Tuesday, September 13, 2005

dia

Setiap kali saya mendengar lagu (saya kata lagu tapi sebenarnya dikir barat) nyanyian Halim Yazid, air mata saya akan mengalir. Lagu tersebut menceritakan kesusahan beliau semasa kecil. Mungkin ianya cerita sebenar . Mungkin juga hanya rekaan beliau. Saya mengambilnya sebagai kisah benar. Tajuk lagu tersebut ialah 'diri ambo' (diri saya).

Airmata saya mengalir bukan kerana saya mengalami nasib yang sama dengan beliau ( saya anak orang yang sangat kaya) tetapi kerana saya amat sedih kisah bergini masih terjadi di dalam keadaan kita yang berbangga-bangga dengan kekayaan negara. Kita tidak pernah mahu mengambil tahu tentang kesusahan ramai anak-anak Melayu yang mahu ke sekolah. Kita lebih rela menghabiskan wang ringgit membeli apa yang kita rasa perlu ada. Jarang sangat ada di antara kita yang mahu memperuntukan wang ringgit buat membantu anak-anak miskin. Ramai juga antara kita yang langsung tidak merasa berdosa menghabiskan wang untuk mengundi calon pertandingan nyanyian di tv.

Banyak orang berkata yang orang Melayu ini malas membaca. Saya kurang setuju. Sebenarnya ramai orang Melayu yang rajin membaca. Kita ini cuma malas membeli bahan bacaan kerana kebanyakan kita ( yang betul-betul mahu membaca) tidak berkempauan membeli buku. Kebanyakan buku yang baik harganya agak mahal. (kerana itu jugalah ramai antara kita memilih untuk membaca majalah hiburan kerana ianya sedikit murah, bukan kerana mahu tahu saiz terbaru buah dada pelakon/penyanyi perempuan tanah Malaya ). Penerbit majalah hiburan juga perlu di terima kasihkan kerana memberi altenatif yang murah kepada pendahaga-pendahaga bahan-bahan bacaan. Terima kasih Karangkraf.

Saya melalut. Dari cerita anak Melayu miskin pergi kepada cerita Melayu malas membaca.
Saya tamatkan tulisan ini di sini.

Saya sedikit kecewa kerana cubaan saya untuk berjenaka (tulisan di bawah) tidak di fahami. :)

p/s; untuk memahami senikata lagu Halim Yazid mungkin akan mendatangkan sedikit masalah bagi mereka-mereka yang kurang arif dengan loghat Kelantan jadi minta lah pertolongan mereka-mereka yang faham. Rudy rasa saya tidak akan ada masalah ini.

6 comments:

Anonymous said...

helo saya datang lagi..

saya kan..
kalau nangis banyak2...
itu bermaksud saya penat sangat.

kalau sedih plak...
saya makan dan makan dan makan...
sampai tahik keluar panjang2

HAHAHHAHAHAH.

maaaf... terlucah sikit.
Bye jones adik kembar ku.

love and peace
nong abdullah

Anonymous said...

Tok Rimau kata dia ada kawan orang kelantan. Dia selalu pinta kawannya dendangkan lagu dikir.

Lagu dikir kisah seorang ayah bergolok gadai hantar anak belajar di KL. Bila dia lawati anak itu, didapatinya anak itu sudah hilang maruah dan harga diri.

Sedih lagu itu.

Anonymous said...

jenaka di bawah sangat bagus.ha ha

Anonymous said...

ungu ke unggu? teringat cikgu Physics kat sekolah, gas unggul dia sebut gas ungu hehehe..

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! Set ns 1 linkin id 3028612 tenuate Cote peugeot drug interations with oxycontin Victims of 9victims of 9westinghouse circuit breakers Pain relievers for diabetics http://www.valtrex-dosage.info/freefreecrapsonline.html Axcess blouses Physical symptom of high blood pressure fun pen plotters illinois lottery numbers mega millions national fire alarm code training Acuvue contacts on the net drug store jekyll island georgia Cellulitis on famous girls Blood pressure high Frigidaire gallery dishwashers

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »