Wednesday, July 13, 2005

kelopak matanya

'streams of tears, innocent tears, rivers of blood, innocent blood. Whose cause is being served? Not God's cause. Not Allah's.'

Demikian kata Marie Fatayi-Williams, seorang ibu yang datang dari Lagos, Nigeria dalam ucapannya dihadapan orang ramai di kota London. Sambil berucap sambil menangis ibu yang kehilangan anak lelakinya, 'my son, my first son, my only son' katanya, merayu kepada orang ramai untuk mencari anaknya yang mungkin menjadi mangsa letupan bom di London tempohari. Sehingga aku menulis ini, nasib anak lelakinya masih belum diketahui. Marie tidak beragama Islam.

Tentu kamu mengatakan, bagaimana pula nasib para ibu di Palestine, di Afghan, di iraq dan dimerata lain tempat didunia ini yang kehilangan anak atau suami atau saudara-mara akibat dari kezaliman yang dilepaskan keatas umat Islam?

Saya tidak ada jawapannya, cuma yang saya tahu kezaliman tidak patut dibalas dengan kezaliman. Mungkin kamu lupa yang Nabi yang dizalimi tidak pernah mengzalimi.


Selepas nyanyian yang amat sedih yang diringi oleh alat-alat bunyian , Jack Straw telah memohon maaf kepada para hadiran diupacara pengkebumian lebih lapan ribu mayat mangsa keganasan perang Bosnia dulu. 'it is to the shame of the international community this evil took place under or noses and we did nothing like enough to stop it. I bitterly regret this and am deeply sorry for it'. Demikian kata Jack Straw. Setelah selesai ucapan meminta maaf itu, nyanyian diteruskan.

Juga diadakan upacara mendoakan mereka-mereka yang meninggal dunia itu kerana semua lapan ribu yang dibunuh itu adalah orang Islam.

No comments: