan Tuhan utnuk pnegnhnantar SMS ya?

aeyjay said...

mamegn begnang kaalu dpaat sms ynga pednek sapmia susha ank afham

Jannah said...

Mcmne ni, k nk pi mkn dlu. Esk2 kte jmpe laie k?

AnakMalaya said...

sy rsa gv up komn kat blg awk ni.. ksian sy kn mrh sbb sy ckp apa yg sy fkr..

tp xpe le.. ni blg awk. selg awk x mrh sy, sy akn ke sni.

daun said...

Ada juga blog yang tulis mcm tuh. Terus dpt pangkah. (Ini pangkah tanda rejected, bukanpangkah semasa pilihanraya atau pangkah semasa bermain bowling)

airmas_sz said...

Jones ... mereka tidak tahu apa erti marah kamu, mereka juga tidak mengambil iktibar dari nasihat kamu, mereka hanya mengambil kamu sebagai hiburan semata-mata, sedih ... malam kang baca blog aku , ini ada kena mengena dengan kamu

nailofar said...

:)

sungguh mendukacitanya apabila bahasa baku di butang telefon telah diubahsuia menjadi bahasa pasar yg akhrinya menyebabkan bahasa pribumi menjd tidak baku lagi..

obefiend said...

qwerty RoFl LOL. i'm Pwnd by the Blog God. imho this is OMFG kinda blog!

leet speak rules!

Sayuti said...

no komen

(gelak)

manmoncang said...

kpndekkan dlm sms bg sya xslh. Ia btjuan utk jmatkn ruang & kos. Bkn niat nk rsakkn bhasa.

Fuad Latip
http://www.myorionet.com

Confessions Of A Female Cryptic Mind said...

Assalamualaikum,

hehehehe... nak save credit kot.

Lost Key said...

saya setuju dgn manmoncang, cuma nak saya rasa paling utama ialah utk menjimatkan masa.
(saya benar2 maksudkannya) :)

selendangbiru said...

sy sbb nak cepat (jimatkan masa la tu kan..:) ) dan save kredit. saya ni kedekut haha :)

Pak Malau said...

En. Lah, Pak Malau tak berapa paham apa yang ditulis tu. Boleh tak tulis jawi untuk Pak Malau. Maklumlah.

Anonymous said...

sayafikirjikanaklebihtelustulisantiadajarakkeranakitacakappunbukanberhentihenti..hehehe

Anonymous said...

Believe it or not you can read it.

The phaonmneal pweor of the hmuan mnid Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? yaeh and I awlyas thought slpeling was
ipmorantt.

BELIEVE IT OR NOT!

tuan tanah said...

:)

loppiess said...

entry jones paling buruk pernah terjadi...x suke aku!!

Jiwa Rasa said...

Memang SMS tu sifatnya pendek dan kontot..sesuailah..

Yang tak sesuainya bila bahasa SMS digunakan di tempat lain seperti di blog..

sya said...

Sy dpt mbc ngan baik. X kire di2lis di sms or diblog. No hal

sinaganaga said...

Jons,
Aku bsuh taik degn air bao taik.
Ko jgn blk Mlya! Ddok sna trus.

Puan Ainon Mohd. said...

Saudara Abdullah Jones, isu ejaan singkat yang saudara timbulkan hari ini adalah isu yang penting. Ejaan singkat boleh digunakan hanya bagi mesej eksklusif antara 2 orang yang setaraf status sosialnya, sebagai contoh kawan baik dengan kawan baik. Ia biadab apabila digunakan bagi komunikasi dengan orang yang lebih mulia kedudukan sosialnya. Bayangkan saudara menerima mesej yang ditulis dengan ejaan singkat daripada pembantu rumah saudara, ataupun daripada student saudara, apa persepsi saudara terhadap si pengirim mesej itu? Itulah sebabnya saya menggunakan ejaan lengkap apabila menulis kepada saudara, sebab kita bukan kawan rapat, status kita tidak serupa, hubungan kita adalah rasmi, dan mesej-mesej kita ditatap oleh pihak ketiga. Saya mesti beradab apabila menulis kepada saudara. Pihak yang tidak mahir dengan peraturan 'sosial grammar' dan sopan santun komunikasi tulisan menggunakan isu ruang tidak cukup. Yang mana lebih tidak cukup, ruang tidak cukup ataupun adab tidak cukup. Tahniah kerana saudara membangkitkan isu kesantunan dalam komunikasi bertulis elektronik. Dalam surah Yusuf tidak ada ejaan ringkas, sedangkan Tuhan berkomunikasi dengan hambanya. Sekali lagi, tahniah.

Inqilaab said...

alamak... saya tak faham! kena ambil tutorial bahasa SMS kut.. =D

Anonymous said...

life is short ler AJ.

ada org kata : kamus DB edisi 4 dah terima kat (short cut kpd dekat).

Frances said...

dlm hp, nk tls sms, ada limitation. so, memadai tls dlm shortform. nk jimat space.

zizie ali said...

Apa sahaja yang kita perbuat biarlah kena dengan masa dan tepat dan orang. Tiadalah elok beringkas-ringkas dengan orang yang tiada suka beringkas-ringkas dan tiadalah elok berpanjang-panjang dengan orang yang tiada suka berpanjang-panjang. Apapun sahaya amat bersetuju bahawa bidang sosiolinguistik ini amatlah kompleks. Rasa marah dan tersinggung akibat dari khilaf laras bahasa adalah sebahagian dari juzuk yang amat menarik untuk dikaji dalam disiplin ini. Dan sahaya juga amat bersetuju bahawa ada laras yang kita rasa amat mesra jika digunakan dengan seseorang namun akan menjadi amat durjana jika digunakan kepada orang yang lain pula. Akibat dari kedurjanaan itu timbullah rasa dendam yang amat mendalam. Dan tiadalah tenang hati orang yang berdendam itu melainkan dapat dibalas segala rasa dendam kesumat itu dengan yang sepadan dengannya atau yang lebih dari itu. Demikianlah apa yang saya faham. Yang pernah sahaya dengar dari orang yang lebih arif dari sahaya.

Anonymous said...

zizie ali

sahaya suka bahasa kamu
sahaya suka pandangan kamu

:)

-selendangbiru-

teratak tintasukma said...

fnein fenni .. mengapakah blogmu menjadi begini aj? oh .. tapi singkatan/struktur yang digunakan itu bukanlah struktur 'sms' orang di sini ... sebagai contoh .. :

i dunno wot u sy. Ulg skl lg spy ku fhm bhs mrapu ko. klu tdk, aku bhti komn blog ko nie .. tp ko x lpa kol ek!

ha .. tu baru singkatan sms ... ;))

Mahyudin said...

AKUpernahTERIMAorangTULISsmsKATakuMACAMniPUNYAtulisan,MACAMharamJADAHhampeh,PUNYAlaKEDEKUTnakHANTARduaTIGAsmsKALAUdahTAUpanjangBUATapaTULISsmsBAIKcallTERUSsenangCERITAbolehGAYUTsampaiDUAtigaHARIpunTAKPA...

PADANmukaHANGjonesHEHEHEHE....

RedBeanBun said...

Hmm.

Saya setuju dengan pendapat2 Tuan AJ dan Puan Ainon ini... tapi kadang-kadang, pendapat ini tidak tepat untuk setiap keadaan.

Kita ambil satu senario.

Pembantu Rumah AJ terperangkap dalam kedai yang kebetulan sedang dijilat api dengan amat marak. Dia ada hp. Kredit tinggal cukup untuk satu atau dua sms. Dia pun sms pada Tuan AJ:

"Tlg Tn! sya trprngkap dlm kdai di jln TAR! Api sdg marak! Tlg Tn AJ!"

Apakah dalam soal ini, isu shortcuts di dalam Sistem PESANAN PENDEK a.k.a SMS ini pun, perlu diambilkira??

ohhh...terlalu remeh isu ini... terlalu remeh...

Anonymous said...

best regards, nice info
» »

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... royal caribbean timeshare week 13 Ax-15 manual transmission rebuild instructions dodge dakotaq Performance parts for bmw z3

Anonymous said...

best regards, nice info »