Friday, July 29, 2011

kelab bini-jadi hamba (sek) laki semalaya

Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam :

1." Seorang perempuan yang menyakiti suaminya dengan perkataan akan dikeluarkan lidahnya pada hari kiamat daripada belakangnya. Kemudian digantung lidahnya dan ditambat tangan dan kakinya dengan rantai. Di padang Mahsyar diseru kepada perempuan ini; Inilah balasan bagi orang yang derhakakan suaminya. Kemudian dihumban malaikat Zabaniah ke dalam Neraka sambil berkata lagi; Nah...rasailah olehmu akan seksaan yang amat pedih kerana kau telah menyakiti hati suamimu di dunia dahulu."

2."Setiap isteri yang sabar atas akhlak suaminya, maka Allah akan memberi ganjaran pahala sepertimana pahala yang diberikan kepada Asiah, isteri Firaun".


Datin Paduka Marina Mahathir dan saya lebih kurang sama pengetahuan agamanya,agak saya.Beliau tidak kesekolah agama,saya juga. Namun,ada perkara-perkara yang beliau faham berbeza dari apa yang saya faham.

Bila kamu terima Islam,selain dari taat kepada suruhan fizikal,kamu juga wajip patuh kepada apa sahaja yang ghaib (mengikut kamu) dan ya, banyak perkara yang kamu perlu buat hanya kerana tuhan perintahkan begitu. Ini dinamakan taat. Sama seperti bila pekerja Datin Paduka Marina mahathir perlu buat bila mana menerima arahan dari beliau.

Mengapa pekerja beliau setuju berbuat apa sahaja arahan beliau? Kerana pekerja adalah hamba dan Datin Paduka Marina Mahathir adalah 'tuhan' mereka. Lalu dalam perjanjian antara pekerja dan majikan,ada dijanjikan habuan disetiap akhir bulan atau paling akhir 7haribulan jika mengikut undang-undang gaji.

Tetapi,tidak ada apa yang menghalang majikan untuk menipu pekerja dan bukan sedikit majikan yang tidak membayar gaji pekerja. Undang-undang yang ada hari ini juga tidak mampu menahan ini dari berlaku.

Berbeza dengan janji Tuhan,apa sahaja yang dijanjikan,maka pasti akan ditunaikan.Maka disini timbul masalah bilamana kita tidak mempunyai kekuatan yang diperlukan untuk menerima bulat-bulat janji ini kerana selain dari ayatayat Al Quran serta sabda Nabi sallallahu alaihi wasallam,kamu tidak akan dapat bukti jelas apakah janji-janji ini akan ditepati. Maka disini,iman diperlukan. Menjadi masalah pula bila kamu bertanyakan tentang iman kerana ianya perlukan ketaatan yang buta. Percaya dan percaya.

Tentu sahaja menjadi satu kemusykilan bilamana seorang isteri perlu melayan kehendak sek suaminya walaupun dalam keadaan tidak sihat dan jika kamu ini seorang yang berpegang teguh kepada kepercayaan yang semua manusia,lelaki dan perempuan mempunyai hak yang sama,kamu akan memandang ini sebagai satu penindasan.

Pertama, apabila kamu memilih untuk taat kepada tuhan dan kamu lakukan apa sahaja demi tuhan,hatta bersenggama dalam keadaan sakit (dalam temubual diatas Datin Paduka marina Mahathir menekankan kepada pening kepala sebagai alasan menolak),dan kamu yakin tuhan akan suka kerana seluruh hidup kamuadalah bertujuan untuk mengembirakan tuhan,maka tentu sahaja tidak timbul sebarang masalah disini.

Ini apa yang saya katakan awal tadi, bila kamu memilih islam sebagai agama,maka kamu tertakluk kepada undang-undang hidup sebagai seorang muslim.

Kedua, lelaki islam bukan semuanya gila sek seperti yang sering digambarkan oleh Harian Metro dan juga Mingguan Wanita. keinginan sek mereka tidak lebih juga tidak kurang dari apa yang dialami oleh kebanyakan manusia lelaki dari apa agama sekalipun.

Mereka juga ada pertimbangan rasional. Tidak ada lelaki yang siuman yang akan bertegas mahukan sek bilamana melihat ibu kepada anak-anaknya sedang sakit. Percaya-lah,lelaki islam juga begitu.

Lagipun,cuba fikirkan mengapa ramai lelaki menghabiskan masa hingga awal pagi dikedai kopi. berbual sama sendiri. Bini pening kepala-lah tu.

Islam bukan zalim seperti yang disangka-kan. Belum pernah didengar dari mana-mana alim pun yang mengatakan yang isteri wajip bersama suami dalam apa keadaan sekalipun.Betul,ada hadith mengenai bagaimana isteri perlu taat suami hatta dibelakang unta,namun hanya lelaki yang benar-benar gila sahaja yang mahukan sek diatas belakang unta. Bayangkan betapa tidak selesanya. Seementara itu,cuba cari pula hadith mengenai betapa perlunya suami menghargai isteri.Jika suami itu pengidap sakit kelamin misalnya,maka adalah menjadi hak isteri untuk keluar dari hubungan tersebut.

Melihat video diatas,saya ingin mensyorkan kepada Datin Paduka Marina Mahathir supaya belajar ilmu berbincang. Undang-undang bincang paling mudah ialah membiarkan satu pihak menghabiskan perbahasan-nya sebelum menjawab. Bukan datang dengan fikiran sehala dan menyerang atau meyampuk.
Datang-lah dengan keinginan mahu belajar,bukan mahu menang.

Saya mungkin tidak setuju dengan pegangan Dr.Azlina Dato Jamaludin dalam beberapa perkara,satunya ialah bila beliau mengatakan (dalam satu temuramah lain diradio yang sama) yang beliau menemui apa yang dicarinya setelah bertemu Abuya,sepatutnya,beliau terus mencari jika kamu tanya saya,namun kerana pertahanan beliau mengenai apa yang beliau lakukan-bersama suami walaupun sedang sakit kepala- adalah kerana kasih beliau kepada tuhan maka saya disebelah beliau.

Tetapi menyamakan isteri dengan pelacur,secara methapor atau tidak adalah kata paling bodoh. Jika benar mahu berbuat demikian,ajarkan dengan pintu tertutup,bukan hebahkan kepada dunia fetish kamu itu. Aurat bukan sekadar tutup rambut dan berjubah. Malu juga iman.

Hadith diawal tulisan ini adalah pemberitahuan yang kita semua,lelaki dan perempuan yang mahu beriman perlu patuh bila kita mahu hidup bertuhan. Seperti yang dikatakan tadi,terlalu banyak perkara yang kita lakukan belum dapat kita fahami mengapa tetapi kita lakukan juga kerana kita ini jenis mahu beriman dan menjadi bodoh adalah kecemerlangan dari merasa pandai tidak tidak lagi mahu belajar.

Hadith diatas menjadi masalah bila apa yang ada dalam kepala kamu ada-lah memperjuangkan hak wanita tanpa ada rasa mahu faham apa yang dikatakan hak (kepada seorang wanita) pada pandangan tuhan.

Sekian gema jumaat untuk kali ini.Selamat berpuasa dan melakukan ibadat dengan lebih galak. Akhirkata,moga ramadhan kali ini adalah lebih baik dari ramadhan kita yang telah lepas. cewaaahhhhhhhh...




Monday, July 25, 2011

MASKARA 29

Mari kita cari kelemahan MASKARA 29.

Rupa-rupanya sudah 29 MASKARA. Seingat saya,pernah pergi 3-4empat MASKARA sahaja. Tahniah kepada pengiatnya.


-nak baca sajak cinta malam ni-kata Rahimidin Zahari kepada saya semasa kami berbual sementara menunggu masuk waktu berpentas.

Seperti biasa beliau mulakan dengan mentera buka panggungnya yang bercampur-baur bahasa kelantan+terengganu+bahasa melayu atau mungkin memang begitu pengucapan yang seharusnya mentera tersebut.Entah,saya kurang arif perihal alam sebelah hitam ini.

Tidak seperti biasa dimana mentera itu selalunya dibaca dengan kawalan nafas yang menjadi dengki para perokok,saya dapati Rahimidin sedikit semput,mungkin keletihan pulang dari Palembang sehari sebelum masih ada.

-baju basah yang melekat ditubuh gadis-kata satu dari banyak bait yang dibaca oleh beliau. Mungkin melihat yang datang kebanyakannya muda-mudi,maka Rahimidin merasa terdorong untuk meraikan cinta malam itu. Saya kurang dengan bait lain dari dua puisi cinta yang dibacakan maka tidak-lah dapat saya ulas sepenuhnya puisi beliau.

Satu yang saya dapati, pemuisi seperti beliau juga seakan gemuruh walau setelah beratus kali naik kepentas,maka tidak-lah salah apabila saya gemuruh suatu masa dahulu bila dipaksa naik kepentas.

Kemudian naik pula Khalilah Ismail. Beliau membaca dua puisi hasil tulisan arwah bapanya. Satu dari tulisan berkenaan baru setahun dijumpai. Ianya ditulis ketika Khalilah berusia 2tahun,-sekarang saya berusia 24tahun dan masih single-kata beliau semasa menceritakan kisah puisi berkenaan. Sinaga-naga kelihatan mengosok tangan sendiri semasa mendengar kenyataan akhir dari Khalilah Ismail.

Masalah kepada Khalilah Ismail adalah beliau datang dan membaca tulisan orang lain,walau bapa sendiri,sudah tentu beliau tidak akan dapat menyelami kelurah paling dalam apa yang mahu disampaikan oleh penulis puisi yang dibacanya.

Ini adalah malang yang menimpa banyak PEMBACA puisi. Mereka seperti mana juga penyanyi yang seperti belatuk yang menyampai hasrat nurani penulis lirik. Pura-pura bagaimana-pun,wajip akan berlaku ketidakfahaman dalam penyampaian.

Sepatutnya MASKARA mewajipkan semua yang mahu terlibat dalam acaranya memberikan sesuatu yang original datang dari pemberisembahan itu. Bukan membaca tulisan orang lain. Lihat sahaja apa jadi dimalam-malam atau siang,baca puisi.Penyanyi,pelakon dijemput untuk membaca tulisan orang lain ,makannya mereka jadi penyampai yang pura-pura. Datang kerana dibayar lalu merintih kononnya sedih dengan penderitaan atau gembira dengan habuan yang datang dari jiwa orang lain.

Serius membaca puisi,maka Khalilah Ismail tidak ada pilihan selain menulis.

Masalah penyair perempuan adalah mereka memilih untuk selamanya kekal dalam melankoli. Merintih sepanjang zaman. Noraida Daud juga duduk dalam kelompok mahu menangis setiap kali berpuisi dan beliau juga mengharapkan penonton sama menangis.

Noraida Daud membacakan dua puisi,satu nya berkenaan MAMA beliau dan berbunyi sangat tipikal. -aku sayang mama.mama ratu aku-memuji mama bukan begini caranya,bukan dengan dipuisikan.Jadi anak yang baik maka mama bahagia selamanya.Saya tidak tahu samada puisi ini ditulis oleh beliau sendiri atau tidak namun tidak ada pembaharuan dalam puisi yang dibacakan.

Masalah kita adalah bila melakukan sesuatu,kita tidak serius.Kita ambil mudah.Kitan anggap MASKARA adalah pentas uji-air.Sedang jika kita datang dengan persiapan yang cemerlang,kita membuat penonton rasa jerih mereka datang berbayar.

Kumpulan TERKUKUR adalah kumpulan yang mempersembahkan musik yang baik malam itu. Malangnya mereka memilih untuk melagukan ciptaan orang lain. Seperti yang saya katakan tadi,MASKARA perlu mewajipkan sesiapa yang datang untuk naik kepentas menjual karya sendiri,baik musik,puisi atau apa sahaja. Jika datang untuk mendengar lagu yang biasa kita dengar diradio,maka adalah lebih molek kita duduk dirumah telentang sambil mengulit anu sambil mendengar lagu dari meredah sesak lalulintas kerumah PENA.

Syed Munawar,vokalis TERKUKUR mempunyai suara yang baik.

Sebelum TERKUKUR,band dalam rumah MASKARA yang dianggotai oleh Zam,Pipiyapong,Man dan Dean Sham membuat persembahan. Disini saya akan terlalu bias.

Band yang mengelar diri mereka sebagai BESLINE mempersembahkan 2lagu tanpa vokal, rasanya.Mereka sepenuhnya menggunakan gitar bass.

Walaupun memainkan lagu popular,mereka melagukannya dengan gaya mereka sendiri seperti mana yang dilakukan oleh kumpulan Apocalyptica terhadap lagu-lagu kumpulan Metallica. Tidak-lah saya sampai hati untuk menyamakan Beslina dengan Apocalyptica tetapi kamu mungkin faham apa yang hendak saya sampaikan.

Pembaharuan gaya dalam sesuatu yang lama memberi suatu nafas yang lain kepada persembahan Besline walau mereka juga jatuh dalam kumpulan manusia yang tidak serius bila melakukan kerja.

Kemudian datang Najwa Latif,satu dari sejuta gadis dan gitar. Budak ini mahu kote dan dia tanpa malu menyatakannya kepada semua yang hadir.

Semua lagu-lagunya berkisar tentang betapa beliau teramat ingin bersenggama tapi ditopengkan dengan kata-kata cinta.

Beliau menyampaikan 5buah lagi yang jika boleh saya simpolkan liriknya sebagai begini-aku cinta padamu. engkauku harap cinta padaku.agar nanti kita boleh senggama.

Beliau katanya amat terkenal diinternet.

Kita boleh rumuskan yang remaja kita sangat asyik mahu mengulit kemaluan bila sahaja kita teliti lirik lagu,puisi atau apa sahaja yang tercapai dek tangan kita bila melibatkan remaja. Tidak terdapat langsung remaja yang berfikir selain itu.

Boleh sahaja kita salahkan kakak Najwa Latif kerana semua lirik beliau ditulis oleh kakaknya itu,namun sebagai penyampai,Najwa latif berhak menyuarakan jika sekiranya beliau tidak setuju dengan kakaknya. Tentu sekali beliau juga seperti kakaknya yang mendambakan cinta sebening sorga entah bagaimana bagai fatamorgana yang tidak kunjung tiba.

Mungkin Najwa latif akan terkenal tetapi apa yang beliau dapat selain dari itu? Selang 2hari setelah beliau,akan datang pula sejuta lagi gadis dan gitar minta jadi terkenal. 3minggu setelah popular,beliau akan jadi satu dari sejuta nama yang pernah kita dengar.

Cuba berfikir sejenak sebelum menulis lirik lagu untuk adik kamu wahai kakak Najwa Latif,jangan jadikan dia kuda tunggangan demi melepaskan cinta tidak kesampaikan kamu itu. err..kamu andartu ek?

Apabila melihat Rahmat Haron berpersembah,semua orang pun sangka mereka boleh buat apa yang Rahmat buat lalu datang dua budak lelaki,Shyrudin dan Nik Adam berpersembah. Seorang memecahkan sedozen telor,-babi-bagi ke keh pon takpe,keh belum makan lagi ni- bisik Pipiyapong kepada saya melihat begitu banyak telor ayam yang dibazirkan.

Telor dipecahkan sebijik demi sebijik dengan muka terperanjat setiap kali telor pecah dilantai. Bapok le lamanya-kata Pipiyapong lain bila melihat deretan telor yang belum dipecahkan.

Shy, apabila kamu tahu yang kamu akan pecahkan telor kelantai maka unsur terkejut sudah hilang lalu muka terperanjat itu lupus sebaik telor pertama kamu lepaskan.

Jika telor kamu yang pecah,maka bukan sahaja kamu yang terkejut,kami,penonton juga demikian.

Persembahan Shyrudin berjudul Titik Ke Titik atau apasahaja yang dimahu. Telorku Tidak Pecah adalah judul yang lebih sesuai rasanya.


Nik Adam pula sibuk membelit kaki dan tangan dengan tali rafia sedang Shyrudin memecahkan telor.

Dibelitnya kaki dan tangan dengan tali faria yang dipasang keliling pentas. Tak original Nik. Diakhir persembahan,Nik Adam menjerit. Bosan.

Persembahan Nik Adam tidak akan menjadi bosan bilamana jika beliau mengikat tali rafia kepada kedua telornya dan ditarik kuat. Jika mahu lebih persembahan,suruh penonton yang menarik tali yang diikat pada telor beliau itu atau jika sudi,suruh saya sendiri yang menarik tali berkenaan.

Saya gerenti,jeritan yang keluar adalah lebih tulen dari jeritan kamu malam itu.

Untuk pengetahuan Shyrudin dan Nik Adam,seluruh kehidupan Rahmat Haron adalah persembahan. Tidur bangunnya,jalan berlarinya,makan beraknya adalah pertunjukan.

Tok Rimau menjadi juru-umum malam itu dan beliau juga melancarkan buku baru Sendikit Sol-Jah berjudul Gangguan. Kumpulan cerita-cerita seram atau dalam bahasa manisnya,MASTIKA versi altenatif.

Tok Rimau ini ada fetish kepada perkataan GANGGUAN rasanya. Cuka kamu siasat berapa banyak buku-zine beliau yang menggunakan perkataan demikian.

Beliau melakukan tugas beliau sebagai mana Tok Rimau melakukan tugasnya. Santai dan pura-pura.

Dan tentunya star malam MASKARA 29 adalah Mail, efek yang beliau keluarkan membuatkan saya merasa seperti berada dikonsert Uriap Heep! beliau dan kumpulannya,yang saya tidak tahu nama-nama mereka,bertanggungjawab terhadap sistem bunyi malam itu.

Rupa-rupanya,MASKARA tidak ada kelemahan,yang lemah adalah mereka yang naik kepentas.

Salut kepada semua yang hadir naik ke pentas juga yang hadir sebagai penonton MASKARA 29.

Saturday, July 09, 2011

surat terbuka untuk sebuah musium

Assalamualaikoum.

Semoga tuan dalam keadaan yang amat diberkati.

1.Pertama-tama,kami ingin mengucapkan sejuta tahniah diatas berlakunya pameran yang kedua anjuran pihak tuan.

Awal penubuhan tuan setelah bertukar fungsi,tuan telah mengadakan sebuah pameran yang amat baik dimana tuan telah menjemput penari dan aktivis seni terkenal tanah air . Kami amat gembira dengan adanya pameran tersebut. Setidak-tidaknya,pameran itu mula membuka mata khalayak tempatan untuk mula dekat dengan kegiatan kreatif yang mana selama ini dipandang sebagai kerja para elitis.

Selepas dari itu,kami sendiri pula yang mengadakan pameran. Dengan penuh rendah diri kami mengatakan yang pameran kami juga adalah satu pameran yang berjaya dimana kami telah mengumpul lebih dari 300 keping lukisan yang datangnya dari pelukis seluruh negara.

Namun pameran yang kami anjurkan itu tidak dapat kami kreditkan kepada pihak tuan atas sebab yang malang.

Pihak tuan hanya menyediakan tempat tanpa sebarang kerjasama.

Kami mengandaikan yang pihak tuan merasa terpaksa melakukannya. Harus diingat yang kami tidak meminta untuk berpameran disitu tetapi kami dianjurkan supaya membawa pameran yang sepatutnya berlaku ditempat kami berpindah di premis tuan. Sumpah kami bukan kroni sesiapa dan tidak pernah meminta pertolongan mana-mana ahli politik.

Maka pameran kami itu tidak kami masukkan dalam senarai pameran yang telah tuan jalankan.

Kemudian dari itu, tuan mengadakan pula satu pameran seni menghukum manusia. Katanya ia dibawa dari Andalusia sana.

Pameran ini juga kami padamkan dari ingatan kerana sebagai sebuah badan yang mewakili pekerja seni, tidak manis untuk tuan membawa acara fun-fair ke premis yang berprestig ini.

Lalu,acara mensucikan seni pantai timur yang sedang berlangsung sekarang ini boleh-lah dianggap sebagai acara baik dalam kerja-kerja seni dari pihak tuan.

Sekali lagi kami mengucapkan syabbas!

2. Kami merasa hairan apabila semua (2 ) yang tuan jalankan perlu dipertontonkan sehingga enam bulan. Mengapa perlu terlalu lama untuk satu-satu pameran. Masa yang dicadangkan,bagi satu badan yang tidak mencari keuntungan adalah satu bulan.

Pihak tuan perlu tahu yang pengunjung premis tuan terdiri dari kelompok yang sama. Mereka akan datang bila sahaja ada acara baru dijalankan. Maka, jika enam bulan diperuntukan untuk satu-satu pameran.Kami amat yakin yang pameran tersebut hanya akan berpengunjung pada minggu pertama. Lima bulan 3 minggu seterusnya bahan pameran akan melihat sesama sendiri. Atau jika tuan memang bercadang untuk mengadakan pameran seram selepas setiap pameran,maka bertuah benar kerana selepas minggu pertama,hanya hantu yang akan bergentayangan di premis tuan.

Apa alasan tuan mengadakan pameran setiap enam bulan? Kurang kakitangan? Tidak cukup acara? Malas berkerja? Atau tuan ini memang jenis sombong bodoh yang tidak mahu berkerjasama dengan siapa sahaja yang tidak duduk dalam kelompok tuan?

2.5. Kami tidak peduli siapa pun yang tuan jemput untuk memeriahkan premis tuan dan kami sedapat mungkin akan memberi sokongan kepada mereka.

3. Dalam zaman susah wang ini, pihak tuan tidak sepatutnya membelanjakan tiga ratus ribu ringgit untuk acara pembukaan satu-satu majlis. Mentelah pula acara yang dilaksana itu tidak segah yang tuan harapkan.

Bersilat dua minit.Menari dua minit.Berfesyen tradisional 2 minit dan berfesyen masakini 2 minit. Melepas batuk ditangga pun mengambil lebih masa.

Ianya tidak lebih adalah satu suapan kepada ego tuan.

Apa-kah sumbangan majlis itu kepada rakyat? Majlis terbuka yang tuan adakan seolah suatu majlis tertutup. Tanpa penghebahan.Seperti sebuah majlis rahsia.Bimbang datang sikurap yang bakal memalukan majlis tuan barangkali. Mungkin tuan lupa siapa yang membayar untuk majlis satu malam tiga ratus ribu ringgit itu. Mari kami ingatkan,WANG RAKYAT.

Tahukan tuan apa yang boleh dilakukan dengan wang sebanyak itu atas nama seni? Jika diadakan satu pertandingan melukis misalnya,ianya akan menjadi satu pertandingan melukis paling gah dinegara ini.

Dengan pertandingan tersebut,tuan akan dapat mengumpul berpuluh-puluh karya rakyat negara ini dan suatu masa nanti ianya akan menjadi khazanah negara.

Atau jika tuan memang tidak suka akan lukisan,adakan apa sahaja acara yang dapat membawa pulangan kepada negeri atau negara.Pertanding menari misalnya jika tuan memang suka akan tari-menari. Kita tidak lagi mahu majlis huhahuha yang diadakan hanya untuk memuaskan hati segelintir.



3.Tuan memegang amanah yang besar dan kami tahu ianya satu amanah yang teramat berat. Tetapi tuan menjadi sebuah musium yang bodoh apabila tuan hanya mementingkan diri.

4. Akhir kata,kami mendoakan agar tuan sentiasa benar dalam apa sahaja tindakan dan semoga tuan menjadi sebuah premis yang teduh buat siapa sahaja. Jadikan ia suatu temat yang teramat mesra tidak tinggi hidung.


Wassalam.

abdullahjones


ps: kakitangan tuan akan kelihatan lebih manis jika sedikit lebih ramah.


Wednesday, July 06, 2011

tentang nun,harimau dan tweet-tweet



"semalam nikah.first-time tengok kote abang zam.besar gile!!!" tweet kamu .

Kita tidak faham mengapa kamu rasa perlu memberitahu seluruh dunia tentang apa-apa mengenai kamu. Mungkin kamu ini mangsa dera semasa kecil lalu kamu perlu perhatian yang lebih atau kamu ini sebenarnya adalah bekas penagih dadah kerana seperti yang kita tahu,bekas penagih dadah senantiasa merasakan yang dunia terhutang budi kepada mereka kerana berhenti mendadah. Lalu mereka selamanya mahukan perhatian.

Dan dalam meraih perhatian,kamu tentu sahaja mahukan pujian serta-merta.

-tahniah!, enjoy! bertuah you!-balas rakan tweet kamu dan selepas dari senyum memanjang,tidak ada lain yang kamu dapat namun kamu berpuashati. Kini seluruh dunia tahu betapa betuahnya kamu mempunyai suami yang perkasa.

Kemudian apa?

Kemudian kita kutuk karya dibawah ini.

Dua lukisan dibawah ini adalah karya Abang Hashim Torisgad, bujang yang menunggu pinangan.

Lukisan satu berjudul, BUKAN MUDAH NAK JUMPA RIMAU dan yang kedua pula dijudulkan sebagai NUN.

Dalam berkarya,kita wajip ada kesinambungan. Lalu,apabila melihat dua karya oleh satu artis yang sama,kita jadi bertanya,kemana sebenarnya pelukis ini mahu pergi? Pelukis wajip menentukan halatuju genre dalam berkarya jika sekiranya beliau mahu serius dalam kerja ini.

Jangan sekejap abstrak sekejap realis. Dalam apa kerja sekalipun,ambil dan gigit dengan garham.Jangan lepaskan sehingga kamu berjaya atau mati mencuba.Jadikan kaki MLM sebagai contoh. Walau ditipu sejuta kali,kamu wajip yakin yang akan ada waktunya giliran kamu pula untuk menipu atau berjaya,tergantung bagaimana kamu melihatnya.

Dalam karya pertama,kita melihat gambaran seekor harimau sedang menguap. Mengantuk barangkali. harimau dilukis dengan nyata sedangkan judulnya berbunyi,BUKAN MUDAH NAK JUMPA RIMAU. Disini pelukis telah dengan jayanya menipu diri sendiri.

Jika TIDAK MUDAH,mengapa pula harimau itu dilukis dengan sangat nyata? Tentu adalah lebih baik sekiranya harimau berkenaan dilindungi. Dilukis belangnya sahaja dicelah-celah pepohonan nan menghijau. Misalnya.

Ini akan menjadikan karya diatas sebuah karya yang bercerita . Penonton akan mencari-cari sang harimau dan karya ini menjadi sangat exciting.

Mungkin kesalahan besar dalam karya pertama ini cuma dalam memberi judul namun kita harus faham yang memberi judul pada karya adalah seperti memberi nama kepada anak.

Jika karya ini dijudulkan sebagai HARIMAU MENGANTUK,maka ianya akan menjadi sedikit menarik. Mengapa harimau mengantuk? Tanya penonton.Barangkali kerana dia semalaman tidak tidur,eh,bodoh sungguh saya ini. Tentu kerana tidak tidur semalaman-lah maka harimau itu mengantuk.

Karya ini juga akan menjadi lebih menarik sekiranya hanya harimau menguap yang dilukis tanpa disusah-hatikan dengan pokok-pokok dibelakang. Namun itu cuma jika saya yang melukisnya. Saya sukakan karya yang pop.


Kemudian kita lihat pula karya berjudul NUN. Saya mengandaikan yang lukisan ini mahu bercerita tentang kisah ikan NUN.

Abang Hashim Torisgad nampaknya mula mahu melalui jalan-jalan yang diambil oleh kebanyakan pelukis ditanah seribu korap ini. Jalan sufi.

Ramai pelukis kita mahu menjadi orang agama. Mereka cari dan cari dan cari lalu dipertengahan jalan mereka temui sesuatu yang mereka rasakan sebagai kebenaran dan mereka berpuashati lalu berhenti. Tentu sekali tempah rehat mereka adalah apa sahaja fahaman yang tidak memerlukan mereka beragama dan berkerja dalam masa yang sama.. Maksudnya,mereka gemar duduk berlonggok berkisah mengenai kehebatan batu itu ini,kayu ini itu.

Dari awal pagi hingga awal pagi,mereka rela duduk membicarakan betapa agungnya tuhan dan betapa tempat mereka tentu sahaja sangat istimewa.

Biasanya,mereka tidak sembahyang kerana sembahyang adalah kerja mereka-mereka yang belum sampai makamnya. Kerja lekeh. Ini kerja yang saya maksudkan diperenggan diatas.

Karya NUN sedikit keliru,sekurang-kurangnya pada saya,kerana,sedari lama dahulu,saya yakin yang ikan NUN yang dikisahkan adalah sejenis dari kumpulan ikan paus,namun pelukis melukisnya sebagai ikan lumba-lumba. Jika memang tujuan pelukis untuk meng-konfius-kan saya,dan penonton,maka beliau telah berjaya.


Secara peribadi,saya lebih gemar jika Abang Hashim Torisgad menumpukan perhatian dalam menghasilkan karya seperti diatas. Masuk-kan warna yang sama diatas warna yang sama berkali-kali sehingga semua garis nampak tepat. Jangan takut untuk berujikaji dengan warna. Bentuk menjadi sesuatu yang duduk ditahap dua bilamana warna dapat mengungguli kanvas.

Apa yang penting dalam karya adalah memperlihatkan pelukis tidak diikat oleh tata-tertib namun dalam masa yang sama kekal dalam undang-undang berkarya. Perumpamaan terbaik adalah seperti Meor Yusof Aziddin,walau selekeh tetapi tidak busuk.

Cari muse dalam berkarya.Pilih sesuatu yang dekat dengan jiwa kamu. Abang Hashim Torisgad gemar hutan misalnya,maka lukis-lah mengenai hutan. Atau jika Abang Hashim Torisgad suka makan sate ampai-ampai,maka jadikan sate ampai-ampai sebagai subjek utama.

Cari sejarah sate ampai-ampai. Baca dan faham. Masuk-kan kedalam kepala dan bercakap mengenainya sehingga satu hari nanti semua orang akan tahu bila disebut Hashim Torisgad Sate Ampai-Ampai,maka kenal-lah mereka akan dikau.uhuk!

Saya hanya memperkatakan tentang gambar karya ini.Teknikalitinya tidak dapat saya perkatakan dengan hanya melihat foto.

Apakah susah menjadi seorang pelukis? Tentu sekali tidak. Seperti apa sahaja yang kamu laku-kan,halal atau berdosa,kerjakan dengan sepenuh hati dan kami bakal menikmati hasilnya.

Dalam seribu yang berzina,cuma mereka yang melakukannya dicelah semak dan hotel murah yang ditangkap.Itu pun bila JAWI atau JAWA ada masa lebih untuk mengendap.Maka kamu wajip berzina dihotel atau tempat yang mewah.Begitu juga dalam berkarya,jangan kedekut untuk membelanjakan wang mencari bahan yang betul. Benar,harga barang mentah untuk berkarya adalah mahal namun seperti kata orang pandai orang putih, bayar kacang dapat monyet.

Untuk Abang Hashim Torisgad,buat keputusan,mahu sungguh melukis atau tidak. Dan pegang dengan keputusan itu walau seribu badai melanda.