Tuesday, January 31, 2006

hidup

Ada kawan datang. menceritakan akan kehebatan M. Nasir. Saya mendengar dengan tekun. Bukan kerana saya meminati M. Nasir, tetapi minat memerhatikan kebodohannya. Benar sungguh kata Ustad Ismail Kamus. Untk melihat bodoh atau tidak, tunggu mereka bercakap. (atau dalam kes saya, menulis)

Dia menerangkan kepada saya satu persatu makna sebenar lagu M.Nasir. Penuh dengan pemikiran sufi, katanya. Macam-macam lagu M.Nasir yang di kupasnya. Cuba dengar lagu hud-hud tu, lebih kurang macam sufi lama-lama kata "aku cari Tuhan di mana-mana, akhirnya ku temui di kocek seluarku" kata dia menambah. Saya angguk.

Dalam hati saya kata: yang dalam kocek seluar tu telor kamu, bukan Tuhan.



Orang suruh pi masjid kamu sibuk tengok wayang kongkek. Itu yang bodoh tu.

18 comments:

Ku Keng said...

Tuhan dalam kocek seluar dan sekarang telur pulak dalam kocek seluar? Jadi tuhan dan telur tu sama ke?

Ahh bingung aku. Kocek kanan ke kocek kiri?

Nanti aku tanya Bush. Dia kenal Nasir, katanya dulu Presiden Republik Mesir.

Mar said...

Wayang kongkek tu apa ya? (sambil garu-garu kepala).

Amir Mukhriz said...

*off topic*

aj,

sekarang, di malaya, wayang kongkek tidak perlu diimport lagi. homemade kongkek movie sudah berlambakan. cepatlah balik malaya. pukul budak2 kongkek tu.

atenah said...

Incik Jones, an honest enquiry please, apa bezanya anda berkarya dan M.Nasir berkarya?

abdullahjones said...

atenah, honest answer: saya lepas perasaan dia cari makan.(dan kami sama-sama seniman besar)

zizie ali said...

jones, atenah,
mungkin hanya persoalan gaya. namun agak sukar untuk mencari kosa kata yang lebih sopan dari 'telur'. kata majmuk 'wayang kongkek' mungkin setaraf dengan kata majmuk 'tahi lalat', 'kencing manis', 'gila babi', dan seumpamanya.

Mc_Kay said...

Setelah membaca entry ini, saya terpaksa kekedai untuk mencari kamus. Tetapi kedai tutup kerana cuti umum panjang.

Yeop-Harley said...

Saya minat M Nasir kerana M Nasir minat Ramli Shariff dan kerana Ramli Shariff pula minat Shariff Dol. Dan saya minat membaca abdullahjones kerana abdullahjones sepupu Tom Jones dan Tom Jones pula anak sedara Mahmud Jun. Haa, minat kerana bersabit sabit. Dan nanti saya akan bongkeh poket seluar saya untuk melihat apa di dalamnya. Yang pasti tak ada adalah duit.

d'arkampo said...

Encik Abdullah,

karya M. Nasir adalah karya yang mengajak pendengar supaya mencari makna dan erti.

Wayang kongkek adalah karya yang mengajak penonton supaya belajar biologi!

ha ha ha...oh tidak, aku tidak menggalakkan tontonan wayang itu.

-Ahmad arkam po.

Jiwa Rasa said...

Dolah,

Lagu Tanya Sama Itu Hud-hud diambil dari kisah Mantiq AtTayr karangan Fariduddin Attar yang juga terkenal dengan kitab Tazkiratul Auliya' beliau.

Mantiq At-Tayr adalah kisah sufi Persidangan burung-burung yang ingin mencari Raja Simurgh.

Ya, burung.. bukan telor.

basridugongayu said...

tergelak sorang2 aku dalam cc ni baca quote George W. Bush kat atas tu.

-Basri

Pegawai Khalwat said...

Eh... entah-entah kawan AJ tu pun kawan aku jugak apa....

Kawan aku pun mendewa-dewakan M.Nasir jugak. Cakap-cakap bab sufi jugak.

(Aku pun minat M.Nasir, tapi rasanya lebih mudah menterjemah karya AJ & Naga dari dia)

loppiess said...

aku setuju dgn jones, M Nasir harus lebih berhati hati dgn gaya sufi...kalaulah.

sinaganaga said...

Entah. Aku lebih suka Nasir Jani. Ermmm, aku rasa... Entah.

NBB said...

telor dengan telur sama tak?

bunga rampai said...

:))

pak dollahjones, saya geleng-geleng kepala.

Confessions Of A Female Cryptic Mind said...

hahahaha, thats funny. Kelakar ciot..

I dont really like M.Nasir. Dont exactly know why... huhuuuuuu

Anonymous said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. » » »