Wednesday, September 28, 2011

citra-cita dan saya

zahidi dan saya


Apabila munif meletak-kan foto-foto Galeri Citra-Cita di facebooknya,saya menjadi sedikit sedih kerana ia membawa saya kepada satu masa lampau yang banyak cerita.

Galeri Citra-Cita ditubuhkan oleh arwah kawan rapat saya, Zahidi. Jika kamu biasa di Kuantan.kamu pasti akan tahu mengenai ED Caterer,pembekal makanan untuk kenduri-kendara yang terkenal itu.

ED Caterer adalah hasil kerja Zahidi atau Eddie pada kami. Asalnya,ED Caterer adalah sebuah perniagaan yang membekal makanan dari rumah kerumah. Makanan diisi kedalam mangkuk tingkat dan dihantar waktu tengahari atau petang,mengikut pesanan pelanggan.

Setelah ED Caterer sudah agak maju,Eddie meninggalkan perniagaan tersebut kepada keluarganya untuk bergerak sendiri. Beliau yang amat minat dengan apa juga tentang seni ini pun membuka sebuah kedai bingkai gambar tanpa sebarang kepandaian dalam bidang ini.Jika kamu ada waktu beliau mula-mula menerima tempahan bingkai,kamu pasti ketawa dan sedih dalam waktu yang sama.

Bayangkan,tanpa tahu,beliau berani membuat kerja. Berlajar sambil salah dan hasilnya beliau menjadi antara tukan bingkai yang terbaik dibandar ini. Beliau juga seorang jurugambar yang bagus. Beliau meninggal sebelum kenal apa itu kamera digital. Ini juga sumbersedih kepada saya bila teringat akan minat mendalam beliau dalam fotografi.

Kedai pertama beliau berkongsi dengan sebuah kedai judi nombor,lawak waktu itu adalah-kalau tak laku,kita beli nombor- walaubagaimana-pun,eddie bukan-lah kaki nombor.Beliau tidak pernah melanggan.

Kemudian,beliau pindah ke lokasi sekarang dan ketika itu,boleh-lah dikatakan yang,walaupun sebelum ini ada terdapat beberapa galeri yang muncul dibandar ini, CITRA-CITA menjadi pelopor kepada galeri senilukis bumiputra yang lebih dekat dengan masyarakat. Mungkin kerana peranan utamanya adalah sebuah kedai bingkai gambar.

Galeri beliau menjadi tumpuan dan perniagaan beliau amat maju waktu itu.

Saya sendiri mula serius melukis di Galeri Citra Cita selang beberapa bulan galeri tersebut berpindah kelokasi baru. Disitu,saya banyak tertumpu kepada menghasilkan lukisan batek.

Agak lama saya digaleri tersebut sehingga-lah saya mengambil keputusan untuk berhijrah dan sewaktu dalam penghijrahan ini-lah Eddie meninggal dunia.

Setelah beliau meninggal,isterinya mengambil alih perniagaan tersebut namun ianya tidak seperti apa yang diusahakan oleh Eddie. Cinta dan tekun dalam berkasih sayang adalah punca kejayaan dalam satu-satu percintaan. Ini tidak dapat dilakukan bila terdapat komitmen lain.

Kemudian,dari jauh,saya pula mengambil-alih perniagaan tersebut dengan niat untuk pulang dan meneruskan usaha itu atas dasar nostalgia. Saya juga gagal.

Lama setelah itu,saya pun pulang dan galeri tersebut telah diambil-alih oleh peniaga lain,kontraktor letrik katanya.Juga menemui jalan buntu sehingga-lah diambil oleh Roy,seorang teman kami sehingga sekarang.

mohd. hatta.pemilik DIA.juga rakan rapat Eddie
di restoran ED Caterer bersebelah Galeri Citra Cita
yang juga merupakan jurugambar untuk foto diatas sana.foto ini diambil oleh eddie.

Hari ini Galeri Citra Cita berdiri megah sebagai sebuah galeri yang mengeluarkan bingkai gambar dengan hasil kerja yang amat saya suka. Kemas dan berkualiti. Pembuat bingkainya,Zaki,adalah pekerja dizaman saya masih disana.

Ada beberapa keping lukisan kami (rajawali) didinding galeri tersebut.

Semoga Eddie aman. Kami merindui dia. Hadiahkan al-fatehah buat sahabat rapat dan teman bertekak saya ini.

Sehingga hari ini, saya belum pernah kemakam beliau...


4 comments:

Anonymous said...

Dia seorang teman yang tak pernah membuka aib temannya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Al-Fatihan.

Anonymous said...

shahabat yang mendengar

Anonymous said...

adakah ini ED yg pernah bersekolah di Maktab Adabi pahang ?

Anonymous said...

视频下载网站 , 国外视频网站 , 台湾免费视讯 , 日本视讯聊天室 , 免费视频裸聊 , 免费成人视频在线 , 免费视频成人 , 在线视频 , 24小时裸聊视频免费 , 视频表演裸聊