Tuesday, July 07, 2009

singgang ikan aya

Apabila kamu telah berusia,kamu akan berfalsafah macam-macam.Kamu akan nampak buruk orang. Kamu akan merasa sangat pandai.Yakin diri kamu akan menjadi sangat tinggi. Kamu akan jadi seperti saya.




ps; terima kasih wikunila ms.

15 comments:

ubilepih said...

alangkah hodoh menjadi tua kalau begitu,seloknya biarlah kita sentiasa muda didalam memeriksa dan menilai diri...ha..ha..ha

FdausAmad said...

sekarang nie..budak budak tadika pun dah pandai tengok buruk orang..tua tua nanti tak tahu la nak jadi apa..

wook said...

sangat besar hati jumpa tuan.terimakasih tulis nama koi..

wann said...

sib baik saya tak minat lelaki tua, saya suka yang muda-muda belaka..

lauk singgang serani ke?..mmm sedapnye..

norza said...

SINGGANG IKAN AYA
4 keping ikan aya
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
4 cm lengkuas
1 biji cili merah, dibelah 2
1 keping asam gelugur
4 biji cili padi, diketuk
2½ cawan air
garam secukup rasa

Hiris bawang merah, bawang putih dan lengkuas.
Jerang dengan semua bahan di dalam periuk.
Kacau sekali-sekala hingga mendidih.
Tambah garam secukup rasa.

• Boleh tambah air jika suka kuah banyak
• Sajian ini sangat bagus untuk yg berdiet

jawa peranakan said...

ikan aya tu macam mana rupanya?

tak pernah dengar ikan aya..selalu dengar ikan saya..

Indrasakty said...

Kari pun sedap. Goreng lagi sedap. Payah benar nak jumpa ikan aya dekat KL ni.

Anonymous said...

norza,
singgang ori tak bubuh bawang merah dan cili merah.. dan banyakkan putih dan lengkuas.. cili api tak perlu ketuk nanti budak2 tak boleh makan.. kalau singgang daging pula ditambah ketumbar dan perah limau nipis.. best..

rhnna.o said...

Suka singgang gila gila.

norza said...

Anonymous, terima kasih kerana panduan berguna itu. Ramai yg tak tau (termasuk saya) resepi2 ori begitu. Oh ya, ikan aya juga dikenali dengan nama ikan kayu atau ikan tongkol. Sangat sesuai dibuat gulai mendampingi nasi dagang...

ps: Salam manis untuk AJ.

Anonymous said...

okey..saya mengaku saya sangat pandai. Tapi masih tak boleh nak mengalahkan encik :)

8 hb dah ni - time mengulas sajak ni encik hahaha!

Lily

jawa peranakan said...

ooo..kalau ikan kayu atau ikan tongkol tu, tau la saya..haha..

Anonymous said...

orang putih panggil tuna..

Anonymous said...

singgang ikan aya sebabkan saya ingat kawan saya nama hannan. kalu nak makan singgang ikan aya, saya akan selalu menalipon beliau dan cakap nak gi makan nasik rumah dia.

gu pulak dengan budu letak sket tempoyak. sedap gila wes

Anonymous said...

singgang ikan aya sebabkan saya ingat kawan saya nama hannan. kalu nak makan singgang ikan aya, saya akan selalu menalipon beliau dan cakap nak gi makan nasik rumah dia.

gu pulak dengan budu letak sket tempoyak. sedap gila wes