Tuesday, January 17, 2006

mati

Cuba kamu dictionary-kan perkatan nice. Mana satu agaknya makna (MAKNA, ha.ha) sebenar perkataan ini.

Asalnya perkatan ini membawa maksud yang tidak berapa molek. Lama kelamaan ianya bertukar menjadi suatu ucapan yang membawa maksud setuju. Nice.

Ini agaknya yang di panggil evolusi.

Sama seperti apa yang bakal berlaku di Malaya di dalam beberapa tahun akan datang. Ia itu sujud sajadah akan menjadi wajip pada setiap subuh Jumaat. Nice.


p/s: siapa tahu asal perkataan BOMBA ( tukang padam kebakaran, bukan tukang bom).

10 comments:

hana_kirana said...

Telah lama saya perhatikan, tajuk-tajuk entri Encik AJ boleh membawa kepada satu ayat (atau lebih?) yang bermakna.

[Maaf tak berkaitan dengan isi entri terkini]

dith said...

Bidaah AJ?

dudae_simboyo said...

.

dude, must be from a latin or spanish word, that bomba thingy......

.

Unsunghero said...

...kalau di negara jiran, kalau tidak silap saya BOMBA itu mereka tafsirkan sebagai Badan Organisasi Mencegah Bencana Alam...

Ku Keng said...

Lupakah kamu kepada teori Professor Darwin? Setiap yang buruk pada awalnya akan menjadi cantik dan cun pada pengakhirannya. Berok yang jelek berevolusi kepada manusia yang cantik seperti J-Lo misalnya. Tetapi yang Darwin masih belum dapat kesimpulan kenapa cantik, tapi tetap berperangai berok? Dalam kitab lama Melayu pula, si Bongkok menjadi nice setelah meminum konkosi kunyit hitam. Nice. Hai AJ adakah anda bercerita tentang adjektif atau pasal bas ekspress NICE?

ayobkelubi said...

AJ,cuba try search enjin "ola oli ku beri nama cikebom-cikebom",mesti tahu asal-usul bomba tu nanti.

zizie ali said...

dah masuk disiplin filologi (asal usul kata) pulak. Pandangan usunghero nampaknya masuk akal. sayang tak disertakan punca rujukan. Cadangan ayobkelubi mungkin akan meleraikan sedikit kekusutan, tapi saya belum cuba. yang agak hampir dengan BOMBA ialah BOMOH, yg mungkin ada kaitan dengan BOM...OH!

Jannah said...

Betul lah kata unsunghero tu.

Saya Kadet Bomba masa sekolah menengah. En Bomba yang datang mengajar kami kawad tiap hari sabtu pernah kata benda yang sama.

Anonymous said...

bomba mungkin ada kena mengena dengan bombastic kot...

mba2u said...

saya pernah dengar sambil tengok satu program kuiz di tv malaya. Ada soalan tanya apa makna BOMBA. Peserta pertama jawab fire bridged. Pengacara kata SALAH. Peserta kedua jawab Briged Operasi Mencegah Bencana Alam dan pengacara menjawab BETUL!

ha ha ha jawapan saya lebih tepat daru UnsungHero ;-)

(sebab: sumber saya adalah sahih dari malaya, bukan indonesia).