Friday, July 01, 2005

tapi kerana dia

Apabila diadakan perlawanan kriket diantara England dan India atau Pakistan, remaja India/Pakistan yang juga rakyat British akan menyokong pasukan India/Pakistan. Hal ini membuatkan seorang ahli parlimen British menyuarakan bantahan. Beliau berkata yang remaja India/Pakistan sepatutnya menyokong pasukan England.

Saya juga tidak suka kerana jika pasukan India/Pakistan menang, seluruh kawasan kediaman saya akan menjadi hingar-bingar dengan bunyi hon kereta. Perkara yang sama juga akan berlaku jika perlawanan kriket tersebut hanya melibatkan pasukan India dan Pakistan.

Generasi kedua hasil dari penghijrahan ibubapa kemana-mana negara kebanyakannya adalah genarasi yang keliru identiti kerakyatan.

Walaupun remaja India/Pakistan disini sangat cenderong meniru gaya bintang bollywood, dimasa yang sama mereka juga menyerapkan budaya Inggeris didalam kehidupan seharian mereka. Rakyat British (mat salleh) sentiasa curiga akan ketaatan genasi kedua ini. Mereka (generasi kedua) selamanya tidak akan dianggap sebagai rakyat oleh sebahagian masyarakat Inggeris. Hal ini sering menimbulkan rasa tidak puas hati. Hasilnya berlakulah perbagai perdebatan mengenai siapakah lebih Inggeris. Genarasi kedua mahukan hak-hak yang sama seperti yang dinikmati oleh mereka-mereka yang mempunyai taraf kerakyatan. Cuma yang menjadi bonus kepada siapa sahaja disini adalah undang-undang hak asasi manusia.

Undang-undang ini memberikan memudahkan kehidupan sesiapa saja yang bernaung dibawah Union Jack.

Tetapi undang-undang ini meliputi semua dan ini sedikit sebanyak menyebabkan genarasi kedua tidak merasakan keistimewaan sebagai rakyat.

Di Malaya, genarasi kedua kaum Cina dan India juga merasakan hal yang sama. Mereka merasa dipinggirkan dengan adanya kouta di universiti-universiti,harga istimewa membeli rumah atau kedai kepada bumiputra dan perbagai lagi apa yang kepada kaum Cina dan India di Malaya adalah penafiaan hak mereka sebagai rakyat.

Kaum Cina, walaupun adalah tunggak kepada ekonomi Malaya masih juga tidak berpuas hati dengan kerajaan pemerintah (yang mereka sendiri pilih). Kaum Cina di Malaya hanya akan berpuas hati jika tampuk pimpinan negara diserahkan kepada mereka. Nasihat saya kepada kaum Cina di Malaya, pilihanraya akan datang sila mohon bertanding. Mungkin jika kaum Cina Malaya ada ong, mereka boleh memerintah Malaya dan saya tidak mempunyai sedikit pun bantahan jika hal ini benar-benar berlaku. Cuma kaum Cina di Malaya perlu faham, jika terpilih untuk memerintah Malaya, mereka perlu menjauhkan diri dari menganggu-gugat hal ehwal agama Islam kerana bangsa Melayu dan agama Islam adalah dua hal yang amat berlainan.

Satu nasihat saya kepada kaum Cina di Malaya yang rajin menulis dimana-mana ruang pojok diinternet, berhentilah menghina agama saya. Saya tidak pernah dan insyallah tidak akan menghina kepercayaan kamu. Agama saya mengajar saya supaya membiarkan 'kamu dengan agama kamu dan saya dengan agama saya'. Jangan perdulikan tulisan-tulisan kawan seagama saya yang lancang, mereka hanya berbuat demikian disebabkan kemarahan. Bagi pihak mereka saya memohon maaf.

Segala kemuskilan kaum India di Malaya harus dirujuk kepada menteri kesayangan saya, Datuk Seri Samy Vellu.