Wednesday, October 17, 2007

sudahlah mar, aku bosan dengan seribu kalimat cintamu

Serunding ikan dan rendang daging serta ketupat yang (seperti selalunya) enak, yang di masak oleh Mok saya menjadi sedikit kurang ummphh! tahun ini akibat dari tindakan tidak waras dua adik perempuan saya. Sudahlah tidak cantik, pemalas pula. (Hairan benar saya bagaimana mereka boleh menikah dan beranak-pinak)

Tahun ini semua tetamu, termasuk saya yang istimewa ini di jamu menggunakan pinggan dan cawan kertas. Jika kamu mengupah Chef Ismail memasak untuk jamuan hari raya kamu sekalipun, makanan yang di hidangkan di dalam pinggan dan cawan kertas akan menyerap sebahagian kelazatan yang ada.

Saya rasa ini adalah budaya yang di paksakan di Malaya. Segera dan pakaibuang. Semua pun mahu di segerakan. Tidak ada lagi pencegahan. Yang tinggal juga cara mengubatnya.

Apabila berlaku banjir, jabatan sungai dan longkang negara akan segera menghantar jengkaut untuk mendalamkan sungai. Maka segeralah kering banjir walhal jika sebelum jika setiap hari di bersihkan sungai dan longkang, insya Allah tidak akan berlaku limpahan air.

Pepatah Sausenia yang sangat sesuai untuk semua ini adalah;sudah berak baru sibuk mengali lubang.

Begitu juga dengan kes penyiksaan gadis kecil itu. Sheriff kita sibuk mengistiharkan menangkap orang itu dan orang ini yang kemudiannya di bebaskan.Kerana orangramai mahukan keputusan segera dan sheriff pula terpak segera membuktikan kecekapan seperti yang sering di war-warkan.

Sudah menjadi pengetahuan umum yang jabatan sheriff hanya akan menamakan seseorang itu serbagai suspek apabila ada lebih kurang 50% kebarangkalian yang mereka melakukannya dan mendakwa mereka apabila ada 75% keyakinan yang munasabah bahawa merekalah penjenayahnya. Ini tidak, nampak muka dalam cctv terus di namakan suspek.Tidak salah mereka di bawa untuk di soalsiasat tetapi janganlah menamakan mereka sebagai suspek kerana ini sedikit sebanyak menghancurkan hati banyak orang apabila mereka di bebaskan.

Sheriff kita sebenarnya tidak cekap. 90% atau lebih kes yang di selesaikan adalah dengan maklumat orangramai.Bukanlah menjadi masalah apabila sheriff kita dapat menyelesaikan apa jua jenayah dengan cara itu tetapi yang menjadi salahnya adalah apabila kita mendakwa bahawa sheriff kita sangat cekap dan mendapat pujian sheriff-sheriff err..Bukina Faso misalnya.

Dalam perkara yang lain, rakyat Malaya ini obses sungguh dengan makan rupanya. Menteri Perdana dan isteri serta ketua sains dan teknologi semuanya bertanya perkara yang sama kepada pelancong ops! angkasawan pertamanya, -do you miss malaysian food?-
Kawan tu duduk di angkasa, kot nak tanya nampak makhluk asing kah? Kemudian di jamunya rendang dan sate kepada bebudak Russia, buatnya kena cirit-birit di ISS tidak ke masalah.

Juga hanya di Malaya bagaimana seorang ahli majlis bandaran masih boleh berbangga dengan mahligainya dengan menjamu media dan anak yatim walau di ketahui umum yang setiap bata yang di gunakan dalam pembinaan bangunan itu bersalah dan layak di saman dan bangunan itu sepatutnya dirobohkan kerana di bina dan di duduki tanpa mengikut undang-undang yang sah.

Ops, saya terpaksa pergi, lampin pakaibuang saya sudah penuh.

9 comments:

el-Maaniq said...

itulah wajah malaysia...

rimanilzah said...

malaysia tanah airku, oh!

embun said...

Pak AJ,
Salam lebaran.

-langkahbaru- said...
This comment has been removed by the author.
-langkahbaru- said...

betul juga kata pak AJ...kalau tercirit diorang kat atas tu tak pasal2...takde pil chi kit tek aun.haha

Pegawai Khalwat said...

ha ha ha....

dalam dalam.....

Itulah budaya dan warisan kita. Mana boleh pinggir lagu tu saja, nanti depa marah.

Ha ha ha....

gitartong said...

haha!

peribahasa hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri.

nak pilih yang mana?

NBB said...

karam singh walia pun marah kalau gitu. asik pakai buang je.

sinaganaga said...

Wo ho ho!