Monday, July 25, 2011

MASKARA 29

Mari kita cari kelemahan MASKARA 29.

Rupa-rupanya sudah 29 MASKARA. Seingat saya,pernah pergi 3-4empat MASKARA sahaja. Tahniah kepada pengiatnya.


-nak baca sajak cinta malam ni-kata Rahimidin Zahari kepada saya semasa kami berbual sementara menunggu masuk waktu berpentas.

Seperti biasa beliau mulakan dengan mentera buka panggungnya yang bercampur-baur bahasa kelantan+terengganu+bahasa melayu atau mungkin memang begitu pengucapan yang seharusnya mentera tersebut.Entah,saya kurang arif perihal alam sebelah hitam ini.

Tidak seperti biasa dimana mentera itu selalunya dibaca dengan kawalan nafas yang menjadi dengki para perokok,saya dapati Rahimidin sedikit semput,mungkin keletihan pulang dari Palembang sehari sebelum masih ada.

-baju basah yang melekat ditubuh gadis-kata satu dari banyak bait yang dibaca oleh beliau. Mungkin melihat yang datang kebanyakannya muda-mudi,maka Rahimidin merasa terdorong untuk meraikan cinta malam itu. Saya kurang dengan bait lain dari dua puisi cinta yang dibacakan maka tidak-lah dapat saya ulas sepenuhnya puisi beliau.

Satu yang saya dapati, pemuisi seperti beliau juga seakan gemuruh walau setelah beratus kali naik kepentas,maka tidak-lah salah apabila saya gemuruh suatu masa dahulu bila dipaksa naik kepentas.

Kemudian naik pula Khalilah Ismail. Beliau membaca dua puisi hasil tulisan arwah bapanya. Satu dari tulisan berkenaan baru setahun dijumpai. Ianya ditulis ketika Khalilah berusia 2tahun,-sekarang saya berusia 24tahun dan masih single-kata beliau semasa menceritakan kisah puisi berkenaan. Sinaga-naga kelihatan mengosok tangan sendiri semasa mendengar kenyataan akhir dari Khalilah Ismail.

Masalah kepada Khalilah Ismail adalah beliau datang dan membaca tulisan orang lain,walau bapa sendiri,sudah tentu beliau tidak akan dapat menyelami kelurah paling dalam apa yang mahu disampaikan oleh penulis puisi yang dibacanya.

Ini adalah malang yang menimpa banyak PEMBACA puisi. Mereka seperti mana juga penyanyi yang seperti belatuk yang menyampai hasrat nurani penulis lirik. Pura-pura bagaimana-pun,wajip akan berlaku ketidakfahaman dalam penyampaian.

Sepatutnya MASKARA mewajipkan semua yang mahu terlibat dalam acaranya memberikan sesuatu yang original datang dari pemberisembahan itu. Bukan membaca tulisan orang lain. Lihat sahaja apa jadi dimalam-malam atau siang,baca puisi.Penyanyi,pelakon dijemput untuk membaca tulisan orang lain ,makannya mereka jadi penyampai yang pura-pura. Datang kerana dibayar lalu merintih kononnya sedih dengan penderitaan atau gembira dengan habuan yang datang dari jiwa orang lain.

Serius membaca puisi,maka Khalilah Ismail tidak ada pilihan selain menulis.

Masalah penyair perempuan adalah mereka memilih untuk selamanya kekal dalam melankoli. Merintih sepanjang zaman. Noraida Daud juga duduk dalam kelompok mahu menangis setiap kali berpuisi dan beliau juga mengharapkan penonton sama menangis.

Noraida Daud membacakan dua puisi,satu nya berkenaan MAMA beliau dan berbunyi sangat tipikal. -aku sayang mama.mama ratu aku-memuji mama bukan begini caranya,bukan dengan dipuisikan.Jadi anak yang baik maka mama bahagia selamanya.Saya tidak tahu samada puisi ini ditulis oleh beliau sendiri atau tidak namun tidak ada pembaharuan dalam puisi yang dibacakan.

Masalah kita adalah bila melakukan sesuatu,kita tidak serius.Kita ambil mudah.Kitan anggap MASKARA adalah pentas uji-air.Sedang jika kita datang dengan persiapan yang cemerlang,kita membuat penonton rasa jerih mereka datang berbayar.

Kumpulan TERKUKUR adalah kumpulan yang mempersembahkan musik yang baik malam itu. Malangnya mereka memilih untuk melagukan ciptaan orang lain. Seperti yang saya katakan tadi,MASKARA perlu mewajipkan sesiapa yang datang untuk naik kepentas menjual karya sendiri,baik musik,puisi atau apa sahaja. Jika datang untuk mendengar lagu yang biasa kita dengar diradio,maka adalah lebih molek kita duduk dirumah telentang sambil mengulit anu sambil mendengar lagu dari meredah sesak lalulintas kerumah PENA.

Syed Munawar,vokalis TERKUKUR mempunyai suara yang baik.

Sebelum TERKUKUR,band dalam rumah MASKARA yang dianggotai oleh Zam,Pipiyapong,Man dan Dean Sham membuat persembahan. Disini saya akan terlalu bias.

Band yang mengelar diri mereka sebagai BESLINE mempersembahkan 2lagu tanpa vokal, rasanya.Mereka sepenuhnya menggunakan gitar bass.

Walaupun memainkan lagu popular,mereka melagukannya dengan gaya mereka sendiri seperti mana yang dilakukan oleh kumpulan Apocalyptica terhadap lagu-lagu kumpulan Metallica. Tidak-lah saya sampai hati untuk menyamakan Beslina dengan Apocalyptica tetapi kamu mungkin faham apa yang hendak saya sampaikan.

Pembaharuan gaya dalam sesuatu yang lama memberi suatu nafas yang lain kepada persembahan Besline walau mereka juga jatuh dalam kumpulan manusia yang tidak serius bila melakukan kerja.

Kemudian datang Najwa Latif,satu dari sejuta gadis dan gitar. Budak ini mahu kote dan dia tanpa malu menyatakannya kepada semua yang hadir.

Semua lagu-lagunya berkisar tentang betapa beliau teramat ingin bersenggama tapi ditopengkan dengan kata-kata cinta.

Beliau menyampaikan 5buah lagi yang jika boleh saya simpolkan liriknya sebagai begini-aku cinta padamu. engkauku harap cinta padaku.agar nanti kita boleh senggama.

Beliau katanya amat terkenal diinternet.

Kita boleh rumuskan yang remaja kita sangat asyik mahu mengulit kemaluan bila sahaja kita teliti lirik lagu,puisi atau apa sahaja yang tercapai dek tangan kita bila melibatkan remaja. Tidak terdapat langsung remaja yang berfikir selain itu.

Boleh sahaja kita salahkan kakak Najwa Latif kerana semua lirik beliau ditulis oleh kakaknya itu,namun sebagai penyampai,Najwa latif berhak menyuarakan jika sekiranya beliau tidak setuju dengan kakaknya. Tentu sekali beliau juga seperti kakaknya yang mendambakan cinta sebening sorga entah bagaimana bagai fatamorgana yang tidak kunjung tiba.

Mungkin Najwa latif akan terkenal tetapi apa yang beliau dapat selain dari itu? Selang 2hari setelah beliau,akan datang pula sejuta lagi gadis dan gitar minta jadi terkenal. 3minggu setelah popular,beliau akan jadi satu dari sejuta nama yang pernah kita dengar.

Cuba berfikir sejenak sebelum menulis lirik lagu untuk adik kamu wahai kakak Najwa Latif,jangan jadikan dia kuda tunggangan demi melepaskan cinta tidak kesampaikan kamu itu. err..kamu andartu ek?

Apabila melihat Rahmat Haron berpersembah,semua orang pun sangka mereka boleh buat apa yang Rahmat buat lalu datang dua budak lelaki,Shyrudin dan Nik Adam berpersembah. Seorang memecahkan sedozen telor,-babi-bagi ke keh pon takpe,keh belum makan lagi ni- bisik Pipiyapong kepada saya melihat begitu banyak telor ayam yang dibazirkan.

Telor dipecahkan sebijik demi sebijik dengan muka terperanjat setiap kali telor pecah dilantai. Bapok le lamanya-kata Pipiyapong lain bila melihat deretan telor yang belum dipecahkan.

Shy, apabila kamu tahu yang kamu akan pecahkan telor kelantai maka unsur terkejut sudah hilang lalu muka terperanjat itu lupus sebaik telor pertama kamu lepaskan.

Jika telor kamu yang pecah,maka bukan sahaja kamu yang terkejut,kami,penonton juga demikian.

Persembahan Shyrudin berjudul Titik Ke Titik atau apasahaja yang dimahu. Telorku Tidak Pecah adalah judul yang lebih sesuai rasanya.


Nik Adam pula sibuk membelit kaki dan tangan dengan tali rafia sedang Shyrudin memecahkan telor.

Dibelitnya kaki dan tangan dengan tali faria yang dipasang keliling pentas. Tak original Nik. Diakhir persembahan,Nik Adam menjerit. Bosan.

Persembahan Nik Adam tidak akan menjadi bosan bilamana jika beliau mengikat tali rafia kepada kedua telornya dan ditarik kuat. Jika mahu lebih persembahan,suruh penonton yang menarik tali yang diikat pada telor beliau itu atau jika sudi,suruh saya sendiri yang menarik tali berkenaan.

Saya gerenti,jeritan yang keluar adalah lebih tulen dari jeritan kamu malam itu.

Untuk pengetahuan Shyrudin dan Nik Adam,seluruh kehidupan Rahmat Haron adalah persembahan. Tidur bangunnya,jalan berlarinya,makan beraknya adalah pertunjukan.

Tok Rimau menjadi juru-umum malam itu dan beliau juga melancarkan buku baru Sendikit Sol-Jah berjudul Gangguan. Kumpulan cerita-cerita seram atau dalam bahasa manisnya,MASTIKA versi altenatif.

Tok Rimau ini ada fetish kepada perkataan GANGGUAN rasanya. Cuka kamu siasat berapa banyak buku-zine beliau yang menggunakan perkataan demikian.

Beliau melakukan tugas beliau sebagai mana Tok Rimau melakukan tugasnya. Santai dan pura-pura.

Dan tentunya star malam MASKARA 29 adalah Mail, efek yang beliau keluarkan membuatkan saya merasa seperti berada dikonsert Uriap Heep! beliau dan kumpulannya,yang saya tidak tahu nama-nama mereka,bertanggungjawab terhadap sistem bunyi malam itu.

Rupa-rupanya,MASKARA tidak ada kelemahan,yang lemah adalah mereka yang naik kepentas.

Salut kepada semua yang hadir naik ke pentas juga yang hadir sebagai penonton MASKARA 29.

4 comments:

bujal X said...

jujur pakcik ini.saya suka.

sinaganaga said...

I LOIKE

Unknown said...

err...tak nak nyanyi lagu cinta lagilah...

matahati said...

err..boleh pakai ke lu punya pandang dan komentar ni? ahaks!