Tuesday, June 21, 2005

..

Misalkan:

Anak Jemah bermain sebatang mancis. Jemah tahu jika anaknya tersilap, rumah mereka akan terbakar. Walau bagaimana pun, Jemah juga tahu bagaimana caranya untuk memadamkan api jika anaknya menyalakan mancis tersebut. Dia cuma perlu meniup api tersebut.

Berita mengenai anak Jemah bermain sebatang mancis telah sampai kepada Penghulu kampung Jemah. Penghulu kampung telah melapurkan perkara tersebut kepada pihak bomba. Pihak bomba dengan segera menghantar lapan puluh sembilan buah kereta bomba bersama dengan sebuah helikopter yang dibekalkan dengan tiga puluh tan air bagi memadam api dari sebatang mancis yang mungkin dinyalakan oleh anak Jemah.

Apabila Jemah melihat kehadiran kereta dan helikopter bomba, dia menjadi begitu terkejut. Dia segera meluru kerumah Penghulu. Dia cuba menerangkan kepada Penghulu keadaan yang berlaku dirumahnya. Dia cuba juga memberitahu Penghulu yang anaknya belum lagi menyalakan mancis tersebut dan jika anaknya menyalakan juga sebatang mancis itu, dia tahu cara untuk memadamkannya.

Namun Penghulu berkeras mengatakan yang sebagai Penghulu dia lebih tahu dari Jemah. Penghulu juga menambah yang apa yang dilakukannya adalah untuk kebaikan Jemah dan juga seluruh penduduk kampung dibawah tanggungjawabnya.

Sekarang, misalkan pula Jemah sebagai rakyat dan Penghulu sebagai kerajaan, sebatang mancis sebagai masalah sosial yang diakibatkan oleh dadah, kereta dan helikopter bomba sebagai jarum dan kondom percuma.

4 comments:

Raiedzall said...

perfect!

Anonymous said...

Very nice site! Facial hair removal maryland Wellbutrin yawning Nasssau beach hotel Popsearch.searchabc.commetrics.php search domains

Anonymous said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. »

Anonymous said...

best regards, nice info film editing schools