Monday, November 10, 2008

zinza



Hairan juga apabila memikirkan mengapa majlis fatwa sibuk mengkaji perihal senaman kuno hindu itu.Sedangkan yang paling patut dikaji adalah perihal silat milat dunia melayu yang mahakarut.

Rasa saya silat milat inilah yang lebih banyak membawa kesesatan dari senaman itu. Sebab utamanya adalah, hampir pasti 99% pengamalnya adalah orang melayu islam.Dan untuk sesat, pra syarat utamanya adalah itu, melayu dan islam.

Kita tidak risau jika yang sesat itu melayu kerana melayu lama dah sesat dan bodohnya tambahan pula jika melayu sesat melayu, maha besar tidak peduli. Yang kita bimbang adalah islam yang sesat.

Tapi biasalah, kita suka,gemar,berahi masuk ke rumah orang lain mencari taik dari mencuci jamban rumah sendiri.

Cuba buka mata lihat bagaimana ahli silat milat ini amat cenderung kepada amalan kurafat. Sangat gemar bercerita tentang tuah dan ledang. Tentang jin dan jembalang. Hidupan harian mereka di pengaruhi oleh amalan-amalan jahat yang kununnya untuk mempertahankan budaya bangsa. Segala penyakit adalah tuju-tuju pada mereka. Yang jahat adalah saka kata mereka.Asal pening kepala, musti dicengkam bapak jinlah kepala mereka.Kote tak keras sebab ada makhluk halus bergayut padanya. Walhal kote mereka yang halus.

Kemudian untuk mengislamkan silat mahakarut ini mereka masukkan zikir-zikir yang kununnya datang dari para nabi dan rasul.Nasamandilah,tapak sulaiman sucilah,cekik musanglah.Tak kreatif langsung. Cuba fikirkan nama generasi baru untuk pertubuhan silat,biar nampak matang dan moden.THE DOWNLOAD ATOMIC MP4 SILAT misalnya. Misalnya saya kata, faham? Tidak sedikit yang mengaku salsilah keturunan mereka sampai terus kepada nabi alaihissalam. Walau pun mereka jawa klang piau.

Yang mengaku silat mereka itu diamalkan oleh para nabi juga tidak kurang banyaknya.Betullah gamaknya sebab banyak hadis yang kita baca menceritakan betapa nabi-nabi dan para sahabah memakai selempang kuning setiap kali pergi berperang.

Tuan guru silat pula mengatasi imam masjid makamnya pada mata mat-mat silat.Cium tangan cium pipi tok guru. Imam masjid tidak di hormati langsung. Tidak hairanlah bila ramai (lelaki dan perempuan, tua dan muda) yang dikongkek tok-tok guru silat.Kemudian masuk surat kabar mengadu dianiaya. Bodoh macam mak bapak mat-mat rempit yang menangis bila anak mati digelek lori. "anak saya baik walau pun selalu keluar makan-makan dengan kawan-kawan pukul 4 pagi".Makan pukul 4 pagi? Lembu pun tahu tidur jam itu.Dan mat-mat silat ini kebanyakkannya sama seperti kamu semua, malas ke masjid.

Kalau pergi pun kerana mahukan air tujuh masjid untuk mandi supaya kebal. Tak lut senjata kerana kerja mereka adalah berkelahi setiap hari. Bodoh macam batu pelir. Zakar yang ralit membantai, dia setakat berhayun ke depan ke belakang menghempas err..dingding.Itu pun dah gembira teramat.

Silat melayu adalah sama bodoh dengan orang melayu itu sendiri. Muktamad.

Tapikan, jika kamu handal tuju-tuju, janganlah pula kamu tujukan tuju-tuju (haha) itu kepada saya. Nun, pi tuju ke musuh agama. Ada juga pekdahnya.

107 comments:

Unsunghero said...

Salam AJ...dengar citer lu pegi Ulu Dong. nasib baik aku tak pegi kalo tak kantoi dah sapa itu AJ...hahahahaha

antisilat said...

AJ, aku sangat setuju dengan pendapat kau. Silat memang sesat lagi menyesat kan. Pengikut-pengikut die semua sekelas najis. Mahaguru die apatah lagi. Najis paling busuk lagi meloyakan. Hahaha...

ah tok said...

Nasib baik gua tak belajau silat. La ni nak belajau cara guna bom.


.

My Raison D'etre said...

AJ,

Just like many MLM, silat is cult-based movement.

So the stroking of ego's and fanning of emotions are "must do items" to rope in the hard core followers.

God bless.

sidra kamar aisa said...
This comment has been removed by the author.
asrul said...

............

sesat sungguh mereka itu..

Pegawai Khalwat said...

Silat olahraga sesat tak?

Ha ha ha....

Dulu ada ura-ura nak buat silat Malaysia. Tapi tak jadi sebab banyak pertubuhan silat bantah katanya silat milik Melayu.

Maka selamanyalah silat milik kita. Gerak kuntau kungfu dah Hollywood Bollywood pakai. Kita tinggal mee kungfu saja.

Khurafat? AJ dah hurai panjang.

uda said...

penah join gak silat dulu. zaman hingusan. sib baik takde cium2 pipi tok guru ekeke.


*AJ, kalau ada sesat2 gambar kami barang sekeping dua, minta emel pada iraudzah@tintacreative.com ya. buat kenangan. :-) t.kasih.

kotakata said...

entri kali ini sangat menghina melayu. saya langsung tak setuju. bukankah pekida, er, maksud saya - melayu - itu sangat hebat gah susur galurnya. pernah memerintah empayar melaka (er, asal keturunan raja melaka tu parameswara, kan?). pantang dicuit, gaduh saja. belasah saja.

juga berapa ramai pemuka2 melayu jadi khalifah silat. yang tak melayu pun jadi. tu - kat penang, koh tsu koon - gah pakai selempang silat.

BuahKranjiDalamPerahu said...

kalau macam tu jangan kita belajar silat..better kita belajar tae kwan do..sebab tae kwan do xder bace bace, xder mandi minyak, xder cult cult..

ubilepih said...

gua suka tengok pengamal ilmu ni penuh cincin kat sepuluh jari,dengan batu aked beranika hikmat kunon,bila dah genting jari pandai plak minta bomba tolong potong itu cincin..

mardhiah said...

Ha ha ha, tu la pasal aku selalu fikir kalau handal sangat pilah tuju-tuju pada Bush. Areil Sharon ka.

Pi ugut tuju-tuju kat pompuan gila macam aku ni apa ke jadahnya ha ha ha....Hampeh satu sen tak guna. Terguling-guling aku ketawa dibuatnya tau.

thoyol said...

Lol..

Pedih pengamal silat dengar ko cakap Jones.. Haha..

Bab tinggi makam guru silat tue, aku sesangat setuju. Mengalahkan tinggi cikgu sekolah padahal cikgu sekolah ngajar diorg so boleh dapat keja.

Bodoh macam batu pelir?? Nasib baik aku punya pandai.. Hehe..

Anonymous said...

Setuju2..memang sesat..dulu join sbb kawan2 sume join..kang masuk persatuan lain, sorang2 pulak takde geng.
Tapi separuh jln sbb penat bertarung..hehe..
Tak sampai cium pipi tapi kena la salam tok guru (masa tu menyesal habes la sbb tau bukan muhrim mane boleh salam)..pahtu kene pilih bahagian ayam goreng..dari situ dia tau perangai/sikap kita mcm mane..
Saya sure lah pilih drumstick..ape maknenye eh?..hehe..pilih je, bukan dpt mkn pon..memang tahapahapatah......
-Pendekar Laut-

akira said...

budak dalam gambar tu kiut. gamba edit kan kan.

:)

one love said...

faham!

Ashraf.K said...

Panjang juga entry kali ini ek. hehe. Tapi saya tak setuju sepenuhnya.

Ada silat yang sesat dan menyesatkan. Ada juga yang baik. Tapi agak sukar nak cari yang dikatakan baik dan tidak sesat itu. Pandai-pandailah cari dan kaji.

"Silat melayu adalah sama bodoh dengan orang melayu itu sendiri. Muktamad."

Apa maksud ayat ini? Adakah yang bodoh itu silat Melayu yang sesat kemudian orang Melayu yang belajarnya dikatakan bodoh? Atau Melayu itu bodoh dan oleh sebab itu dengan secara automatiknya silat Melayu itu bodoh?

GAFARO said...

gua budak silat

ade la dua tiga silat yang gua belajar

tapi yang nampak merapu je gua tinggalkan

kalau nak tau sesuatu perkara kaji dan tanya dengan orang yang tau

keta lu orang rosak lu orang tanya kat budak sekolah ke kat orang tua?

Nash™ said...

aku pun x faham la...hang ni orang melayu ka, orang india ka, orang cina ka?

lagik satu, hang pernh cube kaji pasal silat? hang tau ka sume silat ada kepercayaan karut??

jagala cket warisan bangsa kita. aku rasa orang melayu rosak sbb anasir2 mcm hang ni la.bukan sbb bangsa laen.bangsa laen duk tgk kita smbil ktawa.hang duk sronok hentam bangsa sendiri...

pikir2lah....

Anonymous said...

Kita dikurniakan akal fikiran yang menbezakan manusia dan haiwan untuk kita kaji dan teliti perkara-perkara yang baik dan buruk yang melintang dalam kehidupan ini. Namun untuk membuat suatu kesimpulan yang drastik adalah tidak wajar memandangkan banyak perkara perlu diambil kira dalam membuat penilaian.

Benar,kita manusia,hambaNya yang sering pelupa.Lupa asal-usul kita. Walau seteruk manapun sesuatu bangsa itu, usah ditambah aib yang ada. Sebagai manusia yang bertanggungjawab, bersamalah kita membuat perubahan terhadap perkara yang pada hemat kita tidak betul.

dugongsenyum said...

From my point of view, silat itu suatu seni. Seni bela diri.

Brother AJ adalah orang seni. Seni lukis.

Sedih juga sebab orang seni menghina seni. Betapa ironi! :-)

baru jumpa said...

ada shj silat yg ada kelulusan dr pihak bertauliah yg menyatakan ia bebas dr perkara khurafat..pandai2 la cari...

^!~ DuCk ~!^ said...

ini La yg dikatakn MeLayu.. kLU bLe mmg nk kONdem sEsama sEnDiri.. xbLe tGK banGsA sndri Naik sKet.. PantAng nk Jatuh Kan.. Org Len dah dUk Kt atas.. Kte mAsih lAgi duk tOlak2 Nak naiK.. adEh..

sAmPai bLer MLayu nk naik..kLu satU BendE pn xbLe nk di JagA.. MaruAh Seni budaya sendiri pn xbLe nk JagA.. iniKan pULa BAngSa daN NeGara..

jGn asyik nk berFikiran kOLot.. seLidik dLu.. barU cite.. kLu tRus nk CiTe.. suMe pn bLe cKp..

adEh.. sudaH La.. Lu PikIr La sndiri.. ~! ( wa malas mau cita)..

awang said...

Silat bebas khurafat? Mustahil...Mustahil

Orochimaru said...

silat bebas khurafat? tak mustahil.. tak mustahil.. ade je.. selidik dulu baru citer.. jgn hentam keromo je dok kate sume silat tak betol..
kite, kalau nak citer, kene lalu dulu, ade experience dulu...
encik AJ dah tgk sume silat kat Malaysia ni? dah kaji satu2 ape amalan2 nye? kalau belum, anda tak layak bersuara menyatakan sume silat sesat lagi menyesatkan... sekian..

-jangan dijolok sarang tebuan-

joabdullah said...

fuh!

silat tersirat pada urat melayu
tahniah!

semoga anda terus melayu!

Kangkang said...

masuk taekwando sudah boleh kangkangkan pussy anda

Layan said...

mungkin anak perempuan penulis (jika ada) menunggu masa untuk dirogol. jika ada 3gpnya maka saya akan save dalam hphone dan sebarkan sambil berkata "inilah dia orang yang tidak ada sifat khurafat dalam dirinya. thx to his father" sambil layan. layan tetap layan

pipiyapong said...

gua biasa juga bersilat kalau makan nasik lauk gulai lemak ikan kering..

tuan tanah said...

:)

Mula-mula saya senyum sinis baca tulisan AJ.

Lepas tu senyum lebar baca komen-komen mereka untuk AJ.

Mix said...

nasib baik aku mix, takdela dikatakan bodoh mcm melayu seperti dalam tulisan penulis melayu yang mengaku bodoh tersebut. syukur aku mix, gembira, :happy:

Anonymous said...

adehh ape la bodonyer ko nih. kalo xpenah join xyah la tuduh2,
"Rasa saya silat milat inilah yang lebih banyak membawa kesesatan dari senaman itu. "

Rase jer? haha.

kalo yg pasal 7 masjid tu.bukan ape, ni mesti xtau pasal sains ni. xpun xbace kitab.setiap org ade antibodi dia masing2. ade org yg ade yg x. kan masjid ramai org amik air semayang.dr situ la bole dpt antibodi lain2. ni petikan dr penceramah yg terbit kan buku Islam dan Sains.

erk nak tanye, ni org melayu ke ape ek?

Anonymous said...

oo luper lak. ABDULLAH JONES. patut ler xreti pasal melayu. bukan melayu rupenyer wahahahhahahaha

Anonymous said...

assalamualaikum..
okes.. kita ke agenda yang sepatutnya..
ELLO!!!!!!!!!! hang cakap silat tue sesat.. tak sedar ker yg dlm silat tuh org melayu?!! hang nie bukan melayu ke?? amboi.. mentang2 da dok negara org.. da lupa daratan ek... kutuk bangsa n agama sendiri?!! ish.. berpada lah ckap tuh.. jgn pakat maen hentam jer.. idup kita nie tak lamer.. nie.. da ckp cam tuh nk mintak maaf kat saper nie?? ades.. bawak-bawak lar tobat..

babazahra' said...

haha. Jones, gua suka baca apa yang lu tulis dan lagi pecah perut baca komennya. Silat dan Sains? Antibodi? Aura? Asmawi Ani? Air Tujuh Masjid? Patutlah gua ada karen dengan silat milat ni. Gua takde antibodi rupanya.

wann said...

walawei ramainye pendekar kundur kat sini..tumpang lalu ekk

abdullah jones tu melayu celup.. wakakaka

Anonymous said...

melayu celup ka.. melayu asli ka..
pokok nyer.. melayu jugak!!
aper pekdahnya kutuk bangsa sendiri??
tak paham tul la ngan dier nih!!
banyak-banyaklah ingat Tuhan sedara.. tyme susah.. bangsa n agama sendiri jugak yang dtg membantu.. bangsa laen ader ker yang senang-senang nak dtag tulung kita??

pk2 lah..

Anonymous said...

melayu celup ka.. melayu asli ka..
pokok nyer.. melayu jugak!!
aper pekdahnya kutuk bangsa sendiri??
tak paham tul la ngan dier nih!!
banyak-banyaklah ingat Tuhan sedara.. tyme susah.. bangsa n agama sendiri jugak yang dtg membantu.. bangsa laen ader ker yang senang-senang nak dtag tulung kita??

pk2 lah..

Mix said...

Saya melayu mix :)

Saiful said...

aku mmg panas bc entry ni,sbb:
1)dh tau nk tlis blog,nk bg org bc,jg la skit penulisan tu.jgn gn prkataan mencarut,xda profesionalism dlm penulisan,sapa yg bodoh di situ???
2)hg ni bangsa pa ha??apa ke bangang sagt kutuk bangsa sendiri.dh kutuk melampau2.ludah ke langit jatuh ke muka sndiri gak weh..lagi sekli,sapa bodo disitu???
3)hg penah bljar suma silat ka ha??da brp silat kt m'sia ni ha?klu xpenah bljar, jgn nk perasan hebat kritik psl silat,knal dlu silat tu apa,dr mn,apa y da lam silat,jgn main blasah ja,budaya bangsa sendiri gak.lg sekali,sapa y bodo disitu??

silat y btul2 asli lahir dr budaya melayu xda unsur khurafat dan tahyul.cr la silat mn y asli,silat mn y dh cmpur budaya len.kaji skit sejarah,dpt f ke sejarah time sekolah?????
saranan aku,cr dan kaji dlu,bkan main kritik ja.
(penggunaan prkataan bodo xmerujuk kpd ssiapa,cm soklan ja,klu terasa tu trpulangla)

orangjahat said...

dolah jon.
kau sokong tak klau islam dilibralkan di malaya nie...
dah la dgn keadaan malay yg rata2 rakyat berfikiran mcm kote dan babi,
golongan2 yg tarafnya lebih rendah dr beruang tanah dan siamang bukit ni berusaha untuk menglibralkan malaya yg dah kian bobrok!

aku perlukan pendapat kau la dolah jon.
:)

kierah said...

betul2.. ludah kelangit jatuh ke muka sendiri jugak..
kalu kite sendiri yang da berani kutuk kite punya bangsa.. bangsa laen apalagi.. makin seronok ler..
lagi satu.. kalu lar melayu tu (tak cerdik) takkan der orang melayu yang berjaya kat muke bumi nie.. ape da~ pk lah sikit sebelum nk cakap ape2. nie tak.. maen redah jer.. tolong lar!! sedar-sedar lar.. tu tulisan tu dalam bahasa per?? cina?? india?? bahasa melayu kan?? hah?? tak cerdik lagi??

~bawak2 muhasabah diri tu.. ingat Tuhan banyak2..

jebatsari said...

kepada kierah: selamat bermuhasabah. itu aku kira lebih munasabah daripada hang suruh abdullah jones bermunasabah.

kepada anonymous: bangsa, bangsa, bangsa... sempitnya otak hang. akupun suka bende sempit tapi tak kira bangsa... hahhaha

kepada aj: padanlah ahmad ismail berani hina bangsa lain, dia pun dipakaikan selempang kuning...

eh.. awat aku balas komen2 tu..? laa blog aj rupanya, ingat blog aku. hahahhaa

kel@mbu said...

rasanya byk pndekar2 yg tertinggal 3 para pertama dlm entri AJ.. hehe..

putera_sina said...

Asslamualaikum..

bro, setiap silat mesti berdaftar dengan majlis sukan... majlis sukan akan bekerjasama dengan majlis ulama menentukan pengisian silat ni...
YAng masuk silat tak berdaftar tu memang konfirm la ada yang sesat... TApi menuduh semua sila sesat, melampau....

Dalam Hadis Nabi ada menyuruh ummatnya belajar memanah, menunggang kuda dan berenang... Dan, disini telah ditafsirkan sebagai apa sahaja ilmu mempertahankan diri yang digunakan mempertahankan islam...

Bro n the geng bleh cakap kat thread sendiri...
kecut ke?
Ilmu dan agama tu selari...
Xkan dengan menulis blog mencarut-carut dapat pertahankan agama islam dari dihancurkan kot?

Bro n the geng muhasabah banyak2...
takde ilmu di dada xpe, bleh blaja... tapi sombong dan angkuh walau x bleh blajar, namanya.... kurang ajar......

putera_sina said...

ana belajar 5 silat...

Pssgm
Sendeng nusantara
Silat tomoi
khalifah wali
ABJAD (ABJAD14 adalah sesat)

xde plak yang karut...

otak hang kut...

pengecut sangat nak syahid..

Ingat Hadis Nabi ni...

Barangsiapa muslim Yang akan Meninggal dunia tanpa berniat untuk mati di jalan ALLAH, maka dia tidak akan masuk syurga...

pengecut tu boleh... tapi bukan dalam mempertahankan agama ye...

Anonymous said...

hah ambik ko dolah.bukan senang nak ngajor org pandai ni weh(ckp dema bodo marahhh)buat la dema tersenyum dan ketawa tergolek2 sampai masuk kubor.dpt la sket saham weh.

Anonymous said...

Ala.....u all ni....janganla marah Jones.Sedih I tau...!!Okay Jones sayang mari sini toksah peduli apa orang kata pasal U yang penting i tetap sayang U.

Anonymous3.49 said...

Kuman di seberang nampak
Gajah di depan mata buat buat blurrrrrrrr.....

Leman said...

Bila majlis fatwa keluarkan fatwa yg tidak berkaitan dgn hiburan dan tiada kene mengena dgn pemerintah.Semua buat diam.
Bila majlis fatwa ckp sure heboh haram.ramai yg backup.
Klu majlis fatwa keluarkan fatwa ckp silat tu khurafat dan sesat.tgk la kat Utusan.semua nak bersuara.
Pada aku,silat ke,kungfu ke,tandoripayat ke,semuanya utk satu.Untuk rasa diri hebat dari org lain.Tipu klu tak terdetik kat hati rasa bangga sbb ada ilmu yg buat org fikir 5 kali nak sentuh.
Utk ke jln khurafat bkn susah..Pakai cincin dgn batu besar dan berganggapan batu cincin itu akan memjadikan anda hebat,anda kebal,musuh tgk pun jadi takut.
Sapa lagi hebat?batu cincin ke Allah?
Tidak cukupkah zikir dan selawat yg diajar utk semua sampai nak masukkan selawat atas nama tok guru dan atas nama Jebat dan Tuah utk kesenangan diri sendiri?
Kita terlanggar bahu je dgn tidak sengaja tp penumbuk dan penyepak jadi habuan.Mmg hebat.

lehmann said...

hang mesti pernah belaja silat kan leman?

"Tipu klu tak terdetik kat hati rasa bangga sbb ada ilmu yg buat org fikir 5 kali nak sentuh."

aku rasa itu dtg dari experience ko sendiri kan?..tapi lain org lain cara..aku xbangga pon. dpt jaga diri cukup :)

Anti-CakapSajaTapiTakTauApaPonSebenarnya said...

"Pada aku,silat ke,kungfu ke,tandoripayat ke,semuanya utk satu.Untuk rasa diri hebat dari org lain.Tipu klu tak terdetik kat hati rasa bangga sbb ada ilmu yg buat org fikir 5 kali nak sentuh." - leman

shallow sungguh pikiran anda leman..rase bangga ade la, tapi bangga pasal blajar budaya bangsa sendiri..ape budaya melayu yang ko ade amalkan secara aktif hari2? kalau tak, bukan melayu la ko..

definisi melayu lam perlembagaan persekutuan:
1. Beragama Islam
2. Menggunakan bahasa Melayu
3. Mengamalkan budaya dan adat orang melayu

ni mesti ko penah kene blasah ni ngan budak silat ni.. nasib aa, sape soh ko sendiri tak blajar silat..

Susah apa, niat blajar nak mempertahankan diri sudah la.. sape soh mintak kebal? Nabi Muhammad dulu perang pon berdarah, patah gigi, xde kebal pon.. Kite ni nak jadi kebal pasal ape?

Ade je silat yang dpt sijil pengiktirafan dari JAKIM yang menunjukkan bahawa ianya bebas dari amalan tahyul dan khurafat...

Citer simple khurafat, ko makan nasik ko ckp nasik tu yg buat ko kenyang, khurafat aa tu.. sape yg kasik ko kenyang? lu pikir la sendiri..

aaaaaaa said...

celah mana ade selawat name tok guru tu? bangang gile.. silat aku blajar takde plak salawat camtu..
silat aku blajar salawat ke atas Nabi Muhammad la..

Guru aku slalu pesan, Istighfar, Salawat.. bukan kat die, kat Nabi..

Jadi sengal la sape2 yang kate silat aku blajar ni sesat.. ade kelulusan dari jabatan agama taw~

Lehmann said...

"Kita terlanggar bahu je dgn tidak sengaja tp penumbuk dan penyepak jadi habuan.Mmg hebat."

- hahahaha hang khena!

Anonymous said...

mana encik dolah, senyappp je. dah kena tuju2 ke?

tukang perati je...

Anonymous said...

kalau silat sebagai senaman ok kot drpd merempit..atvt ms lapang (social in positive manner)..
seni budaya & sejarah melayu..
melayu dan islam bkait rpt..mcm pakej...so above all islam is the point here..ape2 pn kna btulkn akidah dulu..yg baik amik yg karut tinggalkn..silat msih bole diperbaiki pinjam ayat kamu >> "THE DOWNLOAD ATOMIC MP4 SILAT misalnya."....hahahaha

ana_jundullah said...

slm ziarah.. http://wwwsaifqistina.blogspot.com

kierah said...

hah?? await senyap jer??
tuh.. semua da jelas ngan panjang lebar dah!! tak puas atie??
buat kajian sendiri!!
then.. baru leh nak kutuk2..
tak tau per, DIAM!!
jangan nak tunjuk hebat cakap sana cakap sinie
padahal kosong jer kepala tuh!!

jinggo said...

semua benda boleh di betul kan.....
ada benda yang hang cakap tu betoi.......
dan ada jugak yang kena kaji balik....
hang tak salah.......
mungkin hang telepas pandang pada benda-benda yang sepatut nya semua org pandang......
bagi aku la kan.......
semua terpulang pada diri sendiri untuk menilai.....
Allah bekalkan kita dengan akal....
jadi kita pikir dan selidik sendiri dengan apa yang kita buat...
kalau rasa benda tu boleh rosakkan kita... apa lagi.... cabut la....

paling tidak kita amik sebagai satu senaman dan di samping menjaga budaya kita......

begitu jugak dengan Yoga.....
tak salah kalau kita belajaq....
yoga baik untuk kesihatan badan....

begitu jugak silat....
memang baik untuk kesihatan badan....

kalaulah yoga tu di gunakan untuk menyesatkan umat islam dan menarik org yang belajar tu untuk ikut agama itu, baru la kita kira salah..

yang silat pulak kalau dah rasa hebat sangat kenapa tak ada usaha untuk tarik org yang bukan islam untuk memeluk islam.....
kalau ada alhamdulillah.....

walau pon aku bukan melayu tulin tapi aku nak cakap sikit tentang melayu yang di kata kan bodo tu....

tak semua melayu tu memang bodo...
walau pon memang ada.....

banyak org mengambil kesempatan keatas nama silat....
dia dah rasa hebat bila belajar silat....
ada jugak guru yang memang betul-betul amik kesempatan....
menggunakan segala kesempatan yang ada.......
tak di nafikan benda tu memang ada...

aku bukan pengamal silat....
tapi aku cuma terfikir sejenak....
apa akan terjadi pada budaya kita kalau tak di pelihara.....

jangan la kita ikut pada yang mengajar supaya pecaya pada yang karut-karut...

insaf la wahai sahabat ku semua...
janganlah mengkurafat kan silat...

megah la dengan silat kita sebagai satu warisan budaya dan untuk pertahankan diri....
jangan terlalu angkuh dengan silat hanya untuk menunjukkan yang diri kita ni hebat..........

ingat la lah wahai sahabat ku semua....
Nabi Muhammad S.A.W. adalah pejuang yang hebat di medan perang..
tapi beliau Seorang Yang begitu merendah diri........

...sekadar memberi pendapat....

nuri_jb said...

assalamualaikum,

sedap gile mamat ni cite pasal silat melayu. tau tak silat melayu dalam malaysia ni pon ade 300 lebih silat. tu pon belom campor silat indon lagi.klu rase2 dah belajar sume 300 lebih silat melayu, barulah komen sesat ke,bagus ke,khurafat ke,ade hikmah ke...

satu lagi aku nak tegor la,kenapa lah ade orang yng sanggup mengatakan "pelir" kat silat kite sendiri..aku rase la, mat saleh (portugis, belanda, inggeris) yang dah jajah kite beratus-ratus tahun tu mesti ketawa melalak sampai terjatuh dari katil sebab rancangan dia nak menjatuhkan bangsa melayu menjadi kenyataan. diorang datang sini bukan saje2 je nak amek kekayaan kite, mestilah diorang bawak agama dioran ke sini. portugis pernah kate "gold, glory and gospel", gospel tu yang diorang nak bwk ke sini...

dunia ni cukup luas dan kite diberikan akal fikiran untuk berfikir mane yang betol dan mane yang salah. dulu aku adalah seorang yang memandang rendah kepada silat sebab pasal benda2 ni. tapi sekarang tidak, aku begitu yakin yang silat adalah salah satu cara kite mewarisi budaya kite.
kite ni diberi 24jam dok pikir study @ kerja je.pernah terpikir nak menjaga budaya melayu?? jgn mengharap kepada kerajaan je nak pikir benda ni.kite ni rakyat melaysia pon kene pikir same2. takkan nak mengharap persatuan2 budaya nak jaga budaya kite sume.habis yang kite dok kerja @ stady ni pikir nak jaga periuk nasi sendiri. ni bukan nak marah,tapi pikir2 la dulu sebelum membuat satu konklusi yang tidak tepat...

sekian sahaja di sini,
(klu terase tu mntak maap la,ko pon tulis ikut sedap taip je...)

Anonymous said...


Thread ini ramai yang cuba tunjuk pandai. Semua pandai. Semua cepat melenting.

Pesilat-pesilat sekalian, entri ini berbentuk sinikal. Dibuat oleh orang seni. Untuk menghentam siapa yang terasa.

Aku nak cakap sama kamu orang. Boleh cayer ke sijil JAKIM tu? Yang mengesahkan silat sekian-sekian tu tak khurafat??

Orang JAKIM yang buat sijil tu semua pesilat ke?? Silat adalah seni rasa. Seni yang kita sendiri kena alami. Bukan seni tampak.

Aku rasa orang-orang JAKIM tu bukan pesilat pon. Dia tengok je silibus-silibus yang pertubuhan silat sekian-sekian tu bagi, tengok dari atas sampai bawah, okay takda khurafat. Bagi sijil.

Dalam Silat Gayong sendiri pon masih ramai yang buat benda-benda khurafat yang kononnya bersembunyi di sebalik adat. Diorang ada sijil TAK KHURAFAT. Diiktiraf tentera malaysia pulak tu.

Tapi apekejadahnya cikgu-cikgu diorang tu masih ada simpan ilmu pelik2? Pembisa tangan lah. Penderas pukulan lah. Ayat itu lah. Ayat ini lah. Pastu duk menyalak, INI SEMUA AYAT QURAN! MANA ADA SESAT!

Bila kita tanya, dari mana sanad penggunaan ayat-ayat tu, diorang tak dapat jawab. Kalau jawab pun, merapu je lebih.

Nasihat aku untuk orang yang belajar silat, belajar je. Tak salah pun. Tapi yang khurafat tu buang. Tak payah belajar.

Jangan nak bangga sangat dengan sijil JAKIM korang tu.

Warisan budaya kepala hotak ko lah kalo duk asyik main menatang Jin-jin yang tak nampak tu. Pakai surah al-fatihah pun boleh dapat khadam. Padahal diri sendiri tu bukan solat cukup 5 waktu sebulan straight pun. Lagak wali songo, dalam henpon ada blue. Pastu duk sibuk nak belajar kebatinan. INI ILMU ASAL TOK KENALI NI, BHAI~!! Ko cakap. Lantak ko lah labu.

Nabi Muhammad pun patah gigi. Orang melayu sekarang nak jadi superman. Orang melayu macam ni lah yang spesis pelir. Terasa?



MOHD FAIRUZUDDIN FAIZAN BIN MOHD YUSOFF (870915-11-5535)
SILAT SENI GAYONG MALAYSIA
SILAT KALIMAH
TAEKWONDO
SILAT BLOG

Suka blog pak A.J! said...

Kelakar baca komen2 pemarah semua ni. Rata-ratanya orang-orang muda berhingus yang konon nak menjaga warisan melayu tapi cakap dengan orang lebih berumur dengan tak ada adab.

Paling penting, suka argue, tapi tak suka pikir dulu.

Bertuankan marah, itulah sebenarnya budaya melayu. Pantang disindir sikit, marah berbatu-batu.

Kejadian gaduh mesyuarat UMNO kat seremban itu hari, hah itu baru warisan budaya melayu (sinikal).

Aku masih tersenyum kelakar.

fad said...

baca shj entry ini..satu shj terlintas di fikiran saya...

sedara ni da jumpa ke jalan lurus sampaikan 'declare' org lain sesat..
sbb sepatutnya mereka yg kata org lain sesat ni da tau da jalan nk balik..

kalo betul lah kan..tahniah la yer,sedara tergolong dlam golongan org2 yg ditunjukkan jln yg lurus(agaknya la)..

xnak share ngan kami ka?
xkan nk simpan sorg2 kot..


utk penggemar blog aj..
bukannya mereka yg argue je patut berfikir dlu..
tp yg menulis tu kene la jugak fikir dan kaji dalam2 ape yg mereka tulis itu..

(hmm..tuduh menuduh itu hanya membawa kepada perpecahan)

Lehmann said...

MOHD FAIRUZUDDIN FAIZAN BIN MOHD YUSOFF (870915-11-5535)

kah2 umo 21 belajar 4 martial art, claim tinggi. sijil tak khurafat la..tok kenali..ada khadam..bela jin la..kenapa la ramai sangat kenalan ko bodo khurafat tu..mmg sesuai dgn spesis ko

penulis orang seni? seni pelir that is. (sinikal)

revenant said...

kalu kira silat..mmg tak dinafikan mmg ada yg sesat..dan tak dinafikan juga mmg ada yang tak betul..
cuma bagi sapa2 yang blajar silat tu..kita taktau la kan apa matlamat dan tujuan dia..nak bangga diri or wut kan..

cuma..selagi kita tau kenapa kita belajar..itu tak jadi masalah..isu sesat atau tak boleh dinilai..buruk baik boleh dibeza..

senario skg..keperluan utk menjaga diri tu mmg perlu..maka pandai2 la kita kaji dan fikir jalan mana nak diikut..sy boleh konfemkan dengan anda semua..ada jalannya yang betul..jalan apa dia??

give urself time
cari kaji dan fikir2kanlah..

jawa peranakan said...

beginilah..

nabi pesan..barang siapa yang berpegang kepada 2 perkara maka orang itu tidak akan sesat buat selama-lamanya..2 perkara itu ialah ALQURAN & HADIS..

maka..
apa sahaja ilmu yang tidak berpegang kepada ALQURAN & HADIS maka ilmu itu ilmu sesat..

berkenaan pegi 7 masjid sebab nak bawak balik air di kolah masjid tu mudah sahaja..sedut la sampai habis air kolah di 7 masjid tu tapi kalau tidak berwudhuk dan tidak mendirikan solat maka sia-sia belaka..

dugongsenyum said...

Gomen patut haramkan Naruto. Naruto suka guna Teknik Pemisah Bayang. Karut teknik tu! Khurafat!!!

Anonymous said...

hmm.. wahai aj, insaflah.. kalau anda melayu, janganlah mengutuk bangsa sendiri lagi.. kerana suatu hari nanti, ketika bangsa lain memerintah negara, baru ketika itu anda mahu menaikkan bangsa melayu, itu salah! dan kepada siapa lagi anda hendak bergantung ketika perang bangsa berlaku? kalau bukan pesilat2 ini.. yang sememangnya layak untuk memperjuangkan bangsa.. - berperang tanpa ilmu mempertahankan diri, itu membunuh diri -

FARHANA said...

assalamualaikum..
ok,pd *suka blog pak a.j*
kami mmg bdak2 hingusan
tp kalo kami tgk org y ag tue dr kami 2 'tersesat' da jadi KEWAJIPAN kami menegur..
selaluny org2 tue yang marah ckp org muda xde adab tyme kn tegur 2 sebab die taw die salah tp die xnk ngaku(sekali lagi selaluny la)
kami sayang agama ISLAM kami,kami syg bangsa MELAYU kami. kami xnk org MELAYU ISLAM sesat..kami syg bangsa seagama kami..
n for abdullah jones,
adakah kamu itu melayu?
tidak sayangkah kamu pada bangsa sndr?
mengapa perlu mencaci kaum sdr?
ops!
lupa..
nme pn abdullah jones..
ntahkn melayu tulen ntahkn tidak..
jangan la kte mengata sesama melayu..pekdahny tidak pada kte..sy dl pun pndg rendah pada silat tp stlh mempelajari silat yang 1 tu saya taw bhw silat itu ialah silat sejati..
how?
saya tahu ntuk membezakan yang mne hak dan y mne batil..
dlm silat itu sy xperlu membezakan krn TIDAK ADA LANGSUNG BNDA YANG KHURAFAT.
nilai lah diri anda wahai abdullah jones.apa yang kte katakan di dunia ni akn ditanyakan kembali pada hari kebangkitan kelak..sy ni bkn org yang baik sgt tp da jadi kewajipan kte sesama ISLAM menegur yang lain dgn harapan sy pn akn mnjadi baik dgn teguran trsebut..amin..

Lehmann said...

arsenal kalah!! arghh!!!! ni semua sebab silat sesat!!(sinikal)

Anonymous said...

Demm. Sakit ati aku baca entri ko ni. Susah orang perasan bagus ni. Sinikal konon. Nasihat konon.

jawa peranakan said...

tak perlu la kita sesama agama dan bangsa ni nak berbalah pasal silat..

sehebat mana pun silat tu pastinya tak boleh menepis pukulan MUNGKAR NANGKIR kalau kita tak boleh jawab soalan dalam kubur..

maka berbaloikah kita berbalah tentang sesuatu yang tidak dapat membantu kita di alam sana?

Anonymous said...

En Jawa. Kami bukan berbalah pasal silat, tapi menegur tentang adab Tuan Tanah bersuara.

Jamie said...

hihi

Jamie said...

you are funny jonnie. hihi. nuff said. hihi

Anonymous said...

jones.....u bantai pantat mak hang ke....mak lu ada komen lu punya kote ke?? halus ? besar? atau mak lu kata hang lebih hebat dari babak hang...

Anonymous said...

MUSUH AGAMA 2 ENGKAU (AJ)....

KONON NYE MENASIHAT...TP X SEDAR TGH MEMBUAT DOSE....

PINTU TAUBAT SENTIASA TERBUKA...
JANGAN LA SMPAI DIPALINGKN HATI TERUSAN SEBEGINI...

ORG BRSILAT BRMATLAMAT....
UNTUK MEMBELA DIRI...BANGSA & AGAMA....

NMPK NYA AJ BKN LAH SEORG YG MAHU MEMBELA DIRI...MAHU PN MEMBELA BANGSA SENDIRI...JAW SEKALI MEMBELA AGAMA SENDIRI....

"MEMPELAJARI ILMU & MEMBELA DIRI ITU ADALAH TUNTUTAN AGAMA..."
(RENUNG-RENUNGKAN)

SilatPalat said...

HAHAHAHA..silat palat
kalau betul silat kuat
takkan melayu melarat
menjadi bangsa berkarat
di bawah telunjuk barat

silat palat
kalau betul silat kuat
kenapa tewas ditangan barat?
sebab melayu bodo sarat
suruh bercelana tapi bercawat

silat palat
kalau betul silat kuat
pasal apa tewas menentang barat
bukak langkah bertingkat tingkat
terhegeh-hegeh macam penat
peluru barat tak dapat disekat
silat palat kononnya kuat
macam kote kena penyengat

AJ, ini sure hangattt !!!
HAHAHAHA bangsa melayu senang diayat...

antisilat said...

hidup encik silatpalat!!! anonymous, ape kena mengena silat dengan agama? kau memeang buta kayu, buta agama... elok kau betulkan minda kau yang penuh dengan najis tok-tok guru silat tuh...melayu konon, boleh jalan daaa!

mohdjai said...

hahahaha!post yang membuat kan aku tak boleh nak tido malam ni.. rasa macam nak buat tari jabad 14 dan mandi minyak bila baca komen-komen pendekar demang yang bercita-cita jadi pengikut kanan sheikh abdul kadir jailani. wakakakkaka!

Taekwando said...

Taekwando ah nice. Mari mengangkangkan pantat masing2 yok!

kerisauan said...

hahahahahahaha wakakakakakakkak. mempertahankan melayu dan islam konon.

harkkk ptuih!

bersilat la sampai kiamat.

antisilat said...

Anonymous said...

jones.....u bantai pantat mak hang ke....mak lu ada komen lu punya kote ke?? halus ? besar? atau mak lu kata hang lebih hebat dari babak hang...

6:02 AM


Korang bole nilai sendiri la betapa najisnya budak anonymous nih. Ni semua ajaran mahagaru mahagaru silat la nih. Anonymous, kau memang dasar "melayu" KEPARAT, SAMPAH MASYARAKAT!

orangjahat said...

DOLAH JON.
comment diorang berasap2 la.
tapi takpe.
aku tetap sokong ko..

klu seni silat ie hebat sgt,
pegi la palestin sane tolong orang islam.. tapi masalahnya korang sibuk sangat ngan bangsa. ouh mngkinkah mereka di palestin tuh bukan berbangsa MELAYU?
sial sama korang yg bersilat tapi bila ISLAM KENE HENTAM, korang lepak minum teh tarik juga, bek tak payah blaja martial art..

bab melayu plak,
rasullah tak mengaku umat barangsiapa yg mengagung2kan bangsa. "ketika berperang bersama2 abu bakr, ada seorang pemuda yg sgt gagah membunuh dan berperang seperti harimau menerkam semua musuh, abu bakr berpuas hati dengan semangat yg di tunjukkan oleh askar2 islam ketika itu, lalu pemuda td yg mulanya hebat tiba2 rebah tertikam pedang musuh. habis peperangan ketika itu, para sahabat mengelilingi jenazah pemuda itu lalu berkata dia beruntung kerana mati syahid, lalu rasulullah bersabda, dia tidak mati syahid, kerana dia berperang atas dasar dan semangat BANGSA ARAB. dan barang siapa di kalangan kalian yg mengagung2kan bangsa, mereka bukan di kalngan UMATKU"

so nie mcm mane dolah jon?
hahaha
setuju tak?
:D

Anonymous said...

salam
bile terbaca komen2 kt sini kan..
satu jer yang ter pk nk tegur..

da belajar semua jenis silat yang der kat muka bumi nie ker?

da dikaji satu-satu maner yang silat yang dikatakan sesat tu??

kalu da.. tak per lah nak cakap macam tu sebab da tau semua nyer kan.. tapi nie kalu tak tau.. macam menuduh pihak laen la pulak.. kan?? tak raser cam tuh ker?? ataupun bahasa yang beser kita dengar nye.. FITNAH.

sedara tak tau ker ape hukum MEMFITNAH tue?? ke tak penah blaja agama sebelum nie?? takkan orang melayu sendiri pun tak nak belajar agama sendiri kot.. agama ISLAM tue.. ke mak bapak takder duit nak anta blaja agama?? tapi kan.. anta pi oversea tu bole pulak yer..

hmm.. rase silap sedara sendiri kot.. mengata sedap ikut hati..perasaan n mulut.. tak sayang betul diri tu kan.. tak pasal2 dapat dosa free.. sian mak bapak..

kot2 nie da terpengaruh ngan bangsa asing sendiri kot.. dok sana maner ler dapat ceramah2 agama kan.. kalu der pun mesti tak banyak kan.. kalu banyak tak la jadi ginie kan??

sedara pk2 lah sendiri maner yang betul maner yang salah..

kerisauan said...

dah la pelir halus. kalau pelir halus, sah-sah la budak nya pun halus. penakut. takde batu. pakai anonymous. tulis pulak ada tambahan "r"

budur betur ler kamur nir anonimur.

pergi sekolah tak belajar bahasa ke?

awang said...

ah jom ah kite pakat-pakat belaja agama...silat nak buat ape, kurafat sume tu...eh, kalu belaja agama ade cover pasal silat tak? musykil...musykil...

anak melayu said...

sila ke http://sebangsa.blogspot.com
saya tak mahu komen panjang2 di sini.

Nak jadi insan~ said...

huh...klu da perjuangan bangsa sendiri pun xleh nk pikir....nk pikir perjuangan di Palestin???klu kite kene perang....kpale hotak nk letak mane???
ni ibarat amek kos kejuruteraan,tpi dok melayang pikir awek time final exam.sendiri failed,bru nk terhangguk...

awang said...

ha elok la ko, perang pakai silat...ape punya pemikiran la ko ni, MAHAMUNDUR & MAHABODOH!!! sekali beng! dah kiok...lain la pakai jin, kebal, tapi...syirik oi!!!

Taekwando said...

ah silat karut! mari beramai2 kite mengangkangkan pantat anak2 kita dengan belajar taekwando! ayuh! sambil menyembah tuhan matahari. di masa kelapangan tulislah blog seolah2 kite lah pembela agama dan pejuang seni! ayuh kembangkanlah pantat umat2 kite. maju seni maju sastera maju jua perkembangan pantat2 saudari kita!!

Anonymous said...

apapun meh ucap trima kaseh kat arwah mat kilau, tok bahaman, tok janggut.... blablabla. krn silat 'bodoh' mat kilau la jones ada di bumi kuantan (yang bodoh juga).

> orang kuantan weh....

jawa peranakan said...

penyelesaian ala hadhari = LESEN..

jual ARAK tanpa LESEN = HARAM..
jual ARAK dengan LESEN = HALAL..

beli nombor di kedai JUDI tanpa LESEN = HARAM..
beli nombor di kedai JUDI dengan LESEN = HALAL..

maka..

praktis YOGA tanpa LESEN = HARAM..
praktis YOGA dengan LESEN = mungkin boleh jadi HALAL..

Anonymous said...

aku setuju ngan anak melayu. bagi korang2 yang sempit kepala hotak tu bukak2 lah blog tuh. bace.. nilai.. dan paham kan diri sendiri. bukak minda tu luas2. jangan memandai nk kater aper2 kalu tak komfem bender tu betul atau tak..

Taekwando said...

aku setuju dengan Taekwando. ye itu maknanye aku setuju dgn diri sendiri. macam dolah jone jugakla setuju dgn diri sendiri. hidup Taekwando!

Anonymous said...

kalu ko dh tau yg TAEKwando tu ade sejarah agama lain dalam tu, knp ikut??

kalu ko ckp yg blaja TAEKwando tu just 2 defend ur self.. samer jugak ngan silat. nk mempertahan diri sendiri. salah ke?

aku rase better pilih silat dari TAEKwando yang ntah aper2 ntah tu. sopan sket kot.

ko pk lah elok2.

.abell.habil. said...

sepanjang anda membaca komen hingga ke komen yang ini,

anda sedang melalui lorongan kaki di atas kepala di bawah.

;)

Anonymous said...

i dun know what to say bout you guys..
maybe this blong sesaje je buat supaya kita gado sesamer sendiri?? tak gitu ke?

kanapa mesti gado pasal nie.. fikirlah.. kalu ilmu mempertahan diri yang lain dibenarkan.. untuk jaga diri sendiri.. i think silat tu pun macam tu jugak kot.. bezanyer cuma pada penekanan amalan melayunya kan??

abdullah jones.. is there something behind this?? maksud tertntu ke blog nie?? sori.. just asking.. ;p

Taekwando said...

maksudnya marilah kita belajar taekwando ataupun kungfu bersama2

Anonymous said...

aslkm pak aj,

izinkan keh nok...

wahahahahakakakagegeg
egehehehehihihihihihihi

mampos aok tu la pasai.

dalam kamus inggeris ada perkataan amuck. sah aok dah kene.bila dema amuck dema tak pakai OTAK (dema pakai otak-otak gelang patah)

sian melayu..layu sebelum kembang

dah la kang dema carut lagi. amuck la tu

mangkuk tingkat.

Anonymous said...

pelukis bodoh

bash said...

membaca + emosi berbeza dgn membaca + minda...penulisan dan pembacaan setiap org juga tak sama ikut pemahaman, umor, ilmu, pendedahan dan pandangan. oleh itu, kesimpulannya belajarlah memahami penulisan setiap individu yg berbeza supaya kita tidak terkeliru dgn makna (interpretasi) dan nilai yg cuba disampaikan penulis.

bekam said...

silat tu xsalah..tu cuma seni pertahann diri jer.mungkin orang yang mengamalkan tu yang dah over dan bangga diri..

Anonymous said...

cara tulisan beremosi ni saya agak penulis berkemungkinan besar ada sejarah hitam tentang melayu ngan silat.mungkin pernah kena jubo / liwat ngan tok guru silat gamoknya.sebab tu benci sangat kat melayu ngan silat.:)

Anonymous said...

penulisan abdullah jones yang sinikal,pintar,mendahului zaman,sempoi,cool,sastera,jiwa seni,hidup dalam blues,indie,artistik,berkias,dan macam macam lagi yang hebat hebat ni kalau wujud masa zaman penjajah dulu nescaya orang melayu akan mengecap kemerdekaan tanpa perlu tumpah setitis pun darah dan nyawa nenek moyang kita dulu semata mata nak menghalau penjajah kat TANAH MELAYU ni.sia2 je dia orang bersilat.berlawan dan melaungkan semangat ketuanan melayu lawan penjajah dulu.mati katak je.kalu abdullah jones ada zaman tu,dia tulis atas daun pisang je pastu antor kat markas penjajah.habis semua penjajah lari balik negara masing masing kerna gerun dan insaf dek tulisan abdullah jones yang benar,keramat dan sinikal ni. PALA BAPOK MU!

shalmadrep said...

En3 nie pun aku minat gak,

Nape org melayu mudah melenting?

Sebab pelirnya terlampau kecik dan keras macam batu seperti kepala batunya?

Atau melayu mmg camnie?

Aku pelik... Gunung yang disalak mungkinkah berganjak??? Hilang satu hari suara, esok sambung kembali...

Bye :)

Srigala said...

Yang buta di pimpin, yang bodoh di ajar, yang tak paham di tegur, melayu tetap nak tegakkan ego, obsessi n banyak lagi sifat2 bodoh mereka, marah bila ditegur, sangup sampai hantar tuju2. Hahhahahahhahah